اسلایدر / مهمترین مطالب

مسابقه رجال شناسی درسایت دانشگاه تهران با سورپرایز تلخ سیاسی

امیر دبیری مهر

امروز در حین پژوهشی به صفحه مفاخر و مشاهیر دانشگاه تهران مراجعه کردم . اسامی و تصاویر دانشمندان و استادان بزرگ این مرز و بوم را می دیدم و از دیدن نام انها و تصوراتی که از انها داشتم جان می گرفتم .

https://ut.ac.ir/fa/page/3835/%D9%85%D9%81%D8%A7%D8%AE%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86

ّافرادی مانند ژاله آموزگار ،غلامحسین ابراهیمی دینانی ،محمد علی اسلامی ندوشن، امیراعلم، ایرج افشار،عباس اقبال،مرتضی مطهری، مهدی بازرگان ، قیصر امین پور،ابراهیم باستانی واریزی ، محمد تقی بهار ، احمد بیرشک، ابراهیم پورداود، حسین پیرنیا،مهدی حایری یزدی ، محمود حسابی، علی اکبر دهخدا، عباس زریاب خویی، عبدالحسین زرین کوب ، حمید سمندریان ؛ شفیعی کدکنی ، سید جعفر شهیدی، ذبیح الله صفا ، قاسم غنی ، محمد قریب ، امیر ناصرکاتوزیان، جمشید ممتاز ، سید حسین نصر،محسن هشترودی ، جلال الدین همایی ،سعید نفیسی و دهها چهره ماندگار دیگر که برای پرهیز از طولانی شدن اسامی از ذکر انها خودداری می کنم اما علاقمندان می توانند به سایت دانشگاه تهران مراجعه و با این مفاخر بیشتر اشنا شوند.

اما انچه که مایه تعجب بسیار و سوال برانگیز بود اسامی برخی چهره های سیاسی در این فهرست بود  که واقعا تعجب برانگیز است و شایبه ی این نکته را به ذهن متبادر می کرد که به جهت جایگاه اداری و کشوری خود و نفوذی که بر وزارت علوم و دانشگاه تهران داشته اند توانسته اند نام خود را در فهرست مفاخر دانشگاه تهران جای دهند. البته بنده اینجا قصد داوری و ذکر اسامی افراد مذکور را ندارم اما از دانشگاه تهران انتظار می رود توضیح دهد که چرا این چهره ها در این فهرست جای گرفته اند؟ و منطق هم وزنی یا حداقل تناسب در وزن و منزلت علمی این استادان رعایت نشده است. دست کم نام ۴ نفر در این فهرست به شدت تعجب برانگیز است و هیچ سنخیتی بین این افراد و مایه فخر علمی بودن وجود ندارد جز اینکه ایشان استاد دانشگاه تهران هستند و این جایگاه نیز لزوما موجب افتخار ملی بودن نیست.  هر کس به این بحث علاقه دارد می تواندبه سایت دانشگاه تهران مراجعه کند و چهره های نا مربوط به مفاخر را شناسایی و نظر خود را اعلام کند. شاید نویسنده اشتباه می کند .

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

دکمه بازگشت به بالا