برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

کدام واکسن کرونا ایمنی بیشتری ایجاد می کند؟

نزدیک به دو سال است که بشر و جهان و همه کشورها از جمله کشور عزیز ما با بیماری و ویروس کوید نوزده و کرونا مواجه هستند و همه شئون زندگی ما تحت الشعاع این بیماری قرار گرفته است،.
البته چند ماهی است که بارقه های امیدی برای اینده زندگی بشر شکل گرفته و ان هم از طریق واکسیناسیون عمومی است.
برخی از کشورها به جهت اینکه شاید زودتر اقدام کردند الان تقریبا به یک وضعیت عادی برگشتند البته با رعایت برخی از پروتکل های بهداشتی، کشور ما هم خدا رو شکر وضعیت بهتری نسبت به چند ماه گذشته پیدا کرده، جمعیت قابل توجهی از مردم کشورمون واکسن زدند و الان به مرحله ای رسیدیم که بحث واکسیناسیون کودکان است و امیدواریم که این نهضت عمومی واکسیناسیون منجر به قطع زنجیره کرونا و بازگشت مردم به زندگی عادیشون شود.
در برنامه گفتاورد دوشنبه بیست و ششم مهرماه دکتر امیر دبیری مهر با اقای محمدحسین فلاح مهرابادی، معاون تحقیقات و فناوری موسسه واکسن و سرم سازی رازی پیرامون بحث واکسیناسیون عمومی گفت و گو کرده است . مشروح این گفتگو را در لینکهای زیر بشنوید.

 

ه گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محمدحسین مهرآبادی فلاح معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران در ابتدا به طور مختصر تفاوت نسل اول و دوم واکسن ها را تشریح کرد و گفت: نسل اول واکسن‌ها به دو گروه زنده و غیرفعال یا کشته شده تقسیم می‌شوند. واکسن‌های زنده وقتی وارد بدن می‌شوند باعث بیماری نمی‌شوند بلکه با تکثیر ویروس در بدن موجب ترشح آنتی بادی می‌گردند . وقتی بدن با ویروس محیطی مواجهه می‌یابد با خنثی سازی ویروس مانع از بیماری می‌شود.
وی افزود: واکسن‌های غیرفعال از تکثیر ویروس در بدن جلوگیری می‌کنند. ویروس غیرفعال در بدن پادتن تولید کرده و بدن را در برابر مواجهه‌های بعدی مقاوم می‌کند.

فلاح بیان کرد: نسل دوم واکسن‌ها بر اساس بخشی از ژنوم ویروس که خاصیت بیماری زایی دارد، تولید شده‌اند که تولید پادتن در بدن را موجب می‌شود. واکسن رازی یکی از این واکسن ها است.
وی گفت: نسل آخر واکسن ها MRNA هستند که آنتی ژن ویروس را در بدن تولید می‌کنند به این صورت که بخشی از آنتی ژن ویروس در بیرون با تزریق واکسن و بیشتر آن در بدن تولید می‌شود که با این فرآیند سیستم ایمنی بدن تحریک شده و موجب جلوگیری از ابتلاء و یا ابتلاء خفیف می‌شود.

وی اظهار داشت: واکسن‌های سینوفارم، فخرا و برکت از نوع اول هستند و واکسن‌های پاستور، سیناژن ، رازی و اسپوتنیک و آسترازنیکا از نسل دوم و نو ترکیب هستند.
او با بیان اینکه واکسن های فایزر و مدرنا در بدن انسان آنتی ژن ویروس را می‌سازند اظهار داشت: این آنتی ژن کاملا خالص است و بلافاصله در بدن تولید می شود ولی اتفاقا بنا به همین دلیل عوارض دراز مدت آنها در بدن فرد مشخص نیست. به همین دلیل تکنولوژی MRNA سالها پشت خط مانده بود و پس از شیوع کرونا به دلیل عوارض این بیماری ترجیح دادند به این تکنولوژی مجوز بدهند که در حال حاضر هم مطالعه بر روی ویروس HIV با این تکنولوژی آغاز شده است.

بالاترین ایمنی زایی را واکسن‌های MRNA تولید می‌کنند
معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی درباره تفاوت واکسن های موجود در بازار از منظر ایمنی بخشی گفت: بالاترین ایمنی زایی را واکسن ها MRNA تولید می‌کنند و علت آن هم این است که آنتی ژن در درون بدن تولید شده و ایمنی‌زایی بسیار خوبی ایجاد می‌کنند. همچنین نسل دوم واکسن ها که نوترکیب هستند مشروط بر این که وکتور خوبی داشته باشند مثل جانسون & جانسون ، اسپوتنیک و آسترازنیکا ایمنی نسبتا خوبی ایجاد می کنند. واکسن‌های پروتئین نوترکیب، ایمنی سلولی را به خوبی تحریک می‌کنند بعد از فایزر و مدرنا؛ نوواوکس آمریکا بیشترین اثربخشی را دارد و پس از آن اسپوتنیک و آسترازنیکا قرار گرفته اند و در رده سوم نیز واکسن‌های این اکتیو هستند که سینوفارم تولید پکن ۷۲ درصد و تولید ووهان ۶۲ درصد اثربخشی دارند. در صورتیکه آسترازنیکا ۷۹ درصد ،اسپوتنیک۹۲ درصد و و نواوکس ۸۹ درصد اثربخشی دارند.

ایمنی‌زایی واکسن رازی حدود ۸۰ درصد است
به گفته او واکسن‌های تولید شده در ایران مانند کووپارس رازی از سری واکسن‌های نسل دوم هستند. این واکسن ۸۰ درصد ایمنی هومورال و ۷۵ درصد ایمنی سلولی ایجاد می‌کند.
فلاح درباره دلایل کم بودن تولید و توزیع واکسن‌های ایرانی کووپارس و پاستوکووک گفت: هنوز مجوز مصرف اضطراری برای این واکسن‌ها را نداریم و هنوز در اواسط فاز سوم مطالعات بالینی فاز سوم هستیم و حدود ۱ ماه دیگر فاز سوم به نتیجه می‌رسد که بر اساس آن سازمان غذا و دارو مجوز آن را صادر کند. بر خلاف تمام دنیا که از سازندگان واکسن در کشورشان حمایت کردند، تولیدکنندگان ایرانی به صورت خودجوش وارد عمل شدند. فرآیندهای اداری و ارزیابی برای واکسن‌های داخلی بسیار سخت است ولی درباره موارد خارجی اینطور نیست و مجوز تزریق آن بسیار راحت‌تر است. ضمن اینکه واکسن های مختلف کشورمان اثربخش هستند و حداقل به اندازه سینوفارم تاثیر دارند. کما اینکه همان اوایل هم اعتقادی به ساختن واکسن نبود و حتی در مورد اسپوتنیک هم این موضوع مطرح بود. کارآزمایی بالینی در کشور ما اواخر سال ۹۹ آغاز شد اما در کشورهای دیگر از فروردین آغاز گشت. وقتی سیاستگذاران اول ورود نکنند در آخر هم همینگونه با تاخیر خواهد بود به ویژه اینکه واکسن هم به کشور وارد شود.
او با انتقاد از رویه موجود گفت: باید در مسائل کلان حوزه بهداشت سیاستگذاران کشور با برنامه‌تر عمل کنند.

طول دوره ایمنی‌زایی واکسن رازی، ۱۱ ماه است
او درباره طول دوره ایمنی‌زایی واکسن‌ها گفت: وقتی صحبت از اثربخشی درصدی از واکسن مثلا ۷۰ درصد می شود یعنی پس از تزریق دو دُز واکسن ۷۰ درصد جامعه ایمن می‌شوند و ۳۰ درصد ما بقی به دلایل مختلف از قبیل خود واکسن، ژنتیک، نژاد و سیستم ایمنی بدن ایمنی لازم را به دست نمی‌آورند.
مولفه دوم میزان تغییرپذیری ویروس کروناست. ممکن است با تزریق دو دُز واکسن، ایمنی بدن ما تامین شده باشد اما در مواجهه با واریانت جدید از ویروس مثل دلتا به جهت سرایت بالا، میزان ایمنی متقاطع که باید بیش از ۶۰ درصد باشد پایین‌تر بوده و در نتیجه بدن نمی‌تواند با ویروس مقابله کرده و فرد به بیماری مبتلا می‌شود.
وی افزود: با تزریق دو دُز واکسن افراد به سه گروه تقسیم می شوند. گروه اول ایمنی کامل پیدا می‌کنند و در مواجهه با واریانت جدید بیمار نمی شوند. گروه دوم در مواجهه با ویروس جدید علائم ساده ای پیدا می کنند و گروه سوم افرادی هستند که در مواجهه با ویروس جدید به نوع شدید بیماری مبتلا شده و حتی بستری می شوند ولی آنچه مهم است این است که واکسن آمار بستری و فوت را به شدت کاهش می‌دهد.
در مطالعات مختلف طول دوره ایمنی زایی واکسن متفاوت است ولی دستکم در واکسن های مطرح ۶ ماه است این مدت در واکسن رازی تا ۱۱ ماه است.

احتمالا نیازی نیست همه جامعه سالانه یک دُز واکسن تزریق کنند
او با بیان اینکه با تزریق سالیانه یک دُز واکسن بوستر دیگر تزریق دو دُز نیازی نیست و مانند واکسن آنفلوآنزا با تزریق یک دُز واکسن، ایمنی بدن تامین می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه باید ببینیم آینده ویروس کرونا به کجا می‌رسد گفت: احتمالا نیازی نیست همه جامعه سالانه یک دُز واکسن تزریق کنند تنها گروه های هدف باید یک دُز را تزریق کنند. واکسن کووید هم مثل واکسن آنفلونزا عمل می کند. ویروس کرونا کمی مهاجم تر است و دامنه طیف دربرگیرنده باید وسیع تر شود. اگرچه آنفلوآنزا در کودکان شدت بیشتری دارد ولی کرونا تا به امروز در کودکان شدید نشده است.

واکسن کووپارس برای دُز یادآور قابل استفاده خواهد بود
فلاح خاطرنشان کرد: واکسن کووپارس به احتمال زیاد برای دُز یادآور قابل استفاده خواهد بود. خاصیت واکسن‌های پروتئین نوترکیب این است که بواسطه استفاده از بخشی از ژنوم ویروس حتی در ترکیب با دیگر واکسن ها عارضه کمی دارند. اما واکسن‌هایی مثل آسترازنیکا با فایزر ایمنی بهتر اما عوارض شدیدتر می دهند.
او درباره زمان و ضرورت تزریق دزُ یادآور واکسن کرونا گفت: این بستگی به تصمیم وزارت بهداشت دارد. استفاده از واکسن های متفاوت برای این دُز مشکلی ایجاد نمی‌کند، تزریق دُز سوم موثر است و بدن را ایمن‌تر می‌کند و عارضه آن نیز بسیار کمتر است.
فلاح اظهار امیدواری کرد تا واکسن کووپارس طی سال‌های آینده در کنترل بیماری کرونا موثر باشد و به ریشه‌کنی آن کمک کند. امیدواریم سازمان غذا و دارو هرچه زودتر بر اساس مستندات ارائه شده مجوز مصرف واکسن رازی را صادر کند.

مواد اولیه ساخت واکسن، وارداتی است
او در پاسخ به اینکه آیا کل فرایند ساخت واکسن‌های داخلی در داخل کشور صورت می‌گیرد؟ گفت: مواد اولیه مورد نیاز برای کلیه واکسن‌های کشور وارداتی است چرا که شرکت‌های با سابقه ای در جهان وجود دارند که حوزه تخصصی آنها واکسن است بنابراین اکثر مواد اولیه مورد نیاز واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک وارداتی است. همچنین بخش عمده ای از تجهیزات نیز وارداتی هستند .

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا