یادداشت‌ها و مقالات شخصی

کاروِیژه های  رسانه در فصل انتخابات

رسانه ها غیر از کارکردهای عمومی خود یعنی اطلاع رسانی ، نظارت عمومی ، اموزش و سرگرمی برای مخاطبان در فصل انتخابات کارکردهای نوینی پیدا می کنند که توجه به انها می تواند منجر به جلب اعتماد عمومی ، رونق فضای انتخاباتی ؛ افزایش مشارکت سیاسی شهروندان و در نهایت بهبود زندگی مردم شود . این کارکردها در همه گونه رسانه ای قابل اجراست و طبیعتا در رسانه های موثر تر مانند رادیو و تلویزیون می تواند موثر تر باشد. در این نوشتار صرفا به ۸ مورد از انها اجمالا اشاره می کنم .

  • ایجاد و افزایش مشارکت سیاسی :

رسانه ها با رونق به گفتمان انتخاباتی ؛ فضای کشور و حیات روزمره را به سوی یک رویداد مهم سیاسی سوق می  دهند و توجه شهروندان را به یک فرایند سرنوشت ساز جلب می کنند که نقطه کانونی آن روز رای گیری است . از انجا که نظام جمهوری اسلامی یک نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی است و همه ارکان آن –مستقیم و غیر مستقیم – متکی برای ارای مردم هستند پدیده انتخابات در واقع یک رفراندوم عمومی و بیعت مجدد احاد ملت با نظام سیاسی است و هرچه میزان مشارکت مردم در اصل انتخابات بالاتر باشد پشتوانه مردمی نظام برای خدمت گزاری بیشتر و مستحکم تر خواهد شد .در نتیجه اقدامات گوناگون رسانه ای که بر شور انتخاباتی بیفراید فی نفسه ارزشمندو در عین حال کارکردی راهبردی است  و باید شیوه های نو برای تحقق این مهم را آزمود.

  • فضا سازی برای نقد سالم و سازنده :

فصل انتخابات فرصت ارزشمندی و کم نظیری برای نقد و ارزیابی عالمانه و سازنده و سالم مسئولان و دست اندرکاران و نهادها و سیاست ها و تصمیم هاست . نقد منصفانه در رسانه ها موجب جلب اعتماد بیشتر مردم شده و زمینه انتخاب بهتر و عقلانی تر را فراهم می سازد.

  • ارایه کارنامه عملکرد:

رسانه ها در فصل انتخابات به مثابه ناظر فضای عمومی کشور به نمایندگی از افکار عمومی باید از همه نهادها و مسئولان مطالبه عملکرد کنند و با رویکرد کارشناسی کارنامه آنها را پیش روی مردم قرار دهند . مثلا در انتخابات ریاست جمهوری قوه مجریه در معرض کارنامه خواهی قرار می گیرد و در انتخابات پارلمانی این مجلس و نمایندگان هستند  که باید توسط رسانه ها مورد سوال قرار گیرد که در ۴ سال چه خدمتی را به موکلان خود یعنی شهروندان ارایه داده اند . این مطالبه گری نیز باید در چارچوب قانون باشد برای نمونه مجلس شورای اسلامی دوره نهم باید در سه حوزه قانون گزاری ، نظارت و ایفای نقش حاکمیتی خود به مردم گزارش کار ارایه دهد.

  • طرح مطالبات منطقی مردم :

فصل انتخابات زمان مناسبی برای طرح مطالبات و خواسته های شهروندان است تا هم مردم شوق بیشتری برای مشارکت سیاسی پیدا کنند و هم متولیان امر با درک صحیح تر و دقیقتر از خواسته های ملت خود را با این مطالبات تنظیم نموده و بر آن مدار حرکت کنند .

  • اسیب شناسی عقلانی و تخصصی نهادها:

رسانه هادر فصل انتخابات می توانند با کنار نهادن محافظه کاریهای مرسوم  فضای اسیب شناسی نهادها و دستگاههای کشور را با اهدافی سازنده و روشی علمی و تخصصی فراهم سازند و با مشارکت صاحب نظران و نخبگان و خبرگان امکان اصلاح نهادینه امور را فراهم سازند. سوژه های نقد هم با سعه صدر و تسامح پذیرای نقدهای رسانه ای بوده و این فضای گرم و جذاب را مسدود نسازند.

  • نخبه شناسی

رسانه ها در فصل انتخابات می توانند با شناسایی نخبگان در حوزه های مختلف و شناساندن انها به افکار عمومی در بهره گیری کشور از سرمایه های ارزشمند ملی نقش بسیار مهمی ایفا کنند . نخبگان و خبرگان در حوزه های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و… نباید در حاشیه ها بمانند وجامعه از ظرفیت بالای انها بی نصیب بماند و این مهم عمدتا بر عهده رسانه هاست . در شناسایی و شناساندن نخبگان نیز باید تنگ نظری های حزبی و جناحی و گاه حسادت و بد بینی و سوئ ظن را کنار گذاشت و در چارچوب اهداف عالیه کشور و نظام و انقلاب عمل کرد.

  • ارایه راهکاربرای تنگناها و مشکلات :

فصل انتخابات این فرصت مناسب را برای رسانه ها ایجاد می کند که راهکارهای مناسب و موثر را از زبان کارشناسان و خبرگان در حوزه های مختلف برای مشکلات ریز و درشت جامعه طرح و گفتمان مشکل گشایی و حل مساله را در جامعه رونق بخشد.

  • امید افرینی و اعتماد سازی:

کارکردها و کارویژه های مذکور همگی مقید به کارکرد امید افرینی هستند. رسانه ها در فصل انتخابات هر اقدامی را طراحی و اجرا می کنند اعم از انتقاد و مطالبه گری و.. باید توجه داشته باشند مرز و چارچوب این راهکار اعتماد افرینی در مردم نسبت به نظام و انقلاب و ایجاد امید در جامعه و مردم بویژه نسل جوان نسبت به اینده کشور است . فراموش نکنیم امروز هجمه اصلی دشمنان دانا و پیامد عمل برخی دوستان نادان در کشور کاهش امید شهروندان به اینده است . انتخابات فرصت مناسبی است که خون  امید در رگهای  جامعه  جاری شود و شهروندان با عقلانیت سیاسی و واقع بینی ضمن مشارکت سیاسی بالا در انتخابات زمینه مشارکت اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی خود را در فصل پسا انتخابات فراهم کنند و با عزم و همت بالا گام به گام هزار راه نرفته سازندگی و پیشرفت ایران عزیز را طی کنند.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2215992926476937062

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا