اسلایدر / مهمترین مطالببرنامه رادیوییمصاحبه و گفتگویادداشت‌ها و مقالات شخصی

۵ نکته درباره سند همکاری با چین و گفتگو در برنامه گفتاورد

 

در برنامه گفتاورد رادیو تهران امروز و فردا میزبان دوست و همکار قدیمی ام دکتر عبدالله راسخی عضو هیات علمی دانشگاه هستم و درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین صحبت می کنیم اگر به این موضوع علاقمند هستید ساعت ۱۲ فردا یکشنبه شنونده رادیو تهران روی موج ۹۴ مگاهرتز باشید.

پی نوشت :
در حاشیه این برنامه کتاب جدید دکتر راسخی را هم دریافت کردم و انشالله پس از مطالعه درباره آن خواهم نوشت .کتابی درباره جامعه شناسی شناخت که بلافاصله بعد از رویت عنوان کتاب یاد استاد منوچهر آشتیانی کردم که جزو پیشگامان تالیف در این حوزه بود.

مشروح این گفتگو را در لینک زیر بخوانید

 

لینک دانلود

مطالب مرتبط :

۱- امضای برجام شرقی با چین مانند برجام غربی با ۵+۱ قابل دفاع و فی نفسه مثبت است. ایران برای تعامل سازنده با جهان به چند برجام دیگر هم نیاز دارد آنچه مهم است مدیریت بهره برداری از برجام‌هاست. تبدیل سیاست خارجی بعنوان ابزار تسویه حساب سیاسی در داخل اگر خیانت نباشد بلاهت است.

۲- برای بی اثر سازی تحریم‌ها و تعامل سازنده با جهان که سفره مردم را رنگین کند به امضای چند سند همکاری جامع دیگر با اتحادیه اروپا، روسیه، نفتا (کانادا، امریکا و مکزیک)، برزیل و اتحادیه آفریقا هم نیاز داریم. از جهان نترسیم ودر لاک انزوا نباشیم.

۳- سند امضا شده با چین یک توافق استراتژیک در سطح عالی کشور است قرارداد‌های تخصصی بعدی در دولت‌ها و بخش خصوصی باید با رویکرد افزایش منافع ایران و ایرانیان منعقد شود.

۴- اولین نفع امضای سند همکاری با چین تهییج آمریکا و دولت بایدن برای بازگشت به برجام و محروم نماندن از فواید ارتباط و تعامل با ایران است. فشار شرکت‌های بزرگ امریکایی به دولت از دیشب شروع شده است.

۵- بهبود روابط با کشور‌های همسایه عربی و حاشیه خلیج فارس از پیامد‌های نزدیک امضای قرار داد با چین است. پکن روی این نکته تاکید داشت و البته منافع ایران هم در همین راستاست هر چند اسراییل و دیگر تندرو‌ها از این اتفاق خشنود نیستند.

 

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. دکتر عبداله راسخی علاوه بر اینکه استاد دانشگاه می باشند در عرصه اقتصادی (کسب و کار) نیز فعالیت می نمایند به طوری که مشاور در حوزه های پتروشیمی، فولاد و … هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا