برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

شهریار و روز بزرگداشت شعر و ادبیات فارسی

شهریار شاعر نامدار ایرانی است که در تقویم رسمی کشور ما سالروز در گذشت این شاعر بزرگ رو به روز شعر و ادبیات پارسی نامگذاری کرده اند، به همین مناسبت در برنامه گفتاورد، اقای دکتر امیر دبیری مهر با دو نفر از صاحب نظران و استادان زبان و ادبیات پارسی، اقای دکتر تورج عقدایی دانشیار دانشگاه ازاد اسلامی زنجان و اقای دکتر حسینعلی رحیمی عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت و گو کرده است .
علاقمندان می توانند این برنامه را در لینک زیر بشنوند.

 

لینک دانلود برنامه 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حسینعلی رحیمی عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر این حوزه و تورج عقدایی، دانشیار ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان همزمان با ۲۷ شهریور روز شعر و ادبیات پارسی که مصادف با سالروز درگذشت استاد محمدحسین شهریار شاعر نامدار ایرانی نیز هست در برنامه گفتاورد رادیو تهران حضور یافتند.

تورج عقدایی درباره علت نامگذاری این روز به نام شهریار گفت: این نامگذاری‌ها در دوران معاصر اتفاق می افتد که اگر اینطور نبود این مناسبت به نام مولانا، سعدی و حافظ می‌بود یا در میان معاصرها دکتر خانلری یکی از گزینه های احتمالی بود. همچنین نادرنادرپور و نیما یکی از گزینه هایی هستند که باید بررسی می شد ولی این انتخاب حتما بحث برانگیز بود.

او با توجه به شایسته بودن انتخاب شهریار برای چنین روزی افزود: هم به لحاظ سیاسی و هم در باب شعر ، شهریار در جای درست شاعری خود نشسته است؛ بیشتر حرفهای او در باب احساسی بوده و در حوزه تخصصی کمتر نقد شده است. اگر روزی همت شده و اشعار شهریار بازخوانی شود پر واضح است که شهریار شاعر بزرگی است .

او انتخاب سالروز درگذشت شهریار برای روز شعر و ادب فارسی را برای فرهنگ عمومی و نه متخصصان ادبی مناسب دانست و گفت: یکی از ویژگی های شهریار این است که از مردمی‌ترین شاعران است؛ مردم شاعری او را پذیرفته اند و ضریب نفوذ اشعارش بین عامه مردم بالاست به طوری که بسیاری از مصرع های اشعارش به صورت ضرب المثل راه پیدا کرده است و مقبولیت عام دارد. حیدربابا و علی ای همای رحمت از جمله این نمونه ها است.

«آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا/ نوشدارویی بعد از مرگ سهراب آمدی سنگدل این زودتر می خواستی حالا چرا» نیز از دیگر اشعاری است که توانسته جای خود را بین مردم باز کند.
حسینعلی رحیمی عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در توصیف شهریار و ویژگی هایش گفت: شهریار یک شاعر ایرانی و یک ایرانی شاعر است ، انعکاس تک تک ویژگی های شخصیتی، احساس ها و حتی لغزش های او را در شعرهای او می بینیم .

او با بیان اینکه برخلاف زبان شعری شهریار که زبان عامه مردم است او در ورطه عوامزدگی نیافتاده است، گفت: شهریار در شعرهایش به مسائلی توجه دارد که امروز در جامعه ما موضوعیت دارد.
رحیمی با تاکید بر اینکه متاسفانه عده ای سعی دارند عامدانه و یا سهوی شعر فارسی را مختص به فارسی زبان ها بدانند تصریح کرد: زبان فارسی برای یک قشر خاصی نیست و فارس جدا از قوم های دیگر نیست همانطور که در گذشته تمام مردم ایرانی را فارس می دانستند نه قوم خاصی!
او شهریار را یکی از شاعران دو زبانه ای خواند که شعر او به غیر از فارسی در زبان ترکی هم به اوج قله رسیده است.

این پژوهشگر دلیل پویایی شعر شهریار را حضور زندگی در اشعار او دانست و گفت: البته سروده‌های شهریار بیشتر از رهگذر خیال و نه واقعیت های بیرونی است. او آنچه از جهان خارج تجربه می کند را به درون خود می برد با خیال آمیخته می کند و تلاش می کند به شکلی به مخاطبان خود برساند که فرق داشته باشد.
به گفته این پژوهشگر، شهریار معنای زندگی را در شعر می جوید و ارزش ها را در اشعارش مشخص می کند از همین منظر نفوذ حافظ در شعر شهریار بسیار است.
او تصریح کرد: زبان ساده شهریار اوج زیبایی شعر او است در عین حالی که اشعار شهریار به ابتذال دچار نیست.

او همچنین خاطرنشان کرد: شعر شهریار هم مثل هر شاعر دیگری خوب و بد دارد برخی از شعرهای او را نپسندیدند و حق هم داشتند و برخی از اشعار او را همه پسندیدند و با آنها زندگی کردند.
او غزل های شهریار را نقطه مناسبی برای شناخت و منش شهریار معرفی کرد و گفت:
شهریار یکی از شاعرانی است که بسیار شاعر بوده است و مصداق این جمله سهراب سپهری است که می گوید: « ساده باشیم چه در باجه بانک چه در زیر درخت » شهریار هم در تمام کنش های اجتماعی، شاعر است. چای را شاعرانه می خورد تعاملات اجتماعی او هم شاعرانه است.
به گفته حیدری شهریار شاعر مردم بود و همه مردم با او تعامل داشته اند و از همین رو اشعار او در زندگی روزانه مردم جریان دارد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا