برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

تفسیر المیزان، بزرگترین میراث نظری علامه طباطبایی است

شهرابی فراهانی، پژوهشگر فلسفه و حکمت با اشاره به اینکه تفسیر المیزان بزرگترین میراث نظری علامه طباطبایی است گفت: ۲۰ جلد تفسیر المیزان مایه افتخار بشریت، ایرانیان و مسلمان و شیعه است. این کتاب در کل جهان مرجعیت دارد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حسام الدین شهرابی فراهانی، پژوهشگر فلسفه و حکمت با حضور در برنامه گفتاورد درباره علامه طباطبایی گفت: زندگینامه علامه طباطبایی نقاط برجسته‌ای دارد که در کمتر بزرگانی از این سرزمین دیده شده است.

شهرابی وجه تمایز علامه با دیگر بزرگان مشابه را اوج‌های اخلاقی و فراوانی کار علمی او دانست و افزود: از این منظر شخصیت و سلوک علامه طباطبایی قابلیت الگوسازی دارد.

او در توضیح میزان تواضع علامه گفت: این فروتنی تا جایی پیش می‌رفت که علامه برای خودش محلی از اعراب نداشت و از این حیث‌ها شخصیت او با دیگر انسان‌ها تفاوتهای زیادی داشت.

شهرابی با بیان اینکه غیر از وجه اخلاقی در حوزه اندیشه برجستگی‌هایی دارد، افزود: علامه طباطبایی احیاگر فلسفه بوده است. او در سال ۱۳۲۵ از تبریز به قم هجرت کرد و برای احیای سه موضوع فلسفه، تفسیر قرآن و اخلاق برنامه داشت.

به گفته او فلسفه اسلامی در آن زمان در لبه پرتگاه بود که خواجه نصیرالدین طوسی تلاش کرد با روش فلسفی کلام را احیا کند و همچنین با فلسفی‌کردن کلام هم فلسفه و هم کلام را نجات داد. شبیه این کار را نیز علامه برای تفسیر قرآن و فلسفه انجام داد.

این پژوهشگر فلسفه و حکمت با بیان اینکه در آن زمان تفسیر قرآن، فلسفه و اخلاق در حوزه های علمیه در حاشیه بود، تصریح کرد : به عبارتی علامه شخصیت خود را قربانی می‌کنند تا بتوانند این سه موضوع را درحوزه احیا کند.

شهرابی در ادامه آیت الله جوادی آملی را تجلی حکمت و آیت الله حسن زاده آملی را تجلی عرفان علامه دانست و افزود: آیت الله مطهری عصاره همه بحث های علامه طباطبایی است.

او افزود: همچنین علامه با فلسفه خود میدان را برای قرائت های چپ گرا خالی نگذاشت و این کار را با فلسفه انجام داد.

در ادامه شهرابی تفسیر المیزان را بزرگترین میراث نظری علامه معرفی کرد و گفت: ۲۰ جلد تفسیر المیزان مایه افتخار بشریت، ایرانیان و مسلمان و شیعه است. این کتاب در کل جهان مرجعیت دارد .

او با بیان اینکه المیزان دو ویژگی بارز دارد، گفت: المیزان قبل از هر توضیحی بر عقل و منطق تکیه می‌کند و در تفاسیر از حیطه قرآن خارج نمی شود. المیزان تفسیر قرآن با تمسک به قرآن و میراث عملی سیره و شاگردان علامه است.

او افزود: المیزان شاهکار حدیثی هم دارد و بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته احصا شده که این تفسیر ناظر بر ۱۴۰ تفسیر دیگر است ، مبنای ذوقی ندارد و در چارچوب نظری و روش مشخصی نوشته شده است. به گفته این پژوهشگر علامه طباطبایی در المیزان از عرفان برای تفسیر در لفافه استفاده می‌کند.

او با بیان اینکه المیزان در حوزه علمیه در مهجوریت قرار دارد، گفت: جا دارد مجموعه‌های فرهنگی و هنری نیز برای تدریس این تفسیر اقدام شود.

او آیت الله قاضی را استاد اخلاق و عرفان علامه طباطبایی معرفی کرد و گفت: مرحوم قاضی چهره بی‌مانند اخلاق در تاریخ است.

او تفسیر علامه در فرم را کاملا برهانی دانست و افزود: علامه ضمن مطالعه تفاسیر متقدم ، نوآوری در تفسیر دارد. مفسران قرآن در تاریخ تنها بخش هایی از قرآن را تفسیر کردند. مثل تفسیر سوره‌های واقعه و یاسین توسط ملاصدرا و کمتر کسی تفسیری به جامعیت المیزان دارد.

او همچنین درباره اندیشه علامه طباطبایی و دریافت او از گفت: از منظر علامه دین ماهیتی اجتماعی- سیاسی دارد. او در عین مراقبت های اخلاقی زیادی که داشت دین را امر شخصی نمی‌دید و مانند فلاسفه مدرن سیاسی غرب بحث دراین باب فکر می‌کرد.

او همچنین در توصیف آزاد اندیشی علامه گفت: زمانی که هانری کربن در تهران بود علامه برای آشنایی با تفکرات او از قم به تهران سفر می کرد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

مشروح این گفتگو را در لینک زیر بشنوید.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − چهار =

دکمه بازگشت به بالا