برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

گفتگو درباره روز جهانی صلح : بررسی کارنامه شرم اور بشر

اگر پنج ارمان و هدف و ارزش بزرگ را برای بشر متصور باشیم که تقریبا در ادوار مختلف تاریخ در مورد ان اجماع وجود داشته باشد، ان پنج مفهوم عبارت است از عدالت، ازادی، امنیت، رفاه و صلح
خوب است بدانیم که متاسفانه بشر در پاسداری از صلح کارنامه درخشان و روشنی ندارد و شاید در طول تاریخ زندگی بشر، تنها حدود صد و پنجاه سال از عمر خود را در صلح کامل بوده و بقیه سالها را به نحوی در جنگ و ستیز درگیر بوده است. از این جهت بیست و یک سپتامبر یا سی ام شهریور ماه، روز جهانی صلح نام گرفته است.
اقای دکتر امیر دبیری مهر با دعوت از اقای دکتر مجتبی مقصودی، دانشیار علوم سیاسی دانشگاه ازاد اسلامی و رئیس انجمن علمی مطالعات صلح ایران،به گفت و گو پیرامون موضوع مفهوم صلح و چالشهایی که صلح را در منطقه و جهان تهدید می کند و اینکه چه رهیافتهایی رو میشه برای تامین و استمرار صلح اتخاذ کرد، پرداختند
علاقمندان می توانند این برنامه را در لیمک زیر بشنوند.

 

لینک دانلود برنامه 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مجتبی مقصودی دانشیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی و رییس انجمن علمی مطالعات صلح ایران با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران همزمان با ۲۱ سپتامبر روز جهانی صلح گفت: نامگذاری این روز به نوعی نمادسازی و یادآوری این نکته است که صلح یکی از مهمترین ۵ آرمان جهانی است.
او درباره تعریف صلح گفت: نبود جنگ و آتش بس به تنهایی معنای صلح نیست ، معنای صلح فراتر از نبود جنگ است، آرامشی که کرامت انسانی در همه حوزه ها را ارتقاء دهد معنای ارتقاء یافته صلح در جهان است.

مقصودی مفهوم و ادبیات جدید صلح را آن بسیار گسترده تر از مفهوم ابتدایی آن توصیف کرد و گفت: صلح مفهومی بین رشته ای است و در یک رشته نمی‌توان فهم کاملی پیدا کرد. در مفهوم کلاسیک آن تنها فقدان جنگ و منازعه را به معنای صلح تعبیر می‌کنند ولی در جامعه ای که مردم اسیر فقر و معیشت هستند نمی‌توان صحبت از صلح کرد.
او با بیان اینکه صلح عادلانه هم موضوع جدیدی است که کشورها را درگیر خود کرده است، گفت: یکی از پایه ای ترین مبانی برقراری صلح، برقراری عدالت است همچنین آزادی های مدنی انسان ها در جامعه نیز ناظر بر صلح است.

او گفت: برای جوامع پیشرفته ، شاخصهای اشتغال، آزادی های سیاسی و مدنی ،حقوق انسانی به امتیاز بندی کشورها می انجامد که مبانی برقراری صلح در آن کشورها می شود.
او با تاکید بر اینکه در ایران نیز نیازمند نهادسازی و فرهنگسازی در حوزه صلح هستیم، گفت: در این راستا تولید ادبیات لازم در حوزه رسانه ها و تولید ادبیات صلح بین دانش آموزان و دانشجویان به واسطه متون درسی هستیم.

رییس انجمن علمی مطالعات صلح ایران با بیان اینکه صلح از خود ما شروع می شود، گفت: مادران و زنان در خانواده و جامعه نقطه آغاز صلح هستند و به همین دلیل هم به تازگی در جوامع مختلف تاکید بر حضور زنان در صلح وجود دارد.

مقصودی حرکت عقلانی ساختارهای دموکراتیک را بسترسازی برای صلح در جهان دانست و افزود: به طور مسلم جهان از دست قزافی ها و صدام حسین ها بیشتر لطمه دیده است اگر ساختار دموکراتیک بود مصالحه جویانه تر سرانجام داشت.

او با اشاره به گسترده شدن نهادهای فعال در حوزه صلح در سال های اخیر گفت: حدود ۵۰ نهاد با پیشوند و پسوند صلح در بخش دولتی و شبه دولتی و خصوصی شکل گرفته است.
به گفته او برخی نهادها مثل شورای کتاب کودک یکی از مهمترین اهداف شکل‌گیری خود را گسترش ادبیات صلح بین کودکان عنوان است.

او تصریح کرد: ما نیازمند شیفت پارادایمی از ادبیات جنگ، درگیری و منازعه به صلح هستیم ؛ بخشی از سیاستگذاری ها هنوز در ارتباط با ایالات متحده و اسراییل در چارچوب ذهنی دشمن و رقیب و متخاصم و .. است و متاسفانه ادبیات کشمکش در چهل و خورده ای سال ریشه در ایران پیدا کرده تا حدی که در آموزش و پرورش نیز قابل مشاهده است.

او بر ضرورت تغییر پارادایم شورشی گری انقلابی گری و انتقام از دشمنان به ایثار، مدارا و گذشت تاکید کرد و افزود: بخشی از این تغییر در دست سیاستگذاران اصلی کشور است که به حوزه صلح عفو و بخشایش تغییر یابد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی با شناسه Tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا