مصاحبه و گفتگویادداشت‌ها و مقالات شخصی

عوامل مهم برای موفقیت نشان‌ های تجاری چیست؟

مشاور و مدرس نشان‌های تجاری، بازاریابی و تبلیغات، درباره رویکردهایی که به افزایش سهم نشان‌های تجاری ایرانی در بازارهای جهانی کمک می‌کند، گفت: باید در هر کاری با آداب، اصول و برنامه عمل کنیم تا بتوانیم در زمان کمتری نتیجه لازم را بگیریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محمدحسین جبل عاملی با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران با تاکید بر اینکه در تجارت باید با دانش لازم وارد شد، گفت: خوشبختانه در صورتی که چالش‌ها برطرف شود و روابط سیاسی به سمت تعامل بیشتر برود فضای گشایش و فرصت عرضه کالای ایرانی در جهان فراهم خواهد شد و اینجا ضرورت رفتار حرفه‌ای در نشان‌سازی تجاری بیش از پیش مشخص می‌شود.

به گفته او در چنین شرایطی سه سوال به وجود می آید؛ نخست اینکه مزیت ما نسبت به دیگر کشورها برای فروش و صادرات محصول چیست؟ دوم اینکه آیا امکان نمایش مناسب این مزیتها را داریم؟ و سوم آنکه آیا به نقطه ثبات اطمینان و نشان‌سازی تجاری برای محصولاتمان رسیده ایم؟

جبل عاملی با بیان اینکه ۸۰ درصد استاندارد شدن یک نشان تجاری مربوط به نظام استراتژیک آن است، گفت: ۷ رویکرد رفتاری در صاحبان نشان سازی تجاری باید وجود داشته باشد که تصویری را برای مخاطب تثبیت کند. به گفته او «کیفیت »پیش شرط این مساله است و بعد از آن رویکردهای هفتگانه آغاز می شود.

او افزود: در هفت رویکرد استراتژیک است رویکرد اول اقتصادی است ؛ باید ببینیم در شرایط تورم برای صادرات و نشان سازی تجاری محصولات چه واکنشی نشان می دهیم؟ و در عین حال در برابر رقبا چه واکنشی نشان می‌دهیم؟

این مشاور نشان سازی تجاری اضافه کرد: رویکرد بعدی مشتری مداری است؛ در این رویکرد باید ببینیم چقدر مشتری برای تولیدکننده در اولویت قرار دارد.در محصولاتی مانند مواد غذایی چون حجم محصول بالاست و تعامل با مصرف کننده کم است شایداین جایگاه کمتر دیده شود ولی در محصولات بازرگانی تر این مساله مهم تر می شود که به خوشنامی محصول می انجامد. این در حالی است که بسیاری از شرکت های ایرانی حتی ایمیل بازرگانی نشان تجاری خود را فعال نمی کنند و مکاتبات مشتریان حتی دیده نمی‌شود.

جبل عاملی افزود: رویکرد بعدی در مشتری مداری این است که چقدر در آنچه تحویل مشتری می دهیم ارزش اخلاقی و بازاریابی رعایت می شود یعنی تا چه میزان تبلیغات با آنچه تحویل مشتری داده می شود انطباق پذیری دارد. متاسفانه اگر این مورد رعایت نشود در صادرات اعتماد از بین می‌برد.

او با تاکید بر حفظ هویت نشان تجاری تصریح کرد: به طور مثال BMW خودروی خود را تندرو و جوانانه تعریف کرده است. در حالی که در تعریف بنز از خودش بر کلاسیک بودن محصول تاکید شده است.
او با بیان اینکه فرهنگ پس از ابعاد اقتصادی ، مشتری مداری و ارزش ها و و هویت به عنوان رویکرد چهارم حائز اهمیت است، گفت: این رویکرد شامل این مساله می شود که این محصول چه فرهنگی را به ارمغان می آورد؟ مثلا کوکاکولا و مک دونالد فرهنگ آمریکایی را تبلیغ می کند.

او افزود: رویکرد پنجم اجتماعی است. در این رویکرد باید مصرف و عادات اجتماع را باید بدانیم. به عنوان مثال توریست های چینی که تعدادشان اخیرا بسیار زیاد هم شده است غذاهای آبکی دوست دارند بنابراین بسیاری از رستوران‌داران در جهان نشان تجاری خوراکی های چینی را در اولویت قرار می دهند. بنابراین مطالعه و بررسی رفتار مصرف کننده در اولویت قرار دارد.

این کارشناس ارشد نشان سازی تجاری رویکرد بعدی را رویکرد ارتباطی دانست و گفت: در هر کشوری مدلی از تعامل وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد و راه های ارتباطی باید با فرهنگ جامعه تطبیق پیدا کند.
به گفته جبل عاملی در رویکرد هفتم که استراتژی مبادلاتی است باید به سمت ساختاری حرکت کنیم که بدانیم چگونه باید بازار را گسترش داد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هجده =

دکمه بازگشت به بالا