برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

بدون مطالعه و آموزش وارد بازار مالی دیجیتال نشوید

ک کارشناس مالی به شهروندان توصیه کرد که به علت تعدد رمز ارزها و غیرقابل اتکا بودن شمار بالایی از آنها بدون آموزش و مطالعه وارد این بازر نشوند چرا که این بازار ریسک بسیار بالایی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، امیرحسین بنی صدر کارشناس ارزهای دیجیتال (رمز ارزها) با بیان اینکه این نوع ارزها در جهان نوظهور است، گفت: شهروندان کشورهای مختلف به طمع کسب سود بیشتر و جذابیت‌های زیادی که این بازار نسبت به سایر بازارهای مالی دارد به این بازار گرایش دارند. در عین حال افرادی که مال باخته در این بازار هستند نیز احساس خوب و خوشایندی ندارند .

بنی صدر در پاسخ به تفاوت رمز ارزها با بورس گفت: رمز ارز یکی از مجموعه ارزهای دیجیتالی است که از دهه ۹۰میلادی به وجود آمده است. ارز دیجیتال در بستر وب است در حالی که اسکناس ها ارزهای فیات(کاغذی) هستند.

او در بیان تفاوت های این ارز با اسکناس گفت: رمز ارزهای در مقایسه با اسکناس وابستگی به بانک مرکزی ندارند و هر میزانی که بخواهید می توانید تولید کنید. تنها پروتکل‌هایی برای آن وجود دارد که در دهه ۹۰ این پروتکل ها هم وجود نداشت و کلاهبرداری هم زیاد می شد بنا به همین دلایل هم این بازار مالی به گونه ای شکست خورد.

این کارشناس بازار مالی افزود: بعد از بحران اقتصادی ۲۰۰۹ و در حدود سال ۲۰۱۱ در بازار مالی مجموعه ای از افراد در شرکت های مختلف که از قضا قدرتمند هم بودند دور هم جمع شدند و به طور کاملا غیر محسوس افرادی که با بازار مالی ارزهای دیجیتال مخالفت می کردند مثل مک کافی که در انتقاد از بیت کوین حرف زد را حذف می کردند. مک کافی هم از ۲۰۱۸ به بعد ، به طور کلی حذف شد؛ یک مدت به جرم پولشویی زندانی شد و بعداز آن به طور کلی از حوزه های سرمایه گذاری فن آور محور علیرغم مشهور و معروف بودن حذف شد.

او در توضیح شیوه کار رمز ارزها ها گفت: این ارزها بر اساس الگوریتم رمز گذاری شده رفتار می کند. اطلاعات تبدیل به مرز می شود و برای این فرایند از تابع های ریاضی استفاده می کنند . این رمزها توسط دستگاه های محاسباتی بسیار قوی شکسته می شود و محاسبات را شناسایی می کنند در صورت تایید در سه دستگاه، پول منتقل می شود.

او با اشاره به ساختار غیرمتمرکز رمز ارزها در مقایسه با اسکناس گفت: ساختار غیر متمرکز به همین معناست که رسید این جا به جایی به تمام افراد موجود در شبکه ارسال می شود و امکان از بین رفتن آن وجود ندارد. وجود اینترنت به این ذخیره سازی کمک کرده است و خیال کاربران و سرمایه گذاران راحت است که این تراکنش از بین نمی رود. در موارد امنیتی هم چون کد دارد و به اسم فرد خاصی نیست امنیت آن حفظ می‌شود.

بنی صدر خاطرنشان کرد: دیگر مزیت رمز ارزها در مقایسه با اسکناس ها این است که در سیستم رمز ارزها واسطه ای به نام دولت ها و شبکه بانکی وجود ندارد، مالیاتی هم وصول نمی‌شود و اطلاعات مالی کاملا محرمانه باقی می ماند.

او با بیان اینکه در بحران های مالی شبکه بانکی خودش را کنار کشیده و کاربران را در معرض خطر قرار داده است ، گفت: اگر در اسکناس ها به دلیل تحریم ها امکان جا به جای وجود ندارد.ولی در دنیای رمز ارزها ساختار محاسباتی و الگوریتم ریاضی شکل گرفته که در صورت انتقال پول می توان کدی را دریافت کرد و در سایت های منتخب تایید آن را چک کنید . پشتیبان این شبکه هم یوزرها هستند .

او در تشریح چگونگی مدیریت بازار رمز ارزها گفت: کاربران هر چهارسال عرضه را کاهش می دهند و از این طریق تقاضا را بیشتر می کنند . سال ۲۰۱۴ اولین خرید بیت کوین با خرید دو عدد پیتزا از طریق ماینرها خریداری شد.

این کارشناس بازار مالی مجازی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تبدیل رمز ارز به اسکناس وجو د دارد؟، گفت: صرافی‌ها این کار را انجام می دهند؛ ابتدا ثبت نام می کنند و در ازای آن ریال پرداخت کرده و رمز ارز را دریافت می‌کنند.

او در ادامه تصریح کرد: در جهان ۱۷ هزار کوین وجود دارد که تنهاد تعداد کمی از آنها قابل اتکا است بنابراین برای ورود به این بازار باید مطالعه کرد و دوره های مختلف را گذارند و از کتاب های زیادی که در این باره منتشر شده است استفاده کرد. او به علاقه مندان به سرمایه گذاری در بازارهای مالی دیجیتالی گفت: توصیه می شود بدون آموزش و مطالعه وارد این حوزه نشوند چون ریسک بسیار بالایی دارد.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 16 =

دکمه بازگشت به بالا