اسلایدر / مهمترین مطالبکتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

به بهانه نقد عملکرد رسانه ملی: ای کاش پیمان جبلی رییس صداوسیما بود؟! ((بخش اول ))

پنج رییس صداوسیما را به خوبی می شناسم . از علی لاریجانی تا پیمان جبلی .

لاریجانی از همه سیاسی تر و محتوایی تر و البته جناحی تر ،

ضرغامی تبلیغاتی و عملیاتی و خاکی تر،

سرافراز از همه حرفه ای تر و کار بلد تر و مستقل تر

و علی عسگری از همه نامربوط تر ؛ اجرایی تر و البته  بیگانه تر از کاری که بر عهده داشت؛  بودند

و پیمان جبلی تنها یکسال عملکرد را در کارنامه خود ثبت کرده است  و نقد کارنامه یکساله او بهترین هدیه به اوست.

روزی که جبلی به ریاست صداوسیما منصوب شد در آماج این سوال بودم که ارزیابی ام از او چیست ؟ علت این پرسش سابقه همکاری و اشنایی با او از سال ۱۳۷۸ به بعد بود زمانی که در واحد مرکزی خبر همکار بودیم. البته او مدیر کل بود و من سردبیر . او در همان سالها بخاطر جناحی نبودن و حرفه ای بودن با پیکره ی یکسره خطی و جناحی و باندی حاکم بر معاونت سیاسی نساخت و از انجا جدا شد و حمایت های رحمانی فضلی معاون سیاسی از او نیز کارگر نشد.به همان دلیلی که دیگرانی همچون من تا مرز اخراج از رسانه پیش رفتیم و تنها جرم مان این بود که بله قربان گوی افاضات ناشیانه و خطی مدیران وقت میانی حوزه سیاسی نبودیم  و معتقد بودیم رسانه باید ملی و قانون مدار  مخاطب محور  باشد . (گفتنی است تا سال گذشته مدیریت میانی معاونت سیاسی که قدمتی چهل ساله دارد و در همه تحولات مدیریتی سازمانی  دست نخورده باقی می ماند و جزیره ای مستقل برای خود تشکیل داده بود از هم پاشید که شرح ان را در اینده خواهم نوشت )

جبلی  راهی حوزه برون مرزی و شبکه العالم شد تا با حسین رضی همکلاسی خود در دانشگاه امام صادق که مدیر العالم بود همکار شود.  جبلی متولد تهران و دانش اموخته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق و ورودی سال ۱۳۶۴ است  و تجربه اندوخته و انباشته در بدنه ی  رادیو و تلویزیون دارد. اصطلاحا از پایین به بالا ارتقا یافته و اقا زاده و برکشیده نیست .انسانی به مراتب مودب و متواضع و مردمی در ارتباطات اجتماعی و البته زیرک و آشنا به ظرایف کار رسانه ای و دور از تکلفات مرسوم مدیران در جمهوری اسلامی . شنوای نقد ها و حتی اعتراض ها و دارای ارتباطات وسیع با بدنه ی سازمان …و دوران حضور او در شورای عالی امنیت ملی و سفارت تونس نیز این رابطه را قطع نکرد از جمله با بنده . اگر بخواهم او را با محمد سرافراز مقایسه کنم می توانم کاربلدی و حرفه ای بودن این دو را در یک سطح بدانم اما سرافراز علی رغم پاکدستی و استقلال فکری و سیاسی کم نظیری که دارد دارای روابط عمومی و ارتباطات موثر اجتماعی نیست و کمی خود رای  و مغرور است از همین زاویه هم دولت او مستعجل بود و مکاران سیاست باز با سو استفاده از این نقطه ضعف بساط مدیریت او را در کوتاه مدتی برچیدند و جمهوری اسلامی را ازمدیری توانا در حوزه رسانه محروم کردند.

بهر حال با این نگرش این امید وجود داشت که پیمان جبلی در دوره ریاست خود بر صداوسیما بتواند تحولی اساسی در برنامه سازی و سیاست گذاری ایجادکند… اما ماجرا در این یکسال اخیر طور دیگری رقم خورده است که  در بحران اخیر ملی خود را بطور اشکاری نشان داد…..

این نوشتار ادامه دارد

 

 

 

 

 

 

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 12 =

دکمه بازگشت به بالا