مصاحبه و گفتگو

جلو انداختن پلیس در مسأله حجاب یعنی اعتراف علنی به شکست کامل همه سیاستهای مروج حجاب اجباری

گفتگو با روزنامه همدلی

برای اینکه متوجه شویم چرا از بین ۳۲ دستگاه، وظیفه روی دوش یک دستگاه آن هم پلیس قرار گرفته و این موضوع چه نتایجی دارد؟ به گفت‌وگو با امیر دبیری‌مهر مدرس و پژوهشگر علوم انسانی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.
دبیری مهر درباره ورود پلیس به عنوان نهاد مداخله‌گر در زمینه حجاب می‌گوید: «مسئله حجاب یک موضوع فرهنگیِ پیچیده و چند لایه است و هر اقدامی که در این حوزه انجام شود، به صورت تدریجی نتایج خودش را نشان می‌دهد و اثر می‌گذارد. چه افراد بخواهند با حجاب شوند، چه بخواهند بی‌حجاب شودند، این اتفاق یک شبه رخ نمی‌دهد. متاسفانه در کشور ما، چون در حوزه فرهنگی، نرم‌افزاری و اجتماعی تقریبا یا کار جدی در حوزه حجاب انجام نشده یا اگر هم کاری انجام شده، غلط، بی‌اثر و بی‌نتیجه بوده است و چون طبیعتا نتیجه هم نداشته و یا گاهی نتیجه معکوس هم داشته، نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور، برای اینکه به بخش مطالبه‌گر این موضوع در جامعه پاسخ دهد، باید یک بیلان کاری و یک عملکردی را ارائه دهد.»
او ادامه داد: «این بیلان کاری که در حوزه فرهنگی، اجتماعی و باوری نیست، بلکه باید گزارش انتظامی و برخوردهای سخت ارائه دهد و بگوید که گشت ارشاد ما این اندازه کرده، لان تعداد آدم جلسه توجیهی داشتند و این روش‌هایی که همه ما شاهد آن بودیم که نه تنها نتیجه مثبت نداشته، بلکه نتیجه منفی و ویران‌گر مثل ماجرای مهسا امینی هم داشته است.»
دبیری‌مهر درباره اینکه نیروی انتظامی می‌تواند آمار مکتوب و محسوس ارائه دهد گفت :«حالا نکته ماجرا این‌جاست که فقط در حوزه انتظامی می‌توانند یک گزارش محسوس ارائه دهند و آمار و ارقام را ارائه دهند و بگویند ما یک کاری انجام دادیم و فقط می‌خواهند یک گزارش به مقامات بالاتر در کشور ارائه دهند. چون بخشی می‌خواهند حجاب حفظ شود و بر این باورند که در حوزه اجتماعی و اقتصادی شکست خوردیم دست کم در این زمینه با شکست مواجه نشویم و بگویند ما دست‌آوردی به نام حجاب داشتیم. در صورتی که من معتقدم این کار به هیچ عنوان نباید روی دوش نیروی انتظامی باشد، نه تنها حالا این موضوع را می‌گویم، بلکه سالیان سال است که این ماجرا را به خود مسئولین هم گفته‌ام که اصلا و ابدا، نیروی انتظامی درباره حجاب نه تنها نباید ته صف باشد بلمه کلا نباید در صف باشد چون که این ماجرا ارتباطی به نیروی انتظامی ندارد و نیروی انتظامی وظایف مهم‌تری دارد که مبارزه با سارقین و مزاحمین است و کارش ارتباطی با حجاب ندارد و این مسئولیتی که این سال‌ها برگردن نیروی انتظامی گذاشتند، بزرگ‌ترین ظلمی است که بر این نهاد شده و باعث تضعیف نیروی انتظامی شده است و علتش این است که نیروی انتظامی به جای اینکه به مساول این چنینی بپردازد، باید وقتش را صرف مسئله حجاب کند و اقتدار این نیرو که کاهش پیدا کند، راه جولان برای خلافکاران باز می‌شود.»
این پژوهشگر ادامه داد: «مسئولیت حجاب با حوزه علمیه، آموزش‌وپرورش، آموزش عالی، رسانه و این بخش‌ها است و مسئله مهم این است که این موضوع باید کاملا به روش اقناعی انجام شود. حجاب یک مسئله‌ای است که فرد باید آن را باور کند و به آن عمل کند، اگر بخواهیم فرد را مجبور کنیم، نتیجه‌اش می‌شود این چیزی که الان می‌بینیم.»
او در پاسخ به این سوال که ۳۱ نهاد دیگر مشغول چه کاری هستند و بهتر نیست که بودجه ۳۲ نهاد تجمیع شود و یک‌جا هزینه شود توضیح داد: «دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی، نهاد هماهنگ کننده این مسئله است اما مشکل این است که جنس کار مسئله حجاب، اینگونه نیست که شما بتوانید از دستگاه‌های درگیر گزارش قابل محاسبه بخواهید. ولی نباید معیار سنجش کار گزارش افراد باشد در حالی که الان می‌گویند ما از دستگاه‌ها خواستیم که به ما گزارش دهند، درصورتی که یک نفر باید بگوید جکه گزارش این افراد هیچ ارزشی مدارد چون باید اثرگذاری کارها سنجیده شود. نهادها می‌گویند کارمان را کامل انجام دادیم، برای اینکه بتوانند بودجه بگیرند و نتیجه‌اش هم می‌شود همین سیاست شکست خورده.»
____

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا