مصاحبه و گفتگو

گفتگوی روزنامه معتبر النهار چاپ بیروت با امیر دبیری مهر درباره انتخابات پیش روی ریاست جمهوری

النهار: چه کسانی نامزد نهایی انتخابات پیش روی ریاست جمهوری خواهند بود؟
امیر دبیری مهر : همه چیز به نظر رهبری نظام باز می گردد که در عملکرد و اعلام نظر شورای نگهبان ظهور خواهد یافت .اگر نظر رهبری بعنوان مسئول سیاست های کلی نظام ؛ ایجاد گشایش سیاسی به منظور برگزاری رقابتی انتخابات و افزایش مشارکت مردم باشد اصلاح طلبان با چهره هایی مانند حسن روحانی ؛محمد جواد ظربف ؛ مجید انصاری؛ اسحاق جهانگیری ؛ محمد شریعتمداری ، ناصر همتی و محسن مهرعلیزاده و محسن هاشمی و محمد صدر وارد خواهند شد اما گزینه های اصلی در این میان ظریف و جهانگیری هستند و بقیه جدی نیستند و اصطلاحا نامزدهای پوششی و گرم کننده بازار انتخابات هستند. در طیف مقابل یعنی جریان اصولگرا ؛گزینه های مطرح عبارتند از قالیباف ؛ شمخانی و لاریجانی که بنظرم شانس قالیباف و لاریجانی برای رقابت نهایی بعنوان نامزد اصولگرایان بیشتر است و اما اینکه کدام یک در نهایت باقی خواهد ماند به مذاکرات پشت پرده کانون های قدرت بستگی دارد در طیف تندرو و حامی وضع موجود هم افزادی مانند سعید جلیلی و فتاح و بذرپاش و زاکانی احتمالا وارد خواهند شد که گزینه اصلی جلیلی است و بقیه جدی نیستند بنا براین می توان گفت در صورتی که انتخابات رقابتی و جدی باشد رقابت اصلی بین ظریف و جهانگیری و قالیباف و لاریجانی و جلیلی است . اما اگر میدان برای حضور اصلاح طلبان فراهم نشود رقابت بین لاریجانی و جلیلی و قالیباف خواهدبود و من احتمال موفقیت لاریجانی را بیشتر می دانم.
النهار: افرادی که قبلاً رد صلاحیت شدند می توانند مجددا نامزد شوند؟
امیر دبیری مهر: از نظر قانون اشکالی ندارد و می توانند نامزد شوند قبلا هم سابقه داشته اما در این میان فقط محمود احمدی نژاد است که قبلا رد صلاحیت شده اما به نظرم در صورت تصمیم او برای شرکت در انتخابات ,بعید می دانم صلاحیت او تایید شود.همینطور حسن روحانی هم در صورت نامزد شدن رد صلاحیت خواهد شد.
النهار: انتخابات آینده چه تاثیری بر انتخاب رهبر آینده ایران خواهد داشت؟
امیر دبیری مهر: دراصل ۱۱۱ قانون اساسی ایران امده است هر گاه‏ رهبر به تشخیص مجلس خبرگان از از مقام‏ خود بر کنار شود صورت‏ فوت‏ کند یا کناره گیری کندخبرگان‏ موظفند، در اسرع‏ وقت‏ نسبت‏ به‏ تعیین‏ ومعرفی‏ رهبر جدید اقدام‏ نمایند. تا هنگام‏ معرفی‏ رهبر، شورایی‏ مرکب‏ از رئیس جمهور، رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ و یکی‏ از فقهای‏ شورای‏ نگهبان‏ به انتخاب‏ مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏، همه‏ وظایف‏ رهبری‏ را به‏ طور موقت‏ به‏ عهده‏ می‏ گیرد. هر گاه‏ رهبر بر اثر بیماری‏ یا حادثه دیگری‏ موقتاً از انجام‏ وظایف‏ رهبری‏ ناتوان‏ شود نیز ‏ شورای‏ مذکور ‏ وظایف‏ او را عهده‏ دار خواهد بود. تجربه سال ۱۳۶۸ نشان داده مجلس خبرگان در انتخاب رهبری معطل نمی ماند تا نیازی به شورای مذکور باشد که رییس جمهور هم یکی از اعضای آن است. بنابراین به نظر من نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تاثیر چندانی بر انتخاب رهبر بعدی نظام – در صورت لزوم – نخواهد داشت.
پی نوشت: روزنامه النهار چاپ بیروت از رسانه های معتبر عربی است که از سال١٩٣٣ منتشر می شود و با وجود نسخه آنلاین در حال حاضر ۴٠ هزار نسخه چاپی هم منتشر می کند.
 در  این لینک متن عربی متن فارسی و کامل گفتگوی مونالیزا فریحه خبرنگار النهار با دکتر امیر دبیری مهر استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم سیاسی و رییس موسسه پژوهشی اندیشه و قلم به شرح زیر است:

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا