کتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

این همه عاشق به کجا می روند؟

چند سوال جدی و مهم از سال گذشته پیش روی همه ناظران کنگره بزرگ عاشوراییان در اربعین حسینی است . از جمله اینکه :

  • چه جاذبه ای در این راهپیمایی ۱۰۰ کیلومتری و طاقت فرسا وجود دارد که بالغ بر ۲۰ میلیون انسان را از کشورهای مختلف اسلامی به سوی خود می کشد؟
  • چه انگیزه و نیتی این تعداد انسان را از کار و زندگی و مشغله های روز مره جدا کرده و به سوی کربلای معلا می کشاند؟
  • این گردهمایی بی مانند که نمونه آن در جهان وجود ندارد چه دستاوردها و پیامدهایی برای مسلمانان و کشورها و ملتهای اسلامی دارد؟
  • جمهوری اسلامی ایران غیر از انگیزه های معنوی و اعتقادی چه منافع و عوایدی از حمایت و پشتیبانی همه جانبه از این کنگره بزرگ دارد به گونه ای که همه نهادها و دستگاهها از ناجا و شهرداری و صدا وسیما گرفته تا وزارت امورخارجه و سپاه و بسیج و وزارت بهداشت با تمام توان و قوا در خدمت زوار کربلا و مزار شش گوشه ابا عبدالله االحسین علیه السلام قرار می گیرند؟

پرسشهای مذکور فرصت خوبی را پیش روی گروهها و محافل فکری و فرهنگی وروشنفکری و رسانه ای قرار می دهد که در این خصوص روشنگری کنند و با اسودگی از کنار این رویداد مهم و راهبردی در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه نگذرند و ضمن واکاوی انگیزه های فردی و اعتقادی و قلبی و روحانی شرکت کنندگان در این کنگره بزرگ آیینی و پیام ها و معنای اشکار و نهان اجتماعی آن ، پیامدها و دستاوردهای آن را نیز تبیین نمایند.در اینجا صرفا و اجمالا چند نکته را یاداور می شوم هرچند شرح هر کدام نیازمند مجال مفصلی است .

  • حضور ۲۰ میلیونی انسانها و عشاق حسین بن علی علیه السلام بعد ازبیش از ۱۳ قرن در مراسم اربعین سید و سالار شهیدان نشان می دهد جوشش خون آن حضرت در کربلا یک اسطوره و نماد نیست بلکه خون پاک و مطهر آن حضرت براساس حکمت بالغه الهی همچنان می جوشد و قلبها و دلها را به خروش در می اورد . این شوق و عشق به ثارالله نشان می دهد ظلم وارد شده به ساحت مقدس آن یگانه همه دورانها انقدر عظیم است که جز خدای مقتدر کسی نمی تواند انتقام آن را بستاند و مهری که در درون انسانها دمادم برای حسین می جوشد ریشه ای الهی و فطری دارد و این سیل میلیونی عاشقان حسین نشانه ای از تجلی این انتقام الهی از جبهه ظلم و ستم  باطل در پهنه تاریخ است .
  • حضور قلبی و بی محاسبه میلیونها انسان در کنگره اربعین نشان می دهد بن مایه وجودی مردم در منطقه خاورمیانه اعتقادات دینی و باورهای ایمانی حول دین اسلام و پیامبر عظیم الشان (ص ) و ائمه اطهارعلیهم السلام است و آن نیروی عظیمی که می تواند موتور و منشا تحرک و دگرگونی و پیشرفت باشد اموزه های دینی است و دیگر عوامل و متغیر ها نیز تنها در صورتی می توانند مفید و موثر واقع شوند که در این چارچوب اعتقادی قرار گیرند و همسوی آن باشند . ندانستن و نادیده گرفتن این مهم منشا خطاهای بزرگی در این منطقه بوده که جز ناکامی در برنامه ها و اهداف ،نتیجه دیگری در بر نداشته است .
  • این کنگره بزرگ قدرت نرم و افزاری و سخت افزاری شیعیان امام حسین (ع ) را همزمان و یکجا نشان می دهد. این گردهمایی عظیم که چند روزی نیز ادامه دارد و اوج آن روز اربعین است به همه دشمنان جهان اسلام اعم از صهیونیستها و تکفیری ها و تروریستها پیام می دهد که در اقیانوس امت اسلامی از بعد کمی و کیفی به محاسبه نمی ایند و مانند کف روی آب گذرا  و میرا هستند ودر صورت نیاز و اقتضا این دریای بزرگ شیعیان دست در دست برادران اهل سنت مانند سیلی خروشان منجلاب کفار و مشرکان و منافقان زمان را خواهند زدود. این پیام  منشا امنیت و ارامش ملتهای مسلمان بویژه در عراق و سوریه می باشد.
  • حضور همه جا نبه و حمایت تمام قد نظام جمهوری اسلامی از کنگره اربعین اولا صحنه رزمایش همدلی و همزبانی دولت و ملت و همسویی همه ارگانها و نهادها در پیگیری هدفی واحد است . تجربه ۲ سال اخیر نشان داد که همه بخشهای نظام اعم از دولتی و عمومی و خصوصی می توانند در امر واحدی یکدل و یکصدا و مانند ید واحده در خدمت مردم قرار گیرند و مرز بندهای اعتباری وصوری و اداری را به کنار نهند . ثانیا موفقیت در برگزاری این مراسم بدون اینکه کوچکترین جراحت و خسارتی به زوار وارد شود کارامدی لجستیکی و هماهنگی نهادهای ذی ربط را در برگزاری چنین اجتماع و گردهمایی بزرگی نشان می دهد که می تواند نقطه اغازی برای اقدامات بزرگ مشابه در دیگر عرصه های خدمت به مردم باشد .

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا