اسلایدر / مهمترین مطالبکتاب‌ها و پژوهش‌ها

باور به تناسخ و اثر ان در زندگی هندوها

هندوها به  قانونی به نام  کارما (Karman) معتقدند به معنای کرداربراین اساس  آدمی نتیجه اعمال خود را در دوره های بازگشت مجدد خود در این جهان می بیند. کسانی که کار نیک انجام داده اند، در مرحله بعد زندگی مرفه و خوشی دارند و آنان که کار بد می کنند، در بازگشت با بینوایی و بدبختی دست به گریبان خواهند بود و چه بسا به شکل حیوان اعم از گاو و میمون و سگ و … بازگشت کنند. بر همین اساس نباید به حیوانها ازار رساند زیرا به احتمال زیاد روح یکی از انسانها در این حیوان حلول کرده است .به عقیده برخی تناسخیان ، بازگشت انسانها ممکن است به یکی از چهار صورت زیر باشد که تصادفا به ترتیب الفبا از جمادات تا انسانها را شامل می شود:

  1. ۱. رسخ ، یعنی حلول شخص متوفی در جمادات ؛
  2. ۲. فسخ ، یعنی حلول شخص متوفی در نباتات ؛
  3. ۳. مسخ ، یعنی حلول شخص متوفی در حیوانات ؛
  4. ۴. نسخ ، یعنی حلول شخص متوفی در انسانها (تناسخ یا زایش مکرر یا وازایش).

سمسارا (Samsara) به معنای تناسخ در بسیاری از ادیان و مذاهب جهان (حتی نزد برخی فرقه های انحرافی جهان اسلام ) با عناوین گوناگون وجود داشته و دارد، اما این عقیده در آیین هندو از اهمیت بیشتری برخوردار است . هندوان معتقدند آدمی همواره در گردونه تناسخ و تولدهای مکرر در جهان پر رنج گرفتار است .

تنها راه رهایی انسان از گردونه تناسخ و تولدهای مکرر در جهان پر درد و بلا پیوستن به نیروانا (Nirvana) است . این کلمه در لغت به خاموشی و آرامش و در اصطلاح به ((فنای فی الله )) دلالت می کند. نیروانا مورد توجه بوداییان واقع شده است .

بر اساس همین باورها هندوها به وضعیت داشته خود راضی هستند و با صبر و رضا امیدوارم در باززایش بعدی وضعیت بهتری داشته باشند .

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

دکمه بازگشت به بالا