اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

تحلیل انتخابات ریاست جمهوری شماره ۷: مناظره دوم

تحلیل انتخابات ریاست جمهوری شماره ۷: مناظره دوم

 برنده مناظره دوم ریاست جمهوری اصولگرایان بودند براساس نظر سنجی ها در مناظره اول هم ارای اصولگرایان افزایش یافت اما در این مناظره باید شاهد افزایش خیره کننده ارای اصولگرایان بوِیژه میرسلیم و قالیباف باشیم و دور دومی شدن انتخابات پیش رو تقویت شد . اخبار رسیده نشان می دهد میل و رقبت مردم شهرستانها و روستاها به قالیباف و رییسی افزایش داشته ولی این مهم در فضای مجازی که در انحصار شهری هاست بازتاب نمی یابد.

مهمترین نکات مناظره دوم عبارتند از :

  • شروع مناظره قالیباف با اشاره به ماجرای کشف لباس های قاچاق در لواسان متعلق به دختر وزیر اموزش و پرورش به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان طوفانی بود و روحانی و  جهانگیری نه تنها نتوانستند جواب بدهند بلکه با برخی توضیحات کار را خراب تر کردند بویژه که جهانگیری گفت این دختر مظلوم است !!! و معلوم شد فضای ذهنی انها با کف جامعه خیلی فاصله دارد.

  • در این مناظره جهانگیری بسیار ضعیف ظاهر شد و معلوم شد نمایش او در مناظره اول کاملا اتفاقی و تصادفی بوده در این مناظره هم او تمام تلاش خود را برای سیاه نمایی گذشته بکار گرفت و از رهبری و خاتمی و اصلاحات و… برای کسب اعتبار مایه گذاشت اما وقتی نتوانست متنهای از پیش نوشته شده را درست بخواند کار خود را تمام کرد .اگر در مناظره اول موفق شد خود را برتر از روحانی نشان دهد  در این مناظره نشان داد یاور و زوج تاثیرگذاری برای روحانی نیست .

  • میرسلیم و هاشمی طبا در مناظره امروز از لاک در امدند میر سلیم از موضع انتقادی دولت روحانی را به نقد کشید و هاشمی طبا هم در مقام دفاع از روحانی تمام قد ظاهر شد اما تاثیر میرسلیم به جهت متین و مستند سخن گفتن او بیشتر بود. میر سلیم با کتابی سخن گفتن و تسلط به زبان فرانسه تنیز وانسته بخشی از مردم را جذب کند به همین خاطر حامیان روحانی چتر تخریب را روی سر میرسلیم هم کشاندند و احتملا بیشتر خواهد شد.

  • روحانی هر چند در دور اول هم سخن چندانی برای ارایه نداشت در این دور ضعیف تر ظاهر شد و فقط به حاشیه زد و شعار داد و تکنیک رقیب هراسی را بکارگرفت . مایه گذاشتن از شجریان و اهل سنت اوج ضعف او بود . روحانی بدون اینکه کارنامه ای ارایه دهد و از دستاودرهایش بگوید در لباس روشنفکر و منتقد و اپورزیسیون ظاهر شد و از کارهای نشده و مخالفت ها گفت و انقدر پیش رفت که حتی به سپاه و نیروهای مسلح هم تاخت و مدعی شد چوب لای چرخ برجام گذاشتند. خنده های مکرر روحانی و اب نوشیدن های مداوم نشان دهنده نارضایتی ئ حتی عصبانیت او از فضای مناظره بود. انتظار روحانی از رقبا که دستاوردهای دولت او را بیان کنند هر چند درخواستی منصفانه است اما در مناظرات درخواست بلاوجهی است  زیرا هیچ سیاست مداری در مناظره رای به سبد رقیب نمی ریزد.

  • رییسی در این مناظره جدی تر و قوی تر ظاهر شد و انتقادات جدی تر به دولت وارد کرد اما همچنان مرزهای اخلاقی را رعایت کرد .

  • قالیباف در این مناظره هم نقدهای جدی به دولت وارد کرد و روحانی و جهانگیری هم رقیب اصلی خود را قالیباف می دانند از این رو فقط به نقدهای او پاسخ می دهند و به او می تازند

پیشنهاد او مبنی بر ارایه لیست اموال نامزدها در هفته بعد جذاب ترین موضوع برای مخاطبان بود که باید منتظر بود و دید واکنش ها به او چه خواهد بود. حجم تخریب های سازماندهی شده علیه قالیباف در قالب پوستر و اینفوگرافی و … واقعا زیاد و نگران کننده است .

  • ستادهای و سمپات های نامزدها نیز همزمان با مناظره در فضای مجازی به شدت فعال بودند و مدارک و عکس ها و مطالب خود را سر بزنگاه له نامزدهای خود و علیه رقبا منتشر کردند که متاسفانه همچنان اغشته به دروغ و تهمت و افتراست . متاسفانه مرز نقد و تخریب و مطایبه و توهین روشن نیست بگذریم از کسانی که فقط برای جلب ارا اگاهانه توهین می کنند و دروغ منتشر می کنند.

  • با توجه به ظهور ضعیف روحانی و جهانگیری در این مناظره باید منتظر افزایش تخریب ها در فضای مجازی و رسانه ای علیه اصولگرایان بویژه قالیباف باشیم .

  • و نکته اخر اینکه اقای هاشمی طبا کاملا جای اقای غرضی را در انتخابات پر کرده است اما با نقل از گلستان سعدی پایان خوبی برای مناظره رقم زد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 4 =

دکمه بازگشت به بالا