اسلایدر / مهمترین مطالبکتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

چند نکته مهم درباره اعتراضات اخیر در پی افزایش قیمت بنزین

مطلب زیر روز شنبه ۲۵ ابان ماه نگارش شده و در سایت دیدار نیوز منتشر شد اما بعلت قطعی اینترنت انتشار ان در اندیشکده خرد با یک هفته تاخیر انجام می وشود

بعد از افزایش قیمت بنزین در کشور اعتراضاتی در شهرهای مختلف شکل گرفته است که درباره علل و پیامدها و شکل انها اخبار و تحلیل های متفاوت و گاه ضد و نقیضی شکل گرفته است .بیان صریح و روشن و دقیق تحلیل های ضروری است ذکر چند نکته در این خصوص ضروری است .
۱- اعتراض به سیاستها و تصمیم های حکومتها و دولتها حق مردم وشهروندان است به شرط انکه مسالمت امیز و درچارچوب رعایت حقوق عمومی صورت گیرد . از این رو هر گونه خشونت ورزی و تخریب و ترور و ایجاد وحشت تحت عنوان اعتراض ممنوع و غیر قابل قبول است و اغتشاش است نه اعتراض. فراموش نکنیم اعتراض برای بهبود زندگی نه برای خراب کردن یا پایان زندگی .
۲- انچه در ساعات گذشته در برخی شهرهای کشور رخ داده – اعم از مسالمت امیز و غیر مسالمت امیز – کمترین نسبتی با افزایش قیمت بنزین دارد بلکه اعتراض به ناکارامدی ها و مفاسدی است که منجر به توسعه فقر و بیکاری و محرومیت شده است .در حالی که سطح انتظارات و توقعات روز به روز در حال افزایش است .
۳- در چنین شرایطی جامعه به حق و ناحق حامل فریاد های در گلو مانده است نباید جلو بروز این فریادها را گرفت . کارکرد احزاب و گروههای مرجع در این شرایط میدان داری است به گونه ای که اعتراضات اصطلاحا سر و هدف داشته باشد و افسار گسیخته و بی هدف نباشد .
۴- در موج سواری رسانه های بیگانه با هدف بازنمایی اهداف اعتراضات در قالب اهداف و خواسته های خودشان باید رسانه های داخلی ازادی عمل کافی برای بیان نظرات و تحلیل های گوناگون داشته باشندو محدود کردن رسانه ها و تحلیل گران و نویسندگان خطاست .
۵- تصمیم های بزرگ می تواند فواید بزرگی داشته باشد و گاهی هزینه های سنگینی هم دارد و سیاست مداران با در نظرگرفتن همه جوانب دست به تصمیمات بزرگ می زنند. اصلاح یارانه حامل های انرژی با هدف کاستن از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان که بطور ناعادلانه توزیع می شود و فواید ان نیز به جیب برخورداران می ریزد تصمیم بزرگی است و در میان مدت به نفع توده های مردم است اما واکنش به این تصمیم می تواند با هدف و نیت تصمیم گیران مغایر باشد. معترضان تصور می کنند دولت ، پول عایدی از فروش بنزین را برای هزینه های خود صرف خواهد کرد. از این رو اقناع سازی بسیار مهم است هر چند همه را نمی توان قانع کرد.
۶- رفتارهای اعتراضی در خیابان ها کاملا احساسی و هیجانی است و پاسخ ان نمی تواند عقلانی باشد بلکه صبر و تحمل و مدیریت و تسلط اطلاعاتی می خواهد . روان شناسی و جامعه شناسی در این مواقع بیشتر از علوم سیاسی و اقتصادی بکار می اید.
۷- درکشوری مثل ایران که مورد خصومت اشکار دشمنان خارجی و منطقه ای است هر اعتراضی استعداد فراوانی برای به انحراف کشیده شدن دارد .بدون تردید کسانی تلاش می کنند اعتراضات به حق مردم را به اغتشاش تبدیل کنند و اهداف اعتراضی را به اهدا ف براندازانه نبدیل کنند. اول از هر کس مردم و معترضین باید مراقب باشند ماجرا ی اعتراضی منحرف نشود و کسانی از اب گل الود به بهای خون مردم ماهی نگیرند.
۸- تحلیل های جناحی و سناریوهای سیاسی و امنیتی در خصوص ماجرای اخیر ناجوانمردانه و غلط است مانند اینکه دولت قصد فشار به حکومت برای پذیرش مذاکره با امریکا را دارد و در این مسیر حتی حاضر است مردم را در برابر نظام قرار دهد . این تحلیل ها ناشی از نشناختن ساختارها و افراد و رجال سیاسی در ایران است و طرح و اشاعه این گمانه های باطل ناخواسته جفا در حق مردم است .
۹- حاکمیت باید مراقب باشد در اعتراضات سپر بلای مفسدین و خائنین نباشد . مبادا مدیران فاسد و نابلد و بی خاصیت در اعتراضات اجتماعی پشت دولت و بویژه مدیران سالم و کاربلد پنهان شوند. تفکیک سره از ناسره در این فضا بسیار مهم است .و حتی فرصت خوبی است که نظام اداری به اصلاح خود بپردازد به گونه ای که بهره روی و کارامدی نظام افزایش یابد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + هشت =

دکمه بازگشت به بالا