کتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

جوان‌گرایی بهترین هدیه نسل اول انقلاب در سالگرد انقلاب

سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حالی آغاز می شود که همچنان نسل اول انقلاب با تمام قوا و قدرت مصادر ومناصب اجرایی و مدیریتی را در اختیار و ید قدرت خود حفظ کرده و جز فرتوتی و از کار افتادگی و احیانا فرشته مرگ ظاهرا هیچ عامل دیگری توان کنار گذاشتن این عزیزان را از مسئولیتهای مختلف ندارد.

به دلایل زیر این مشی و شیوه و تعصب غیر معقول وناصواب ، خلاف مشی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره ) است و ضروری است به بهانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این باره تامل و بازنگری جدی صورت گیرد و مدیران نسل اول به تبعیت از امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب بر نفس و جاه طلبی خود غلبه کرده و به تدریج انتقال قدرت به نسل جدید را سامان دهند. قبل از اقامه ادله در این نوشتار لازم است به یک شبهه پاسخ داده شود و آن اینکه منظور از مسئولیتها و مناصب در این مقاله مسئولیتهای مهم و حساس کشوری است که حدود ۱۰۰۰ پست بالا در قوای سه گانه است .

۱-    نسل اول انقلاب اغلب کسانی هستند که سنی بیش از ۶۰ سال دارند و دیگر توان کافی بدنی و ذهنی برای تصدی مسئولیتهای اجرایی در کشور را ندارند . این نسل اغلب برای تصدی مسئولیتهای نظارتی و مشورتی مناسب هستند و لاغیر . این نسل از نظر دانش روز و مهارتهای جدید نیز نتوانسته اند به روز شده و همپای نسل جدید حرکت کنند .

بسیاری از مسئولان کشور بیش از سه دهه است وزیر و وکیل و صاحب منصب هستند و کودکان دهه ۶۰ که امروز مردان دهه ۹۰ هستند ۴ دهه است تماشاگر استمرار قدرت این اقایان هستند. این نسل گاه از سر حب جاه و گاه با دلسوزی دچار این توهم شده اند که اگر میدان را برای نسل جدید خالی کنند مدیریت و اداره کشور دچار نقصان می شود در حالی که تجارب محدود گذشته نشان داده چنین نیست  و نسل جدید یعنی متولیدن دهه های ۴۰ و۵۰ نشان داده اند به مراتب از تخصص و حتی تعهد بیشتری از نسل قبلی دارندو می توانند با تکیه بر تجارب نسل اول نقش موثری در سازندگی وپیشرفت کشور ایفا کنند.مثالها در این حوزه زیاد است .

۲-    امام راحل در دوران حیات مبارکشان و دوران زعامت ۱۰ ساله خود در جمهوری اسلامی به اصل جوانگرایی و اعتماد به جوانان در واگذاری مسئولیتها پایبند بوده و آن را ترویج می کردند . نمونه مشهور آن واگذاری فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یک جوان ۲۷ ساله بود و مثالهای فراوان  دیگر که ذکر انها موجب اطاله کلام می شود.

ایت الله خامنه ای نیز در دوران حیات امام راحل  علی رغم  اینکه رابطه همکاری و دوستی و هم رزمی با بسیاری از مدیران نسل اول انقلاب داشتند بدون تعارف و رودربایستی در دوران رهبری شان سیاست جوان گرایی امام راحل را ادامه دادند . نمونه های بارز آن انتصاب اقایان لاریجانی در سال ۱۳۷۳ در سن ۴۰ سالگی ، ضرغامی در ۱۳۸۳ و سرافراز در ۱۳۹۳ به سمت ریاست صدا و سیماست و همچنین بسیاری از انتصاب های دیگر که طبق قانون اساسی بر عهده مقام رهبری است .

اما  همه نسل اولی ها مانند امام و رهبری عمل نکردند و کشور را با بحران انتقال قدرت مواجه کرده اند. این نسل در عمل به رویش های انقلاب باور ندارندو خود را ریشه انقلاب می دانند و جالب اینجاست که برخی از پیرمردهای ۷۰ و ۸۰ ساله در کشور همزمان چند مسئولیت دارند که انجام وظیفه در هر کدام از انها نیازمند نیروی جوان و متخصص است .

۳-    یکی از عوامل اصلی نارضایتی نسل دوم و سوم انقلاب  در کنار و حاشیه بودن این نسل است واینکه سازو کار صحیحی برای انتقال قدرت از نسل اول به این نسلها در کشور طراحی نشده است .در نتیجه  ایده ها و توانایی های این نسل بجای سازندگی و پیشرفت کشور به سوی نقد و اعتراض و گاهی نا امیدی سوق پیدا می کند و کشور و نظام از ظرفیت بی نهایت و ارزشمند نسل جدید و تحصیل کرده و متعهد کشور بی بهره می ماند . یکی از دلایل مهاجرت ها را نیز می توان در این سطح از بحران مشارکت جستجو کرد .

۴-    یکی از ضعفها و خطرات پیش روی انقلاب اسلامی که نگارنده بارها در نوشته ها به آن اشاره کرده ام عدم کادرسازی و جانشین پروری در جمهوری اسلامی است . انقلابی با مختصات انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی با ابعاد عقیدتی و ایدئولوژیک خود قویا نیازمند کادر سازی و تربیت نیروی انسانی و مدیران متخصص و کارامد و باورمند به ارزشهای اصیل انقلاب است اما متاسفانه این ضرورت همواره تحت الشعاع خود محوری نسل اول نقلاب قرار گرفته است . در بسیاری از ادارات و وزارت خانه ها و سازمان های دولتی و حاکمیتی مدیرانی وجود دارند که با وجود بازنشستگی چندین سال است دوران خدمت خود را تمدید کرده اند و اینچنین وانمود می کنند که اگر انها میدان را خالی کنند کارهای ملک روی زمین می ماند و باید دوران خدمت این نسل را مادام العمر تمدید نمود .

در حالی که روش صحیح این است که نسل جدید جوان کشور در کنار مدیران با تجربه کار ازموده و ماهر شده و در زمان مناسب مسئولیتها را برعهده گرفته و انتقال ارام قدرت صورت گیرد فرایندی که با وجود معقول بودن متاسفانه فرایند غالب در کشور نبوده و نیست و صرفا تعداد معدودی از مدیران نسل اول به ان پایبند هستند.

در مقام جمع بندی می توان گفت بهترین هدیه نسل اول انقلا ب در ایام سالگرد پیروزی انقلاب رجعت به سنت حسنه امام راحل و تبعیت از رهبر انقلاب در جوان گرایی و جانشین پروری و اماده سازی نسل سوم وچهارم انقلاب برای قبول مسئولیتهای خطیر کشوری و لشگری است . اگر امروز به این اندیشه نباشیم و آن را جدی نگیریم هیچ تضمینی  وجود ندارد که در اینده کارامدی نظام بالا برود و در اینده شایسته ترین ها بر مصادر بنشینند.

امید است هم در سطح فرهنگی و هم در سطح ساختار و نهادی نیز مساله سیاست جوان گرایی و جانشین پروری وجهه عملیاتی و اجرایی پیدا کند.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. متاسفانه این درد دل اکثر جوانان پویا و فهیم انقلاب اسلامی ایران است که عده ای به جهت زراندوزی و سوارشدن بر افسار شتر خلافت حاضر نیستند برای چند صباح باقیمانده از عمر پربرکتشان به گوشه ای اتراق نموده و از لذاید دنیا و اندوختن توشه آخرت برای خود بهره و نصیبی فراهم نمایند. از باقری و همت وباکری های جوان سخن می گوئیم اما تا به ما نسل جوان می رسد تجربه و بی اعتمادی را میخ گوشمان می کنند که چنین است و چنان می شود و… امید است مسئولین بدانند به هر گروهی و افرادی ,مهلت مقرری داده می شود تا خود را بیازمایند و بعد از آن نوبت به از ما بهتران می رسد!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

دکمه بازگشت به بالا