اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

نمایش ” اینجا همان جاست” و روایت از ماست که برماست

امشب به دعوت حامد محسن عزیز تهیه کننده تئاتر” اینجا همان جاست ” در شب دوم اجرای این اثر در خانه هنر کلاسیک به تماشای آن نشستم .
این اثر کاری است از رضا مرادی نژاد و روایتی از زندگی روزمره جامعه ایرانی در چهارراه تناقض ها و تصادمات انسانی و کشاکش و تلاقی ها ((وجدان خیرخواه ))و ((هوا و هوس های طماع)) و انتخاب های در لحظه بین این دو انتخاب . گویی هنوز و هر روز برای خوردن گندم و سیب مختاریم و بالتبع بین رانده شدن از بهشت و ماندن در بهشت ازادیم . در این اثر به خوبی و با تیپ شناسی اجتماعی در ۵ گونه خبرنگار ، کارگر، بازیگر، برادرخیانت کار و راننده وانت این واقعیت نشان داده می شود که:
اولا زندگی های به ظاهر جدای از هم ما چون نیک بنگری در یک بافت در هم تنیده به هم مربوط می شود و ثانیا دنیا انقدر بزرگ نیست که اثرات کارهایمان به خود ما باز نگردد و بخواهیم و نخواهیم اگر ادم ها به ادم ها نرسند اثرات اعمالشان به خودشان باز می گردد.
دو گزاره مهم تعیین کننده در حیات اجتماعی که فهم و باور به آن نیاز امروز جامعه ایرانی است و غفلت ازآن منشا افسردگی ها و شکست های غافلگیر کننده است . در این نمایش سرنوشت و زندگی تیپ های اجتماعی مختلف که به دنبال خرید خانه هستند از طریق یک دلال مسکن که نماد فریب های روزمره است به هم ربط پیدا می کنند بدون اینکه از قبل از این ارتباط ناخواسته اگاهی داشته باشند و نتیجه اعمال و کرده های به ظاهر پنهان خود را دایم در برابر وجدان نیمه جان خود می بینند و در انتها با تلنگری بیدار می شوند.
بازی خوب هنرمندان این نمایش یعنی ارش بزرگ زاده ، سالار دریامج ، مهدی نصرتی ، فرانک ترابی ، علی باقری ، میثاق جمشیدی و افشین قدیمی به خوبی سناریوی مد نظر کارگردان یعنی رضا مرادی نژاد را به صحنه می اورد و ساعتی تامل بر انگیز را برای تماشاگر رقم می زند. استفاده از برخی نشانه های زندگی امروزین جامعه ایرانی مانند موبایل و عکس های سلفی نشان می دهد کارگردان به جدیت به درد ها و اسیب های جاری در زندگی توجه دارد.
این نمایش تا ۱۵ خرداد ۹۵ هر شب ساعت ۲۰ در خانه هنر کلاسیک واقع در تقاطع خیابان شهید بهشتی و قائم مقام فراهانی کوچه ایزد پلاک ۲ اجرا می شود. علاقمندان به هنر تئاتر این نمایش دیدنی را از دست ندهند.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا