اسلایدر / مهمترین مطالب

درس های مالزی برای ما

سفرنامه مالزی

مقدمه :

بعد از ۵ سال اخیرا دوباره سفری به مالزی داشتم . پرواز ۷ ساعته از تهران تا کوالالامپور با شرکت هواپیمایی air Asia

خسته کننده است بویژه که این شرکت نه پذیرایی دلچسبی ندارد نه امکانات خاصی مانند تلویزیون و مانیتور پشت صندلی . این شرکت حتی از دادن پتو و متکای رایگان نیز امتناع می کند و در ازای ارایه آنها پول مطالبه می کند البته وجه محترمانه رفتار شرکت مذکور  این است که در ابتدای پرواز اعلام می شود این شرکت هواپیمایی اقتصادی و ارزان قیمت است و مسافران انتظارات متعارف را نداشته باشند.

اما وقتی به فرودگاه بزرگ کوالالامپور رسیدم معماری و امکانات متنوع این فرودگاه شیک و روزامد خستگی را از یاد می برد. گیت های متعدد برای ورود مسافران که باعث می شود چندان معطل نشوند و سرعت عمل و ادب و احترام کارکنان مزید بر علت می شود.

سلامت داتانگ  Salamat Datang به معنای “خوش‌ آمدید” در همه جا خود نمای می کند خوش آمدی که در چهره همه مردم این سرزمین نقش بسته و نشان مردم صمیمی، میهمان‌دوست و خوش قلب این کشور است.

 

از همان فرودگاه تا داخل شهر از همه ملتها و اقوام و فرهنگها نمایندگانی حضور دارند و مردم بومی مالزی در کنار انها بدون هیچ گونه تفاخری زندگی می کنند از این رو این کشور را تمام آسیا Truly Asia نامیده‌اند و شاید بتوان مالزی را مامنی برای همه جهان نامید .

 

این کشور توریستی و صنعتی که عصر اطلاعات را به خوبی ادراک نموده است، دارای ۷۵۰،۳۲۹ کیلومتر‌مربع مساحت است. آب و هوای حاره‌ای و دارای بارندگی موسمی می‌باشد و بطور معمول هر روز قبل از غروب مقداری باران می بارد و گاهی این مقدار بسیار زیاد می شود  و البته این وضعیت اب و هوایی نعمت بی نظیری است که مدیریت شهری در کوالا نیز قدر ان را می داند زیرا هیچ بارشی موجب اب گرفتگی در این شهر نمی شود و زندگی عادی زیر بارانهای سیل اسا در جریان است .

 

 

جمعیت مالزی حدود ۳۲ میلیون نفر می‌باشدو جالب است که این کشور توانسته با برنامه ریزی و رفع موانع سالانه همین مقدار توریست جذب کند و درامد سرانه در این کشور به ۱۵ هزار دلار نزدیک شده است .

همسایگان آن “تایلند، برونئی، اندونزی، ویتنام و دریای چین” است و سیستم حکومتی پادشاهی دارد و واحد پول آن Ringgit رینگیت می‌باشد. و هر دلار معادل ۳٫۹ رینگیت است . هر رینگیت هم معادل ۱۳۰۰ تومان است . برای تقریب ذهن می توان گفت یک ساندویچ حدود ۱۰ رینگیت و یک نوشیدنی حدود ۵ رینگیت است . در فروشگاههای معمولی و ارزان فروش یک تی شرت حدود ۴۰ رینگیت و یک لباس زنانه حدود ۹۰ رینگیت است .برای مقایسه هزینه های زندگی در ایران و مالزی به سایت زیر مراجعه کنید.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_countries_result.jsp?country1=Malaysia&country2=Iran

 

مالزی در عین حال ادغامی است از طبیعت دست نخورده و مدرنیزم . معماران این کشور بویژه کوالالامپور این شهر را در میان جنگلی بزرگ بنا کرده اند و به طبیعت اسیبی نرسانده اند .

 

 

نمونه بارز آن شهر بازی سان وی لاگون است که برخلاف شهربازی های دیگر که اول شهر بازی درست می کنند بعد باغچه برای ان درست می کنند این شهر بازی در میان دره ای جنگلی بنا شده است و همزیستی زیبای طبیعت و تمدن را می توان در مالزی دید.نکته جالب فرهنگی اینجاست که  زنان و دختران مسلمان عرب و مالایی با پوشش کامل و لباس پوشیده در این شهر بازی حضور یافته و از امکانات این شهر بازی استفاده می کنند و تفاوت فرهنگها و اعتقادات به شکل یک بحران در مالزی درنیامده است . هزینه استفاده از این پارک که باغ وحش و شهر بازی هم در کنار آن است حدود ۵۰ دلار است .

 

در شهرها نشانه های فراوانی از مدرنیته در پیشرفتهای صنعتی ، ساختمانها و برجهای مدرن ، تکنولوژی مدرن و سریع حمل ونقل ، ارتباطات و مخابرات پیشرفته و تکنولوژی  وجود دارد  همه اینها در فاصله ای کوتاه با طبیعت دست نخورده این کشور قرار دارند . درآمد .امروزه کوالالامپور یکی از بلندترین ساختمان های جهان را در خود دارد .مانند برجهای دوقلوی با شکوه پتروناس به ارتفاع ۴۵۲ متر .

 

کوالالامپور به معنی بین النهرین در حوالی ۱۸۰۰ میلادی منطقه تجاری کوچکی بود . این شهر امروزه پایتخت فدرال کشور مالزیست که مرکز فعالیتهای سیاسی و تجاری و تفریحی است . قدیمی ترین مرکز دیدنی و تاریخی این شهر ساختمان سلطان عبدالصمد و میدان استقلال  (merdeka square)  است .

 

 پرچم امپراتوری بریتانیا برای آخرین بار در سی و یکم آگوست سال ۱۹۵۷ میلادی در این کشور پائین کشیده شد و به جای آن پرچم جدید مالزی به اهتزاز درامد. مالزی از اندونزی منتزع شده و سنگاپور هم از در۱۹۶۵ ازمالزی منتزع شده است . سازمان‌های دولتی و وزارت‌خانه‌های این کشور در شهر جدید پوتراجایا (پایتخت اداری) این کشور واقع است .

مالزی عضو سازمان ملل متحد و اتحادیه کشورهای همسود است، این فدراسیون شامل سیزده ایالت در جنوب شرقی آسیا است.

مالزی کشوری با حکومت پادشاهی مشروطه است. این کشور به دست یک فرمانروای بلندپایه یا (Yang di-Pertuan Agong) که از آن به نام شاه مالزی یاد می‌شود، اداره می‌گردد. او برای یک دوره پنج ساله در میان نه پادشاه ایالات مالایایی برگزیده می‌شود؛ چهار ایالت دیگر، اسما فرماندارانی دارند که در کار این انتخاب شرکت نمی‌کنند. به همین سبب مالزی کشوری پادشاهی شمرده می‌شود

 

.اما سازمان حکومتی در مالزی نسبتاً الگوبرداری از سازمان پارلمانی سیستم وست مینیستر، یا به عبارتی میراث حکومت استعمار بریتانیا است. اما در عمل، بیشتر قدرت در شاخه اجرائی دولت متمرکز می‌شود تا بخش مقننه آن، و قوه قضائیه در اثر حملات مداوم دولت در دوره مهاتیر تضعیف شده‌است. از زمان کسب استقلال در سال ۱۹۵۷، مالزی توسط یک ائتلاف چند نژادی تحت عنوان ناسیونال باریسان (قبلاً یک اتحاد بوده) اداره شده‌است.

مجلس مالزی شامل یک مجلس نمایندگان (Dewan Rakyat) (یعنی «خانه ملت») و یک مجلس سنا یا (Dewan Negara) (یعنی خانه کشور) می‌باشد. مجلس ۲۱۹ عضوی نمایندگان از طریق هیئتهای تک عضوی موکلانی انتخاب می‌شوند که اعضای آن برای حداکثر یک دوره ۵ساله برگزیده شده‌اند. قدرت قانونگذاری بین قانونگذاران فدرال و ایالتی تقسیم می‌شود. تمام ۷۰ سناتور آن برای مدت ۳ سال متصدی امور وکالت خود هستند؛ که ۲۶نفر از آنهلا از سوی مجامع ایالتی، ۲ نفر به نمایندگی از منطقه فدرال کوآلالامپور، یعنی ۱نفر از حوزه‌های فدرال لابوان و پوتراجایا، و ۴۰نفر باقی نیز توسط شاه منصوب می‌گردند. انتخابات پارلمانی مالزی دست کم یکبار در هر۵ سال برگزار می‌شود، که آخرین انتخابات عمومی آن در مارس ۲۰۰۴ برگزار شده‌است. سن رای دهندگان باید از ۲۱ به بالا باشد تا بتوانند برای اعضای مجلس نمایندگان و نیز بیشتر ایالات و نیز مجمع قضائی ایالتی رای بدهند. رای دادن اجباری نیست.

قدرت اجرایی در اختیار کابینه مالزی (هیئت دولت) به ریاست نخست وزیر است؛ و قانون اساسی مالزی تاکید می‌کند که نخست وزیر باید عضو مجلس پایین دستی، پارلمان مالزی باشد که بنابر نظر حاکم عالی می‌تواند به گروه اکثریت در مجلس دستور دهد. کابینه از میان اعضای دو مجلس انتخاب می‌گردد و مسئول اداره آن مرجع نیز می‌باشد.همچنین دولت مالزی در تلاش است که میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ را کسب کند.
دولت‌های ایالتی با ریاست وزرای عالی (Menteri Besar در ایالات مالایایی یا Ketua Menteri در ایالاتی که حاکمان موروثی ندارند) با شوراهای ایالتی (Dewan Undangan Negeri) و با رای شاهان و فرمانداران آنها برگزیده می‌شوند.

مالزی دارای ۱۳ استان است و استاندار هر استان را اصطلاحاً «شاه» می‌نامند.

 

 

قطارهای سریع السیر شهری مسافران و گردشگران را به راحتی از نقطه ای به نقطه دیگر شهر منتقل میکند . به هر صورت در راه تبدیل به یک شهر فوق مدرن ، کوالالامپور ساختمانهای متعلق به دوره استعمار انگلیس و بناهای متعلق به قبل از جنگ جهانی دوم را حفظ کرده است . کوالالامپور را ” شهر – باغ ” نیز  می نامند . شهری باغی که ۲۴ ساعته روشن و زنده و امن و پویاست .

 

 

 

 

 

مالزی چه درسهایی برای ما دارد؟

همانطور که در یادداشتهای دیگرم درسفرنامه ها نوشتم همه جا و همه اقوام و همه ملتها درسهای اموختنی برای ما دارند مهمترین دستاورد سفر شکسته شدن توهم خود محور و خود بزرگ پنداری است و این خطای بزرگ و ویرانگر منشا همه بدبدختی هاست که تصور کنیم مردمی و کشوری هستیم منحصر بفرد و تافته جدا بافته از دیگران و مردم جهان هر روز از خواب برمی خیزند در جستجوی احوال ما هستند . واقعیت به گونه دیگری است جهان بسیار بزرگ است و ما بعنوان یک کشور و ملت بیشتر از انکه به دنیا اموزش دهیم به اموختن از جهان و ملتها و فرهنگها و دولتها نیاز داریم . این عبارات را بدیهی تصور نکنید بیشتر از ۱۵۰ سال است با همین مسایل درگیریم و نتوانسته ایم درباره انها اجماع ایجاد کنیم .

وقتی به مالزی می نگریم می بینیم این کشور به چه خوبی و ظرافتی توانسته از شکافهای قومی و مذهبی و ایینی عبور کند و بالغ از ۶۰ درصد مسلمانان این کشور بدون تنش با اقلیت چینی و هندو با تقسیم کار و تنش با هم زندگی کنند . هم مساجد رونق و صفای خود را دارد و صدای اذان همه جا شنیده می شود و هم معابد بودیسم و هندویست ها سرپا و پر رونق هستند و هیچ کدام جای دیگری را تنگ نکرده است . زنان محجبه مسلمان مالایی در کنار چینی های لاقید در پوشش می نشینند و هیچ کدام دیگری را فناتیک و متعصب و عقب مانده و از سوی ولنگار و هرزه و لامذهب نمی خوانند . از قضا اعتقادات در این فضا بهتر صیانت می شود وارزش پیدا می کند .

دولت و رهبران مالزی بویژه ماهاتیر محمد موفق شده اند تحت سایه و التزام واقعی و بدور از شعار به دو مساله مالزی نوین را بنا کنند که امروز یکی از ۲۰ قدرت بزرگ اقتصادی جهان و اسیاست و کشوری است که از جهات مختلف مایه افتخار جهان اسلام است و به جهان اثبات کرده است که کشورهای اسلامی هم می توانند در صلح و امنیت مسیر توسعه و پیشرفت را طی کنند. آن دو مساله عبارتنداز : ازادی و امنیت

ازادی در همه ابعاد آن و امنیت در همه لایه های آن . این عبارات و واژه ها امروز دیگر در جهان تفسیر بردار نیست و کاملا شفاف و روشن است و الزام به انها نیز کاملا کاربردی است . دولت مالزی به الزامات ازادی و امنیت در مسیر توسعه کاملا پایبند است و نتیجه ان را دیده است و میوه آن را برداشت کرده است . برخی از میوه های التزام به ازادی و امنیت در مالزی عبارتند از : رشد اقتصادی ۴٫۵ درصدی ، نرخ بیکاری ۳ درصدی، نرخ تورم ۳ درصدی ، نرخ بهره بانکی  3 درصدی، تولید ناخالص داخلی  297 میلیارد دلاری ،حداقل دستمزد ۲۵۰ دلاری ( معادل یک میلیون و دویست هزار تومان )

دومین کشور موفق اقتصادی مسلمان در جهان و  26 مین  اقتصاد رو به توسعه جهان

سخن اخر اینکه مالزی برای همه پژوهشگران توسعه و علاقمندان پیشرفت ایران سوژه کم نظیری برای مطالعه و بررسی است و متاسفانه خیلی در این حوزه کار کرده ایم.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 5 =

دکمه بازگشت به بالا