اسلایدر / مهمترین مطالبکتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

پیشنهاد بی‌رحمانه به قوه قضائیه: کار به جای زندان

کد خبر: ۶۸۹۷۰۰۹:۰۲ – ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ امیر دبیری مهر: مدتی است بر اساس آمار‌های رسمی میزان جرایم در کشور بویژه در تهران افزایش نگران کننده‌ای داشته است که طبیعتا مهمترین دلیل ان شرایط بد اقتصادی، بیکاری و گرانی وتورم و بی ثباتی بازارهاست. مسئولان نیروی انتظامی هم از این همه خلافکار و بزه کار و شاکیان ان‌ها که به واحد‌های انتظامی مراجعه می‌کنند کلافه شدند و واحد‌های قضایی هم به شکل دیگری سرسام گرفته اند. اغلب این سارقین و خفت گیران و بزه کاران محترم! هم افراد سابقه دار هستند که تجربه اقامت در اموزشگاه! زندان را داشته اند و در انجا نه تنها نادم نشده اند بلکه با انواع حیل و ترفند‌های نوین بزه کاری نیز اشنا شده اند. البته با نگاهی همدلانه آن‌ها قربانیان سیاست‌های غلط اقتصادی، تربیتی و آموزشی کشور هستند که با سواستفاده ازفقدان نظارت و نظام پیشگیری به باتلاق بزه‌کاری و خلاف و جرم افتاده اند، اما به هر حال این‌ها هیچ کدام دلیلی نمی‌شود که دست آن‌ها را باز بگذاریم و در جامعه فضای امنی برای خلافکاری ایجاد کنیم و ضروری است از همه امکانات برای حفظ نظم و امنیت جامعه استفاده کنیم.


از سویی چند سالی است سیاست زندان‌زدایی در قوه قضاییه تعقیب می‌شود که سیاست درستی است از سویی آزاد بودن این بزه کاران تهدید جدی علیه جانی و مالی و روانی شهروندان است و باید برای آن چاره‌ای یافت. مختصرا در این نوشتار به رییس محترم قوه قضاییه که قصد تحول در نظام قضایی کشور را دارند از سر ناگزیری و استیصال، اما به ضرورت پیشنهاد می‌کنم در لایحه‌ای برای بزه کاران بویژه سارقین مجازات‌های جایگزینی بجای زندان پیشنهاد دهند تا پس از ارایه به مجلس از طریق دولت بتواند هم زندان‌ها را خلوت کند هم تا حدودی در افزایش ضریب امنیت عمومی موثر واقع شود.

پیشنهاد مشخص بنده که مقداری بی رحمانه است ایجاد اردوگاه‌های کار اجباری در مناطق محروم کشور برای آبادانی و ارایه خدمات به مردم با بکارگیری دراز مدت این مجرمین است. اساسا چه معنی دارد فردی با سرقت و کلاه برداری و خفت‌گیری و قداره کشی و شبکه سازی برای فساد و فحشا و انواع دیگر بزه کاری به جان ومال و روان و اخلاق مردم و شهروندان اسیب و خسارت وارد کند بعد راهی هتلی به نام زندان شود و درانجا در مکتب خلافکاران با سابقه به آخرین ترفند‌های بزه کاری مجهز شده و بعد از چند صباحی دوباره ازاد شده و جامعه را ناامن کند و این چرخه معیوب همینطور ادامه یابد؟


در حالی که می‌توان با تغییر در مجازات‌ها و بکارگرفتن توان بدنی و فیزیکی این مجرمین در کار‌های سخت، اما عام المنفعه مانند کشاورزی و معدن و کارگاه‌های عمرانی در مناطق دور دست هم این افراد را از جامعه دور نگهداشت هم بطور ضمنی در تربیت و بازسازی روحی و روانی ان‌ها نقش موثر ایفا کرد. امید است این پیشنهاد بررسی و با تکمیل ان گامی موثر در ارتقای امنیت عمومی برداشته شود.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا