اسلایدر / مهمترین مطالبدرس گفتار

کلاس اقتصاد سیاسی به زبان ساده

 

امیر دبیری مهر

نظریه و مفهوم :

دولت های نفت خوار که درمدیریت هزینه از رانت نفت و کسب درامد از جیب مردم صاحب سبک هستند وقتی به هر علتی نتوانند از فروش نفت درامد کسب کنند منابع لازم برای هزینه ها را از جیب مردم برداشت می کنند و ساده ترین راه ان هم بالا بردن نرخ عمومی قیمتها با شیب ملایم است.  دولتهای رانتیر یا نفت خواردرفرایند خالی کردن جیب مردم به عامل نفوذی در میان مردم نیاز دارند و انها دلالان و سود جویان و فرصت طلبان هستند تا با دریافت لقمه ای ازاین سفره ننگین و کثیف فحش خور این میدان باشند البته بجای آن از حمایت های پنهان برخوردار می شوند و گاهی هم نفراتی به اسم سلطان  مجازات و درواقع قربانی می شوند.

مصداق و مثال روز :

برداشت ۸۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی و ارزپاشی در بازار که از امروز شروع شد یک معنا بیشتر ندارد و اینکه سفر وزیر خارجه سویس دستاورد ارزی داشته و ظرف سه ماه اینده بالغ بر یک میلیارد دلار ارز از منابع خارجی  به خزانه دولت وارد می شود  و جایگزین این یک درصد صندوق ذخیره می شودبنا براین دولت با فروش ارز ۲۵ هزار تومانی وکسب درامد بیست هزارمیلیارد تومانی هم برای حمایت حقوقی ها ازبازارسهام اقدام خواهد کردهم مقداری بازارارز را ارام هم بخشی ازکسربودجی را تامین می کند. درنتیجه فارغ از نتیجه انتخابات امریکا ؛ مجددا درابان شاهد کاهش قیمت دلارخواهیم بود و در صورت پیروزی بایدن در امریکا و امضای نهایی توافقنامه همکاری ۲۵ ساله با چین و امضای FATF منتظر دلار ۱۰ هزار تومانی هم می توان بود. پس هجوم برخی از مردم برای خرید دلار و احساس خوشحالی از این پیروزی بزرگ !!! همان چیزی است که دولت می خواهد. اسمش را هم می می گذارند بازی برد- برد! آن زمان هم جنابان همتی و روحانی با لبخندی ملیح در برابر دوربین می فرمایند هم بازار را کنترل کردیم هم تحریم ها را بی اثر ساختیم و هم بازار بورس به تعادل رسید . هشدار هم داده بودیم دلار جای مناسبی برای سرمایه گذاری نیست .

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یک =

دکمه بازگشت به بالا