اسلایدر / مهمترین مطالبکتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

یک تصور کاملا جدی از پرسش رسول خدا

امیر دبیری مهر

حتی برای یکبار هم که شده ضروری است هر مسلمانی   تصور کند  مرگ او  فرارسیده یا قیامت کبری شده و پیش روی پیامبر عظیم الشان اسلام قرار گرفته است . دست کم شاید در عالم رویا هم این سعادت بزرگ  نصیب کسانی شود که در برابر وجود نازنین و عظیم الشان حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله پیامبر اسلام زانو بزنند. تصور کنیم در هر سه حالت پیامبر خدا این پرسش مهم را مطرح فرمایند که فلانی برای اعتلای نام دین خدا و نام من در دنیا و جهان چه کردی ؟ در دوران زندگی مایه ی عزت و افتخار اسلام و مسلمانان و من بودی یا خیر؟

شاید به ظاهر این پرسش،  ساده به نظر اید اما در باطن ماجرا بسیار پیچیده و حساس است و چه نیکوست در سالروز میلاد حضرت ختمی مرتبت به آن بیندیشیم

.برای روشن شدن این پیچیدگی از چند فرقه و نحله به ظاهر مسلمان نام می برم تا شاید موضوع بیشتر روشن شود.

داعشی ها چه پاسخی به پیامبر رحمت خواهند داد؟ جز اینکه بواسطه جنایاتی که مرتکب شدند موجب ننگ و وهن اسلام و مسلمین بودند؟ همینطور خوارج و دیگر گروههایی که برداشتی بی مبنا و خود خواهانه و تاویل گرایانه از دین داشتند و با عملکرد موجب سرافکندگی بوده و هستند؟ همچنین مفسدین و خائنین ، محتکرین و ظالمین و منافقین و … که در شناسنامه مسلمان بودند اما در ان روز و لحظه به رسول خدا چه خواهند گفت؟

در مقابل چهره های درخشان علم و هنر و دین و فرهنگ و حتی مجاهدین حقیقی فی سبیل الله در جهان اسلام در برابر رسول خدا سر بلند هستند زیرا بواسطه تحقیقات ، سلوک ، دستاوردها ؛ مجاهدت ها و تلاش های شان مایه عزت و افتخار و سربلندی اسلام و مسلمانان  حتی بشریه بوده و هستند .

به نظر می اید تک تک ما مسلمانان باید دایم خود را در این وضعیت تصور کنیم که بواسطه باورها و عملکردها و سبک زندگی مان چه پاسخی به رسول خدا خواهیم داد؟ ایا سرافکنده خواهیم شد یا سر بلند و سرافراز؟

به نظر نگارنده در جهانی که ما در ان زندگی می کنیم موضوع غامض تر و پیچیده تر می شود . امروز در جهان ارزش انسانها با ادعا و هویت ظاهری  انها تعیین می شود بلکه از ابعاد وجودی و رفتار و تاثیر گذاری و جذابیت انسانها می توان انسانها را ارزش گذاری کرد. به عبارت دیگر امروز به صرف اینکه بگوییم مسلمانیم و ملتزم به شعایر دینی باشیم و ظواهر اسلامی را یدک بکشیم چندان به اسلام و تمدن اسلامی کمکی نکردیم بلکه صرفا هویت اسلامی خود را به رخ دیگر فرهنگها و هویتها کشانده ایم  و این هویت در جای خود و به تنهایی لزوما جاذبه ای ماندگار برای دیگران ندارد بلکه بواسطه اسلام هراسی های گسترده عینی و ذهنی می تواند منشا ترس و دفع هم باشد.

امروز مسلمانان و پیروان رسول عظیم الشان اسلام بیش از هر زمان به صفات و ویژگی های ۶ گانه زیر نیازدارند تا بتوانند حامل و واسطه جذب و دعوت دیگران به اموز ه های رهایی بخش اسلام باشند که از زبان و قلب مبارک پیامبر به جهان صادر شده است . این ویژگی ها عبارتند از :

قدرت ، ثروت  ، نفوذ ، زیبایی و خلاقیت و سازندگی

اگر به تمدن اسلامی در قرن چهارم نگاه کنیم هر ۶ عنصر بالا را به شکل برجسته در شخصیتهای تمدن ساز آن زمان می بینیم که شرح ان در اینجا نیست و نگارنده نیز شارح شایسته ای برای آن نیست اما بحمدالله اثار فراوانی برای مطالعه و تحقیق در این خصوص وجود دارد.

مسلمان و کشورهای اسلامی در جهان امروز نمی توانند فقیرباشند ، در حاشیه و تو سری خور باشند، مورد حمله و تجاوز وتعدی قرار بگیرند  ، فاقد ارتباطات و نفوذ در جهان و و نظام بین الملل باشند، سهمی قابل توجه در ابتکار و نواوری و خلاقیتهای علمی و صنعتی و .. نداشته باشند، خالق مظاهر هنر و زیبایی های ناشی از آن که فطرت های بشری را به خود جلب و جذب می کند نباشند و خلاصه در ساخت و چیدمان جنبه های رهایی بخش جهان جدید نقش تعیین کننده و محوری نداشته باشند ودر عین حال بخواهند هویت اسلامی خود را به رخ جهان بکشند.

 مسلمان باید چنان زندگی کند و چنان بدرخشد و چنان در تولید ثروت و قدرت  یکه تازی و رقابت کند و از چنان نفوذ و جاذبه و زیبایی های گوناگون بهره مند باشد و انها را خلق کند  که پیروان دیگر ادیان و فرهنگها این پرسش  را مطرح کنند که چه اموزه هایی ؛ چه اعتقاداتی و چه ارمانهایی این پیروان را به چنین قله های سعادت و موفقیت و رضایت سوق داده است ؟ و البته پاسخ به این پرسش می تواند بهترین نماد عزت مسلمانان و اسلام در جهان کنونی باشد  افسوس که با این وضع مطلوب بسیار فاصله داریم اما نباید و حق نداریم چنین ارمانهایی حرکت افرین و روشن بینانه ای را کنار بگذاریم و مایوسانه با دردهای خود بسوزیم و بسازیم  . اگر درست نیندیشیم این دردها انباشته می شود و در قالب خشونت و واپس گرایی تجلی پیدا می کند چنانکه امروز شاهد ان هستیم .  از قضا دشمنان و رقیبان تمدن اسلامی همین را می خواهند و از این رو اسلام هراسی افراطی ها واقعیت مد نظر انهاست که در ذهن می پرورانند.

اگر ما بعنوان مسلمانان  بتوانیم چنین نگاهی به زندگی دااشته باشیم و در عمل مایه عزت اسلام و مسلمانان باشیم شاید در ان روز بزرگ که یوم الدین خوانده می شود بتوانیم سرمان را در برابر رسول خدا بالا بیاوریم و شرمنده رحمت واسعه آن دردانه هستی نباشیم .

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا