اسلایدر / مهمترین مطالبدرس گفتاریادداشت‌ها و مقالات شخصی

وقتی سیاست مداران با دیپلماسی رسانه ای بیگانه اند

خبرگزاری مهر : امیر دبیری مهر

ازاغاز دور جدید مذاکرات ایران و ۴+۱ در وین؛  شبکه پرس تی وی با جریان سازی خبری و رسانه ای حرفه ای به نقل از منابع مطلع و اگاه؛  اخباری از پشت صحنه مذاکرات را منتشر می کند که همگی مربوط به بازیگر ظاهرا غایب در مذاکرات یعنی امریکاست و این اطلاع رسانی نه تنها حرفه ای و به نفع ایران است بلکه نقشه های بازیگر عهد شکن برجام یعنی امریکا را بر هم می زند و این یعنی اجرای صحیح دیپلماسی رسانه ای در خدمت دیپلماسی رسمی .

بدیهی است هر دو سطح دیپلماسی هدف واحدی را تعقیب می کنند و ان هم رفع تحریم های امریکایی و ایجاد گشایش در مبادلات مالی و تجاری کشور است و باعث شگفتی است که برخی از مقالات دولتی از فرایند جریان سازی رسانه ای شبکه پرس تی وی گله  و شکایت میکنند و حتی رییس دفتر رییس جمهور بین قیمت دلار در بازار و اخبار شبکه پرس تی وی رابطه ذهنی برقرار می کند . شایسته نیست این رفتار را نوعی فرافکنی تعبیر کنیم و بیشتر می توان را به حساب بی اطلاعی این عزیزان و مشاورین دولت از نقش دیپلماسی رسانه ای گذاشت .بر همین اساس و با رویکرد خوش بینانه و همدلانه با دولت محترم بویژه دستگاه دیپلماسی ذکر نکاتی را  مفید می دانم .

 

 

  • روایت دوم پرس تی وی از مذاکرات وین مغایر روایت دیپلمات‌های ایرانی نیست بلکه مکمل ان است . پرس تی وی می گوید امریکاییها در صدد هستند به اسم رفع تحریم ها مجددا در توافق احتمالی پیش رو قید و بندهایی را بگنجانند تا راه برای عهد شکنی مجددشان فراهم باشد و نباید اجازه داد چنین حفره هایی در توافق احتمالی گنجانده شود تا تجربه تلخ سال ۹۷ تکرار نشود . طرح این مطلب در فضای عمومی ؛ مشت واشنگتن را باز می کند و دست تیم مذاکره کننده ایرانی را برای پیشبرد بهتر مذاکرات گشاده می کند و قدرت چانه زنی انها را بالا می برد . پس چرا ناراحتی و شکوه؟

۲- موضع گیری دولتی ها بویژه دیپلماتهای ایرانی علیه پرس تی وی یعنی چه ؟ چه نفعی در ان است جز اینکه به داخل پالس داده شود که اگر در مذاکرات پیشرفتی حاصل نشد مقصر ان پرس تی وی بوده است ؟ در حالی که قطعا و یقینا شبکه پرس تی وی بعنوان تربیون بین المللی جمهوری اسلامی ایران _ نه سخنگوی وزارت خارجه – فقط در چارچوب سیاستهای کلی نظام و نهادهای ذی ربط در تعیین سیاست خارجی اقدام رسانه ای انجام می دهد و در این کنش پیچیده و حساس شایسته  نیست نقش های متقابل برای رسیدن به هدف واحد تضعیف شود.

  • بالفرض که روایت پرس تی وی از مواضع امریکاییها و دیگر بازیگران مذاکرات وین منطبق با واقع نیست شایسته است رسانه های وابسته به دولت با بیان روایت های دقیق تر و جزیی تر حلقه های مفقوده دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی را پر کرده و به پیشبرد منافع ملی کمک کنند نه این که با بر هم زدن بازی ، حفره های دیپلماسی رسانه ای را بیشتر کنیم .
  • عجیب است چطور از تقسیم کار و رفتارهای حرفه ای و پیچیده طرف مقابل درس نمی گیریم . نه یک بار بلکه بطور مستمر رسانه های امریکایی بویژه CNN و نیویورک تایمز در حساس ترین مذاکرات و رویدادهای سیاسی و بین المللی روایت های متفاوت از روایت مقامات رسمی منتشر می کنند و جریان سازی موثری صورت می دهند اما هیچگاه مقامات دولتی یا دفاعی و دیپلماسی در امریکا این رفتار را تهدید تلقی نمی کنند بلکه بعنوان فرصت به ان می نگرند . (غیر از ترامپ که با ناشی گری با رسانه های با نفوذ در مقام معارضه قرار می گرفت و نتیجه ان را هم دید ). چنین روشی در رسانه های بین المللی متعارف است زیرا همان دیپلماسی رسانه ای است که صدها کتاب و مقاله و رساله درباره ان نوشته شده است و شایسته است بکار گرفته شود.

 

بنا بر این و در جمع بندی می توان گفت پرس تی وی سخنگوی دولت و وزارت خارجه نیست و قرار نیست دست اندرکاران سیاست خارجی نگاه ابزاری به این شبکه بین المللی داشته باشند . از جانب دیگر  شبکه پرس تی وی هم خارج از سیاستهای نظام و منافع ملی عمل نکرده و نمی کند. یکی دیپلماسی رسمی را پیش می برد و دیگری دیپلماسی رسانه ای  البته با روشهای تخصصی خودشان . بهتر ان است بجای خنثی سازی کارکردهای نهادها به تقویت انها در راستای تامین منافع ملی همت گماریم.

https://www.mehrnews.com/news/5207589/%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا