درس گفتاریادداشت‌ها و مقالات شخصی

درگذشت فقیه و متفکر عدالت

استاد محمدرضا حکیمی (متولد ۱۳۱۴-۱۴۰۰ش) مجتهد، الهی‌دان، مفسر قران و نویسنده ای که به عدالت گستری شهره بود امروز بر اثر بیماری #کرونا در گذشت .
او از باورمندان مکتب تفکیک واز منتقدان فلسفه صداریی بود که باور داشت برای شناخت معارف دین باید مستقل از فلسفه اندیشید. بر همین اساس مهم‌ترین اثر او مجموعه حدیثی الحیاه است که تلاش کرده است یک نظام فکری بر اساس احادیث شیعی تصویر کند ۰ الحیات خوانشی مردمی و انسانی از اسلام است . استاد حکیمی از معدود علمایی بود که همانگونه که فکر می کرد زندگی می کرد و بین باور و سیره او شکافی نبود.
او‌متولد ۱۳۱۴در مشهد بود و
شاگرد بزرگانی چون
مجتبی قزوینی • هاشم قزوینی • سید محمدهادی میلانی• آقا بزرگ وتهرانی(اجازه روایت) بودو دکتر شریعتی به او‌اجازه دخل و‌ تصرف در آثارش را داد.
حکیمی، در عرصه سیاسی و اجتماعی، عدالت‌محور و فقرستیز بود.او حکومت دینی‌ را با معیار عدالت‌ورزی و اجرای عهدنامه مالک اشتر ارزش‌گذاری می‌کند. از همین رو او را «فیلسوف عدالت» نامیده‌اند.
او نویسنده‌ای پر اثر است و آثار او معمولاً با ادبیاتی حماسی نوشته شده‌اند. الحیاه،‌ خورشید مغرب، امام در عینیت جامعه، الهیات الهی و الهیات بشری، و مکتب تفکیک برخی از آثار او است. در بزرگداشت او نیز آثاری همچون «مرزبان توحید: کارنامه محمدرضا حکیمی» منتشر شده است.
خدایش رحمت کند ‌‌بعید است تا سالها مانند او یافت شود.فقدان او‌ضایعه بزرگی برای کسانی است که از منظر دین دغدغه عدالت دارند .
#محمدرضا_حکیمی @ostadhakimi
#الحیات #قران_کریم #شیعه #تاریخ #حدیث #عدالت

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا