برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

چرا تهران را دوست داریم؟ و در آن زندگی می کنیم؟

در برنامه گفتاورد رادیو تهران همراه با دو نوچوان برگزیده و فعال فرهنگی درباره پاتوق های فرهنگی و  اینکه  چرا تهران را دوست داریم و در ان زندگی می کنیم صحبت کردیم . مینو متقی و سها دبیری مهر در این برنامه از دغدغه ها و علاقه و پیوندهایشان با تهران گفتند. این گفنگوی شنیدنی را از دست ندهید.

لینک دانلود برنامه 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مینو سادات متقی و سها دبیری مهر دو نوجوان فعال فرهنگی ساکن شهر تهران هستند که با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران درباره دلایل انتخاب تهران برای زندگی و اینکه چرا تهران؟ صحبت کردند.

مینوسادات متقی با اشاره به شکل‌ گیری پاتوق های فرهنگی نوجوان ها به بهانه فراگیری کرونا گفت: در این پاتوق ها که با مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیر نظر یک آموزشگاه مشخص شکل گرفته است، علاوه بر فعالیت های جانبی فرهنگی همانند اجرای تئاتر، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی جلسات منظم هفتگی خوانش شعر، رمان و برگزار می شود.
متقی پاتوق کتاب بازها را یکی دیگر از فعالیت های این پاتوق فرهنگی نام برد و گفت: در این برنامه مهمان های مختلفی همانند نویسنده ، ویراستار و یا مترجم کتاب های مورد علاقه نوجوانان دعوت می شود.

او همچنین به برگزاری برنامه دیالوگ در این پاتوق اشاره کرد و گفت: در پاتوق دیالوگ هر هفته درباره موضوع از پیش تعیین شده ای صحبت می شود؛ «زندگی در تهران» و «نوجوانان در تهران» از موضوعات اخیر این جلسات بوده است.

متقی درباره ترکیب سنی افراد عضو پاتوق های یاد شده گفت: بر اساس توافقی که بین اعضای گروه هست افراد بالای ۲۳ سال بزرگسال محسوب می شوند و امکان حضور آنها در پاتوق وجود ندارد. علت این امر هم این است که حضور بزرگسالان در جلسات باعث می شود نوجوان ها نقاب بزنند و خود واقعی شان نباشد. تنها در صورتی امکان حضور بزرگسالان وجود دارد که در قالب مهمان باشند و یا دغدغه نوجوانان را داشته باشد و به علت خاص دیگری در جلسات حضور یابد.

این فعال فرهنگی نوجوان تهران را دارای ویژگی های خاصی دانست که آن را از دیگر شهرها متمایز می کند. او در توضیح این ویژگی ها گفت: من تجربه هفت سال زندگی در زنجان را داشتم و به نظرم تهران تفاوت های اساسی حتی با دیگر کلان شهرها دارد و علت تمایز آن هم که این شهر را دوست داشتنی کرده است همین موضوع است.

متقی یکی از مسائلی که تهران با آن روبروست را بی هویتی دانست و گفت: این مساله دغدغه ماست و باید به دغدغه جدی سایر شهروندان نیز تبدیل شود. یکی از دلایل این بی هویتی شاید نبود رضایتمندی شهروندان از برخی مسائل پنهان شهر باشد. شهروندان باید بتوانند اعتراض خودشان را نسبت به خود و شهرشان ابراز کنند. او اختلاف طبقانی را یکی از این دست مسائل خواند که نارضایتی را در بین شهروندان ایجاد کرده است.

او در ادامه ارتباطات اجتماعی در تهران را یکی از دلایل علاقمندی و پایبندی به تهران دانست و گفت: یکی از بهترین زمان هایی که می شود تهران را بیشتر دوست داشت تعطیلات نوروز است. در این روزها تهران خلوت است و در عین حال خلوتی زیاد باعث مردگی شهر هم نیست.

در ادامه این برنامه سها دبیری مهر، نوجوان فعال فرهنگی دیگری که در این برنامه حضور داشت درباره حس تعلق شهروندان به تهران گفت: تهران برخلاف وجود مشکلات زیادی مانند آلودگی هوا، ترافیک، گرانی و شلوغی به دلایل ویژگی های منحصر بفرد دیگری مثل وجود همین پاتوق های فرهنگی که به وفور در تهران یافت می‌شود دوست داشتنی است.
به گفته این فعال فرهنگی این پاتوق ها به ویژه برای برای شهروندان با ویژگی های «خاطره زی» و «کدگذار» نقطه مثبت مهمی لحاظ می شود.

دبیری مهر افزود: برخلاف وجود تمام مشکلات ، زندگی در تهران موضوع کمابیش جذابی است و با همه سختی ها تهران خانه ماست و ما شهروندان آن را دوست داریم.
این فعال نوجوان تنوع در تهران را یکی دیگر از جاذبه ای این شهر دانست و افزود: شهر ما خانه ما شعاری است که همه می گویند ولی این شعار درباره تهران واقعی نیست؛ البته همه متروپولیتن ها این ویژگی را دارند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا