برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

جمهوری اذربایجان از اقدامات ایذایی اخیر چه اهدافی دارد؟

مدتی است جمهوری اذربایجان و الهام علی اف تصمیمات و مواضعی داشتند که به نظر خلاف امنیت ملی ایران و صلح در منطقه قفقاز است به گونه ای که ارتش ایران مانوری نظامی در منطقه برگزار کرد. درباره اهداف اذربایجان و پیامدهای ان در برنامه گفتاورد رادیو تهران با موسی داداش زاده کارشناس ارشد مسایل کشورهای ترک زبان گفتگویی کردم که مشروح ان را می توانید در لینک زیر بشنوید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، موسی داداش زاده پژوهشگر و کارشناس ارشد مسائل قفقاز با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران همزمان با تحولات در مرزهای شمالی ایران با اشاره مختصری به تاریخچه درگیری ایران و آذربایجان و همچنین جنگ قره‌باغ گفت: ایران با ارمنستان، اذربایجان و نخجوان در شمال شرقی مرز مشترک دارد. در واقع نخجوان به آذربایجان وابسته است و آذربایجان کشوری دوپاره است که ارمنستان بین این دو بخش قرار گرفته است.

او نخجوان را دارای شرایط منحصر به فرد در جهان دانست و گفت: آذربایجان در حال حاضر سعی دارد نخجوان را به خود نزدیک کند. الهام علی اف نیز پس از پیروزی در جنگ قره باغ دچار خودبزرگ بینی و تفرعن شده و به دنبال تغییر ژئو پلیتیک منطقه به نفع خودش است.

او با اشاره به شکل گیری سازمان کشورهای ترک زبان از سوی ترکیه گفت: این کشور به فکر احیای امپراتوری عثمانی است. به طور کلی ۵ کشور ترکیه ،ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و آذربایجان در این سازمان عضو هستند و نام اتحادیه کشورهای ترک زبان را برای خود انتخاب کردند.
به گفته او یکی از نقشه های شوم ترکیه برای پیوستن این سه کشور(ارمنستان، آذربایجان و ترکیه) حمله به سیونیک ارمنستان و پیوند آن به این کشورها است.

او عامل دوم تحریک کننده برای تعییر جغرافیایی مرزهای شمالی ایران را رژیم صهیونیستی دانست و افزود: آمریکا و اسراییل از طرق مختلف و به طور ناملموس در آذربایجان نفوذ دارند. تصاحب زمین های کشاورزی توسط رژیم صهیونیستی و تولید انگور برای مشروب های الکی از این نمونه هاست.

به گفته این کارشناس سیاسی لبنان عامل بازدارنده رژیم صهیونیستی برای حمله و تهدید به ایران است . در واقع حمایت ایران از لبنان در راستای کمک به صلح جهانی است.

او درباره نقش رژیم صهیونیستی در تحرکات شمال کشور گفت: این رژیم با آذربایجان و ترکیه ارتباط داشته و سعی دارد کمربندی در شمال ایران تشکیل دهد و در نهایت ارتباط ایران با کشورهای همسایه شمالی را قطع کند.
او افزود: در صورت شکل گیری این کمربند در نوار شمال کشور مسیر ایران به ارمنستان، روسیه و گرجستان بسته می شود و ضررهای اقتصادی زیادی برای ایران دارد. بنابراین اگرطرح مشترک اسرائیل، ترکیه و آذربایجان محقق شود ترانزیت کالا از جنوب شرق ایران( مکران) به سمت روسیه و اروپا متوقف می شود.

او دومین مساله ای که تشکیل نوار در کشورهای شمالی را مساله امنیتی دانست و افزود: در ادامه این مساله امکان فعال شدن دشمن ایران( رژیم صهیونیستی) در این منطقه است. در این‌صورت این رژیم جای پای خود را محکم می کند و این به ضرر ایران است.

او افزود: همچنین در حوزه مسائل امنیتی حضور دوباره داعش در منطقه است به طوری که در جنگ قره باغ نشانه هایی مبنی بر حضور عناصر جبهه النصره (داعش) در این منطقه وجود داشت.

او با اشاره به رزمایش ایران در مرزهای شمالی در روزهای اخیر گفت: این رزمایش‌ها نقش بازدارندگی دارند. به گفته او زمانی که طالبان به افغانستان حمله کرد نیز ایران چنین رزمایشی را در خراسان رضوی برگزار کرد. مانور آذربایجان نیز همین گونه است و می تواند اهداف شوم آذربایجان و ترکیه را در نطفه خفه کند.

او این مانور را مربوط به ارتش دانست و افزود: ارتش تنها یکی از قوای نیرومند ایران است و هنوز سپاه وارد عمل نشده است. وحشتی که آذربایجان و ترکیه از سپاه دارند بسیار بیشتر از ارتش است علت آن هم قدرت فرامرزی سپاه است؛ نیروی قدس سپاه پاسداران به حدی قدرتمند است که می تواند لرزه به اندام مخالفان ایران بیندازد.

او درباره موضع روسیه و پوتین در قبال مسائل مرزی در شمال ایران گفت: در حال حاضر ارمنستان مشغول جنگ داخلی است پس از شکست در جنگ قره باغ وضعیت مشخص و دولت محکمی ندارند. آذربایجان نیز از ضعف نظامی و دیپلماسی ارمنستان سوء استفاده می کند.

این کارشناس قفقاز با بیان اینکه روسیه با شکل گیری همگرایی در جنوب کشورش مخالف است، گفت: مسلمانان چچن که در قفقاز ساکن هستند به لحاظ تروریستی در مقطعی مشکل ایجاد کرده بودند یکی از فرماندهان داعش نیز چچنی بود که اگر قرار باشد عناصر جبهه النصر با چچن و ترکیه و آذربایجان متحد شوند تهدید برای روسیه است.

او افزود: ۷۰ درصد جمعیت آذربایجان شیعه است ولی در سال های اخیر سلفی ها به شدت در حال شکل‌گیری در این منطقه هستند. سلفی ها در باکو چندین مسجد دارند سلفی ها در آذربایجان همسو با النصره( داعش )و چچن هستند و این زنگ خطری برای روسیه است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + چهار =

دکمه بازگشت به بالا