برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

تفاوت گرانی و گران فروشی و تورم

مردم ایران در دو سال اخیر یکی از بدترین تجربه های گرانی و تورم را سپری می کند. مردم بصورت عام به این وضعیت می گویند گرانی … اما ایا این وضعیت ناشی از افزایش قیمت تمام شده تولید کالا و خدمات است ؟ یا ما شاهد فرصت طلبی برخی از دلالان و کسبه با گرن فروشی هم هستیم ؟ ایا واقعا قیمت تمام شده همه کالاها  و خدمات افزایش یافته یا بخشی از گرانی ها ناشی از زیاده طلبی ها و به عبارتی گرانی روانی در بازار است . درباره این موضوعات با دکتر زنگنه کارشناس پولی و بانکی در برنامه گفتاورد گفتگو کردم که مشروح این گفتگو را می توانید در لینک زیر بشنوید.

 

لینک دانلود برنامه بخش اول

لینک دانلود برنامه پخش دوم 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، ایمان زنگنه دکترای اقتصاد پولی و مالی با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران درباره دلایل بروز و ظهور گرانی در ایران گفت: موضوعی که امروز درباره آن صحبت می‌کنیم در علم اقتصاد تورم و در گفتار عمومی گرانی نامیده می‌شود.

زنگنه تصور عمومی مبنی بر از بین رفتن گرانی ها را تصوری اشتباه خواند و گفت: چیزی که در واقعیت اتفاق می افتد افزایش ۱۰ درصدی هزینه ها است و این افزایش ها از نگاه مردم گرانی قلمداد می شود.

او ریشه و خاستگاه تورم و گرانی را در اقتصاد جامعه دانست و افزود: این بیماری است که بسیاری از کشورها به آن دچار می شوند ولی این بیماری قابل رفع است همانطور که تجربه کشورهای دنیا نشان داده است. او به تجربه افزایش قیمت نفت در غرب به عنوان مولفه اساسی در تولید کالاها و تورم حاصل از آن اشاره کرد.

به گفته او مساله تورم در دنیا حل شده است. از دهه ۱۹۸۰ علم اقتصاد پاسخ به این پدیده را پیدا کرد به طوری که در حال حاضر در اغلب کشورهای جهان نرخ تورم ۴ تا ۵ درصد بیشتر نیست. برخی از کشورها نیز برای ایجاد رشد اقتصادی تورم خودخواسته ایجاد می کنند.

او بالارفتن نامتعارف هزینه های واحدهای تولیدی، خدماتی و کالا را مصادیقی از گران فروشی دانست و افزود: افزایش قیمت خودرو که ناشی از ناکارآمدی این صنعت است نیز نوعی گران‌فروشی است.

به گفته این پژوهشگر صنایع خودرویی در ایران یکی از صنایع غیر معقول و بدون صرفه است و ناکارامدی بنگاه های اینچنینی باعث اختلال در اقتصاد می شود.

او در ادامه به مقایسه خودروسازی ایران وکره پرداخت و گفت: این عقب ماندگی در صنعت خودرو ایران حاصل ناکارامدی ساختاری است که در نهایت گرانی را به جامعه تزریق می‌کند. این مساله درباره مسکن و دیگر کالاها هم صادق است.

او بر ضروروت فضای رقابتی ، شفافیت، نبود رانت اطلاعاتی و رانت جذب منابع تاکید و خاطر نشان کرد: در حال حاضر همه این محدودیت ها به اقتصاد تحمیل شده است و نتیجه آن وضعیتی است که حاصل شده است.

او با انتقاد از صنایع خصولتی گفت: در این صنایع مالکیت از مدیریت جدا شده است و مالک اختیاری بر مدیریت امور ندارد و هر لحظه با شوک های زیادی مواجه می شود؛ قیمت‌گذاری، دستوری است . متاسفانه برای تولید موانعی ایجاد کردیم که تولیدکننده رمقی برای نفس کشیدن ندارد.

او افزود: اگر ساختار ، مدیریت و فرایند تولید نیز اصلاح شود، سیاست‌گذاری مدرن شود حمایت درست باشد همچنین روش های غلط گذشته تکرار نشود و فضا رقابتی باشد مصرف کننده حق انتخاب دارد در نتیجه قیمت کالاها و خدمات افزایش مستمر نخواهد داشت .

زنگنه با بیان اینکه در علم اقتصاد تورم بلند مدت ریشه پولی دارد، تصریح کرد: وظیفه اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی و تثبیت شرایط اقتصادی کشور است . این در حالی است که رشد اقتصادی و اشتغال با فاصله از این وظیفه در اولویت های بعدی بانک مرکزی قرار دارد.

او در ادامه علت تورم را رشد نقدینگی عنوان کرد و گفت: زمانی که تولید کالا محدود است و عرضه ای وجود ندارد، تقاضا زیاد می شود و نتیجه آن گرانی است. همچنین وقتی بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش می‌یابد یعنی دارایی های او افزایش می‌یابد، با رشد پایه پولی مواجه می‌شویم و نقدینگی افزایش می یابد.

او در ادامه بر ضرورت استفاده مثبت دولت از سرمایه اجتماعی که هم اکنون در جامعه وجود دارد تاکید کرد و گفت: تنها کار مثبتی که دولت و مجلس با تعامل یکدیگر می توانند انجام دهند این است که تا پایان سال تورم افزایش نیابد در حالی که نباید انتظار کاهش را داشته باشیم. اگر تورم از رقم فعلی بیشتر نشده و ثابت بماند موفقیتی برای دولت و مجلس به شمار می رود.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هشت =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا