برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

بررسی عملکرد صداوسیما در اختلال شبکه سوخت رسانی

رسانه ها در همه جای دنیا بر تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تاثیر می گذارند و البته از این تحولات، تاثیر هم می پذیرند و مطالعه این تاثیر و تاثر یکی از حوزه های مطالعاتی کارشناسان علوم ارتباطات و مدیریت رسانه است.
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم مثل بقیه سازمان های رسانه ای از تحولات اجتماعی ما تاثیر می گیره و بر اون تاثیر می گذارد البته توقعات از رسانه ملی متفاوت هست.
در هفته های گذشته با هکی که در سامانه سوخت رسانی کشور صورت گرفت می توانست این مسئله منجر به بروز مشکلاتی و حتی پیامدهای امنیتی و انتظامی در کشور باشد، خیلی از کارشناسان ارتباطات و رسانه معتقد هستند که عملکرد سازمان صدا و سیما در این اتفاق و در مواجهه این اتفاق عملکرد سنجیده تر و بهتری از گذشته بود و این باعث شد که مسئله به خوبی در حوزه افکار عمومی مدیریت بشه و با مشارکت و همدلی مردم از این مسئله ای که می توانست تبدیل به بحران شود ما عبور کنیم
از این رو اقای دکتر امیر دبیری مهر، سراغ اقای دکتر سید مرتضی موسویان استاد و پژوهشگر ارتباطات رفتند و پیرامون موضوع کارکرد رسانه در مواجهه با موضوعات اجتماعی و حتی اقتصادی کشور به گپ و گفت پرداختند.
علاقمندان می توانند این برنامه رو روز دوشنبه هفدهم ابان ماه از ساعت دوازده و پانزده دقیقه از رادیو تهران روی موج اف ام ردیف نود و چهار مگاهرتز شنونده باشند.

@goftavard_radio_tehran

#جامجم #معاونتصدا #رادیو #رادیوتهران #گفتاورد #سوخت #بنزین #هک #جایگاه #مردم #ایران #رسانه #تلویزیون #تاثیر #رسانهملی #صداوسیما

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سید مرتضی موسویان مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران به واکاوی عملکرد رسانه ملی در ماجرای بنزین ۱۴۰۰ پرداخت.

موسویان با اشاره به اقدام مناسب رسانه ملی در مواجهه با مساله بنزین گفت: واقع‌گرایی رسانه ملی در مورد اخیر در مقایسه با اقدامات صدا و سیما در موارد مشابه باعث شد که فضای مناسبی برای پاسخگویی به تناقضات مسئولان به وجود آید. بدین ترتیب دست رسانه های خارجی که مقاصد دیگری دارند نیز بسته شد.

به گفته او رسانه های خارجی با نشان دادن تعطیلی جایگاه های سوخت، صف طویل اتومبیل‌های در انتظار سوختگیری در تمام کشور سعی کردند که بر این صحنه‌ها همچون گذشته موج سواری کنند ولی چون صدا و سیما پیش از این، آنها را نمایش و پاسخ مناسب را ارائه کرده بود این رسانه ها دستشان خالی ماند.

موسویان با بیان اینکه در حال حاضر رسانه ملی سرمایه اجتماعی لازم را ندارد، گفت: برای بازگشت این سرمایه تلاش ها باید دو چندان شود؛ در همین زمینه رسانه ملی نیازمند بازسازی مشروعیت و اعتماد شهروندان است که البته نیاز به زمان دارد.

او اعتبار دهی به خود را یکی از تاکتیک های حوزه رسانه معرفی و خاطرنشان کرد: در این شیوه رسانه باید خودش به خودش اعتبار دهد در حال حاضر نیز این تاکتیک باید در اولویت رسانه ملی قرار گیرد. این شیوه یکی از ابزارهای مرجع شدن رسانه در یک موضوع برای رسانه های دیگر و جامعه است.

او افزود: برای مرجع شدن رسانه ،پیام باید در رسانه مهندسی شود در بازه های زمانی مشخص تکرار شود و پژواک بگیرد. در این بخش رسانه های دیگر پیام را بازنشر می‌دهند و در نهایت جریان تولید می شود. ولی متاسفانه رسانه ملی در این موضوع کمرنگ بوده و باید به مرور آنرا پر رنگ کند.

او با بیان اینکه علاوه بر رسانه های خارجی، رسانه های اجتماعی و شهروند خبرنگاران نیز امروز این امکان را دارند که روایت های خودشان را از پدیده ها منتشر کنند، گفت: در این شرایط اگر چیزی خلاف واقع روایت شود وزن اعتماد عمومی به رسانه ملی کاهش می یابد و مشروعیت آن زیر سوال می رود.

موسویان تصریح کرد: در شرایط کنونی، اعتماد و مشروعیت رسانه ملی باید پایش شود و اجازه خدشه دار شدن آنهم داده نشود. بدین طریق می توان مرجع شدن را به رسانه ملی برگرداند.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه برای اعتمادسازی عمومی باید اقدام هایی صورت گیرد، گفت: اول از همه باید مخاطبین دسته بندی شوند؛ مخاطب عام و تحصیلکرده برای تولید محتوا با یکدیگر فرق دارند، دسترسی آنها با اخبار نیز با یکدیگر متفاوت است.

موسویان افزود: در مرحله بعدی باید نیازهای مخاطبان احصا شود و در مرحله آخر اخباری که در خروجی رسانه قرار می‌گیرد متناسب با سلائق مخاطبان مختلف تنظیم شود.

به گفته او بر اساس ذائقه مخاطب و تنظیم ، خبر باید از الگوهای متفاوتی تبعیت کند. به عنوان مثال شیوه های خبرنویسی و خبرخوانی در بخش های مختلف خبری باید فرق کند. بدین ترتیب زوایای مختلف مساله بررسی می شود و برای مخاطبان خاصی که به دنیال ریشه های مختلف مسائل هستند جواب گویی لازم در رسانه ملی به وجود می آید.

او به لزوم پویایی در رسانه ملی اشاره کرد و گفت: روایتگری یکی از وظایف رسانه هاست؛ مهمترین وظیفه رسانه تجزیه و تحلیل و بیان گذشته و آینده آن برای مخاطب است.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای همچنین بر لزوم مشروعیت در رسانه ملی تاکید و تصریح کرد: مشروعیت زمانی به دست می آید که تولید محتوا مناسب با مخاطبان صورت گیرد . درتولید محتوا اکثر مخاطبان دیده شوند همانطور که در انتخابات میزان اراء باید ۵۰+۱ رای کسب شود.

موسویان افزود: در صورتی که دو ویژگی اعتماد و مشروعیت بخشی به رسانه ملی برگردد کار رسانه های دیگر سخت می‌شود.

او با بیان اینکه جنگ رسانه ای به معنای پیش دستی کردن در اطلاع رسانی است ، گفت: قبل از عمل کردن رسانه های بیگانه رسانه ملی باید اقدام کند این سرعت در اقدام معیار سنجش برنده در جنگ رسانه ای است. او در این زمینه به حمله بدافزارهای استاکس نت به نیروگاهای هسته ای اشاره کرد که در صورتی که اینترنت ایمن سازی نشود و از سیستم داخلی و طرح صیانت استقبال نشود امکان حملات آتی حتی به سیستم بانکی کشور نیز وجود دارد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا