برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

پاسخ به پرسشها و شبهات مربوط به قانون افزایش جمعیت

در پی تصویب قانون تعالی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس سوالات و شبهات زیادی در این باره در جامعه شکل گرفت . برای پاسخ به این پرسشها با اقای امیر حسین بانکی پور نماینده اصفهان در مجلس و رییس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که اخیرا هم به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شده گفتگوی مفصلی کردم که می توانید مشروح آن را در لینک زیر بشنوید.

 

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، امیرحسین بانکی پور، نماینده مجلس یازدهم با اشاره به جنبه های مستحکم و قوی طرح حمایت از خانواده گفت: این قانون برخلاف اینکه در مجمع تشخصیص مصلحت نظام و شورای نگهبان نیز تایید و به تصویب رسیده با موانع جدی برای اجرا روبروست که عمده این موانع مباحث اقتصادی است.
او با بیان اینکه برخلاف تصور عمومی، جوانان مشکلی با ازدواج و فرزندآوری ندارند، گفت: تنها علت امتناع آنها مشکلات اقتصادی است.

او در پاسخ به پرسش امیر دبیری مهر کارشناس مجری برنامه مبنی بر اینکه در این قانون چقدر برای حل مسائل اقتصادی فکر کرده اید؟ گفت: معیشت، ام المسائل امروز جامعه است و ازدواج نیز مساله ای چندوجهی است. نقطه آغاز بحران جمعیت در ایران از ۳۰ سال پیش همزمان با اجرای برنامه های توسعه شروع شد؛ درنگاه نئولیبرالیسم ها و تکنوکرات ها خانواده جایی نداشت. در این نگاه ها اعتقاد بر این بود که خانواده دیرتر تشکیل شود و استقبال هم از خانواده هسته ای و تک فرزندی بود.

او با اشاره به کاهش۴۰ درصدی ازدواج و ۳۰ درصدی فرزندآوری در کشور گفت: این در نتیجه برنامه‌ریزی در لایه های مختلف کشور بوده که تثبیت شده و الان احساس خطر شدید وجود دارد.

بانکی پور با بیان اینکه در این قانون ۲۱ مانع ازدواج و فرزندآوری در ایران بررسی شده است، گفت: در این قانون همچنین گروه های مختلف مخاطب نیز بررسی شده است. برای تصویب این قانون ۸۵ جلسه در یک سال اخیر با متخصصین مختلف برای موارد مختلف تشکیل شد.

او ایران امروز را بر سر پرتگاه پیری جمعیت دانست و افزود: به غیر از نفوذی‌هایی که خارج از حکومت برای اجرای این طرح‌ها گام برمی داشتند بخشی که معتقد به سیاست تعدیل جمعیت بودند نیز در این وضعیت دخیل هستند.
او تصریح کرد: ۳۰ سال دیگر ایران به لکه قهوه ای تبدیل می شود که یک سوم جمعیت آن کهنسال است. به گفته او پیش از این ۵ درصد جمعیت ایران کهنسال بوده و در حال حاضر نیز ۱۰ درصد کهنسال هستند.

او ضمن هشدار به اینکه ایران در چندقدمی سیاه چاله پیری جمعیتی قرار دارد، تصریح کرد: ابرمساله ایران همین جمعیت کهنسال است. همانطوری که ژاپن در این سیاه چاله جمعیتی افتاده و باید ۱۵۰ سال در این وضعیت باقی ماند.

او با بیان اینکه در ۳۰ سال اخیر ایران، ضدخانواده حرکت کرده است، گفت: با این حال در قانون جدید ما به کسی فرزندآوری و ازدواج را اجبار نمی کنیم بلکه تنها مسیر ناهموار را برای آنهایی که خودشان تمایل دارند هموار می کنیم.

بانکی پور در پاسخ به انتقاد برخی از نخبگان بر جبری بودن رویکرد این قانون گفت: این خلاف واقع است. پیش از این در سیاست های کلان کشور جبر به مقطوع النسل کردن، ازدیاد سقط جنین و افزایش هزینه های فرزند آوری بود.

او در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر نقش این قانون بر تسهیل شکل گیری نهاد خانواده و فرزند آوری گفت: اختصاص تسهیلات ۲۰۰ میلیونی برای جوانان زیر ۲۵ سال، اختصاص وام ۱۵۰ میلیونی برای عموم جوانان با کارمزد قرض الحسنه، اختصاص خوابگاه های متاهلین دانشجویی بدون شرایط خاص و محدودیت وبه نوعی حل مشکل مسکن و جهیزیه در دوران دانشجویی از جمله این موارد است.

این نماینده مجلس با اشاره به وجود۳ میلیون و ۲۰۰ هزار زوج نابارور در کشور افزود: ناباروری درمان سنگین دارد در حالی که همه زوج ها در کشور حق بچه دار شدن دارند. به همین منظور در بودجه ۱۴۰۰، یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه این زوج ها اختصاص داده شد که ۹۰ درصد آن را دولت و ۱۰ درصد را زوج ها پردخت می کنند.

به گفته او این میزان ناباروری در کشور طبیعی و استاندارد نیست و باید برای دلایل آن به دنبال دستهای پنهان بود.

او همچنین از اختصاص بسته های بهداشتی و تغذیه ای برای مادر و فرزند تا ۵ سالگی خبر داد وافزود: این بسته ها بعد از قبولی در آزمون وسع وزارت رفاه که سالیانه صورت می گیرد داده می شود.

او همچنین به رایگان شدن زایمان طبیعی اشاره کرد و گفت: بهسازی بیمارستانهای زایمان طبیعی واحداث دستکم یک مرکز ناباروری درجه ۳ در هر استان از دیگر برنامه هاست.
به گفته او عدد سزارین در ایران با هیچ کجای دنیا قابل مقایسه نیست، در ایران این رقم بالای ۵۰ درصد است در حالی که در استاندارد جهانی کمتر از ۲۰ درصد است.
او افزود: ۱۰درصد از تولیدات صدا و سیما باید دراین حوزه باشد.

بانکی پور در پاسخ به نکته کارشناس مجری مبنی بر تاثیر معکوس این قانون بر خانواده های ضعیف به لحاظ اقتصادی و تشویق آنها به فرزندآوری بدون پشتوانه گفت: همه افراد اعم از حاشیه نشین و شمال شهرنشین عزیز هستند و وظیفه ما حمایت از خانواده هاست . اهدای زمین ۲۰۰ متری به خانواده هایی که فرزند سوم می آورند و وام ۱۵۰ میلیون تومانی برای ساخت در آن نیز از دیگر مزایای فرزندآوری در این قانون است. ضمن اینکه بند ج خانواده ها با تولد فرزند سوم سبز می شود.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا