اسلایدر / مهمترین مطالببرنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

درباره بی خانمان ها فاقد سیاست کشوری هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، کامبیز محضری کارشناس آسیب های اجتماعی در حوزه اعتیاد و ایدز، “بی‌خانمانی” را یک پدیده جهانی معرفی کرد و گفت: این پدیده مختص به کشورهای توسعه نیافته نیست و در کشورهای مرفه هم این مساله وجود دارد.

او با تصریح این مطلب که به عنوان شهروند باید حداقل کارها برای افراد بی‌خانمان انجام شود افزود: البته بخش کوچکی از این افراد بی‌خانمان این شیوه زندگی را آسیب نمی‌دانند و سبک زندگی آنها به این شکل است. در سراسر جهان رقم این افراد به بالای ٢٠ درصد کل بی‌خانمان‌ها می رسد که سرپناه و خانه برایشان مهم نیست.

محضری با بیان اینکه بخش عمده آسیب های اجتماعی که منتج به بی‌خانمانی می‌شود را اعتیاد معرفی کرد و گفت: فقر شدید و افراد قربانی وضعیت اقتصادی بغرنج جوامع نیز از دیگر دلایل بی‌خانمانی است.

به گفته او بی‌خانمانی تنها منجر به کارتن خوابی نمی‌شود بلکه جلوه های متفاوتی دارد؛ افرادی که سه شب تخت اجاره می‌کنند و شبها در اتوبوس می‌خوابند و … همگی بی‌خانمان هستند.

این در حالی است که همه بی‌خانمان ها هم معتاد نیستند و در میان این افراد گاهاً انسان های تحصیلکرده هم دیده می شوند. مترجم زبان، افراد دارای مهارت، پزشک، جامعه شناس از جمله موارد عینی است که در میان بی‌خانمان ها دیده شده است. بنابراین نباید به افراد بی‌خانمان انگ های متفاوت مثل دزدی زد چون اگر دزد باشند کارتن خواب نمی‌شوند.

این کارشناس آسیب های اجتماعی درباره ارزیابی نوع رسیدگی به بی خانمان ها در تهران گفت: در حال حاضر شهرداری و بهزیستی در این زمینه مسئولیت دارند؛ شلترها یا مراکز شبانه و دی آی سی مراکز روزانه ای هستند که از سوی بهزیستی خدمات می دهند و البته معتادان پرخطر در اولویت خدمات این مراکز هستند. شهرداری هم گرمخانه دارد ولی متاسفانه یک استراتژی، راهبردی و دورنمای مشترک در کشور در این حوزه وجود ندارد.

او دستگیری و تامین نیازهای بی‌خانمان ها را دو رویکرد برای این قشر دانست و گفت: رویکرد تامین نیازها به این صورت است که حقوق پایه مثل سرپناه و غذا به بی‌خانمان ها ارائه می‌شود. سیاست به گونه ای است که کسی بیرون از خانه نخوابد و بدین صورت می توانیم ادعا کنیم که دسترسی به سرپناه برای تمام شهروندان وجود دارد.

او با انتقاد از رویکرد دستگیری و نگهداری کوتاه مدت دو ماهه تصریح کرد: بخشی از اینها بیماران روانی مزمن هستند. از زمانی که یک پزشک به صورت خودگردان یک مرکز را راه‌اندازی کرد و ادعا کرد که تمام بیماران مزمن بی‌خانمان را ساماندهی می کند این افراد ساماندهی شدند.

او همچنین از سیاست های موازی در کشور درباره بی خانمان ها انتقاد کرد و گفت: در کنار گرمخانه ها، طرح دستگیری بی‌خانمان ها هم اجرا می‌شود و شهروندان با دیدن آنها از نیروی انتظامی مطالبه کمک می‌کنند در حالی که مسئولیت بی‌خانمان ها بر دوش نیروی انتظامی نیست.

محضری بر ضرورت شفاف سازی سیاست کلان ساماندهی بی‌خانمان ها و سهم نهادهای خصوصی و دولتی و تخصیص منابع در کشور تاکید کرد و گفت: شهروندان نیز باید نهاد مسئول را بشناسند و با ۱۳۷ شهرداری به جای ۱۱۰ تماس بگیرند. همچنین در سازمان بهزیستی شماره ۰۹۶۲۸ می تواند در این زمینه کمک کند.

او تصریح کرد: نهادها هم باید با هم هماهنگ باشند و به سازمان های مردم نهاد که بخش اعظم کار را انجام می‌دهند هم میدان داده شود.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

مشروح برنامه را در لینک زیر بشنوید

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا