برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

چرا حقوق معلمان نباید در سطح استادان دانشگاه باشد؟

نظام معیشتی و رتبه بندی معلم ها نباید به هم گره زده شود

ه گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت و خمام و دبیر کمیته آموزش مجلس شورای اسلامی پیشینه لایحه رتبه بندی معلمان را مربوط به ۱۱ سال پیش دانست و افزود: در این لایحه ضرورت تقویت آموزش و پرورش در ۱۰ ماده ارائه شده است و هدف آنها نیز احیاء جایگاه و منزلت معلمان است.
او افزود: در این لایحه اختراعات و اکتشافات، تالیفات، چاپ مقاله و … برای معلمان امتیاز محسوب می‌شود و بر این اساس تفکیک و بر اساس شایستگی‌ها حقوق متفاوت دریافت می‌کنند.
به گفته او در حال حاضر بین حقوق پرداختی معلمان با دو سال سابقه و ۲۰ سال سابقه تفاوتی وجود ندارد.

محمد رضاخواه، نماینده کانون صنفی معلمان تهران درخواست معلمان برای افزایش حقوق آنها تنها برای اهداف خودشان نیست، گفت: این اقدامات در راستای اعتلای جامعه است و درخواست شخصی نیست. معلمی که مشکل معیشتی نداشته باشد می تواند نقش بهتری را درجامعه ایفا کند.
او سابقه مشکلات معلم ها را به پیش از انقلاب پیوند زد و گفت: این مساله جدیدی نیست و خاطره فروش کلیه یک معلم را قبل از انقلاب برای خرید جهیزیه ذکر کرد که بیانگر مشکلات معیشتی معلمان است.
او در ادامه به قانون نظام هماهنگ پرداخت و مدیریت خدمات کشوری در دهه های ۷۰ و ۸۰ اشاره کرد و گفت: این دو جزو اساسی ترین قوانین بودند ولی همچنان مشکلات معلمان حل نشده است. در این قانون همترازی هیات علمی در دهه ۷۰ دیده شده بود ولی با تصویب قانون خدمات کشوری، آن قانون نادیده گرفته شد.
او به مقایسه حقوق معلمان در ایران و دیگر کشورها در دهه ۷۰ پرداخت و گفت: معلمان در ایران نصف کارکنان صنعتی و اداری حقوق دریافت می کنند در حالی که در دیگر کشورها حقوق معلمان ۲۰ درصد از دیگر کارکنان بیشتر است. به گفته او در حال حاضر معلمان با مدرک کارشناسی سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند. همچنین معلمان با ۳۰ سال سابقه کار و مدرک فوق لیسانس حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند که حدود ۲ میلیون نیز کسورات دارد. این در حالی است که میانگین دریافتی کارکنان دولت ۱۲ میلیون تومان است و با نمونه مشابه در آموزش و پرورش ۶ میلیون تومان فاصله دارد.

در ادامه امیر دبیری مهر کارشناس مجری برنامه گفتاورد نقش معلم را در سرنوشت کشور بدون تردید مهم تر از استاد دانشگاه ارزیابی کرد و گفت: هرچه به مقاطع پایین برای تدریس می رویم شرایط سخت‌تر می‌شود.

در ادامه این گفتگو احمدی با بیان اینکه برخی از معلمان در مدارس غیرانتفاعی در ماهانه ۳۵۰ هزار تومان و ۵۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند، گفت: قراردادهای سفید امضاء در این مدارس از مصادیق استثمار معلمان است.
او همچنین با بیان اینکه تعداد استادان دانشگاه به مراتب کمتر از معلمان است ، تصریح کرد: بنابراین بودجه برای معلمان بسیار بیشتر است با این حال اعتقاد ما بر این است که هرچقدر هزینه شود سرمایه‌گذاری برای آینده است و بعد از ۲۰ سال نتیجه آنها را می بینیم. او نوید داد که با تصویب این لایحه جدید بین یک تا ۷ میلیون به حقوق معلمان افزوده می شود.

کارشناس مجری برنامه در تایید نقش مهم معلمان و جایگاه آنها در آینده کشور گفت: بهترین استادان و محققان دانشگاه ابتدا معلم بودند مثلا جلال آل احمد که در انقلاب هم مورد توجه و فردی بنام بوده نیز درابتدا معلم مدرسه بوده است. ولی متاسفانه نگاه در جامعه تغییر کرده است امروز فارغ التحصیلان ما هیچ تمایلی به معلمی ندارند علت آن نیز مشکلات معیشتی آنهاست. در کشور اگر باور واقعی داشته باشیم که رکن اصلی مملکت معلمان هستند است باید در همین راستا برنامه‌ریزی وسیاستگذاری شود.

همچین رضاخواه هدف اصلی از نظام رتبه بندی معلمان را افزایش صلاحیت معلمی برای تدریس، عنوان کرد و افزود: اینکه رتبه بندی با معیشت معلم ها گره زده شود اشتباه است باید معیشت معلمان جداگانه بررسی شود و حقوق آنها با سایر کارکنان دولت برابر شود. نباید نظام معیشتی و رتبه بندی معلم ها با یکدیگر گره زده شود.

درادامه کارشناس مجری برنامه بر ضرورت حرکت انقلابی و خردمندانه در مجلس برای حل مساله معیشت معلمان تاکید و تصریح کرد: پیشنهاد می کنم برای محل تامین حقوق معلمان از منابع جدیدی فکر شود. این منابع می تواند از محل اخذ عوارض از سازندگان برج ها، واردکنندگان کالاهای لوکس و مضر و خودرو و امثالهم باشد.
این در حالی است که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته معلم ها و آموزش و پرورش سهم مشخصی از “جی دی پی” دارند. در ایران نیز چون فقط بودجه عمومی دولت برای آنها اختصاص یافته و این رقم نیز محدود است؛ مشکلاتی متعددی را برای جبران این کسری در پی دارد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا