برنامه رادیوییویدیو و فیلم

برنامه‌ریزی در اتاق‌های دربسته؛ پاسخگوی نیازهای کشور نیست

یک دانش آموخته برنامه‌ریزی راهبردی با بررسی برنامه‌های چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی معتقد است برای رسیدن به موفقیت‌هایی بیشتر از آنچه امروز داریم باید برنامه‌ریزی‌ها با مشارکت مردم انجام شده و از برنامه‌ریزی در اتاق های بسته اجتناب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سعید حسن زاده، دانش‌آموخته برنامه‌ریزی راهبردی با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران درباره چالش‌های پیش روی کشور در دهه پنجم پس از انقلاب گفت: مساله کشور امروز از موضوعات تکنیکال بالاتر است. او که دارای دو مهندسی از دانشگاه شریف است، گفت: در ادامه همین تفکر در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برای تغییر در فضای کشور باید به اقتصاد ورود کرد از همین رو کارشناسی ارشد را اقتصاد در دانشگاه شریف ادامه دادم و دکتری مدیریت سیستم و بهره وری را در دانشگاه علم و صنعت می‌گذرانم.

حسن زاده بیان کرد: قانون اساسی معیشت را این طور تعریف کرده است که شرایط باید به گونه ای باشد که همه مردم از همه اقشار آنقدر فراغت داشته باشند که امکان فکر کردن به چگونگی رهبری کشور را داشته باشند .
او از ارائه و طراحی «ایران ۱۴۴۰» خبر داد و گفت: این طرحی پیشنهادی است که امیدواریم به گفتمان عمومی و مشارکت عمومی برای آینده ایران تبدیل شود. همانطور که مهاتمیر محمد مالزی ۲۰۲۰ را تصور کرده بود و مالزی رشد کرد و به نقطه ای که امروز قراردارد در آسیای جنوب شرقی رسید.

او در پاسخ به این پرسش که آیا ایران برنامه پذیر است؟ تصریح کرد: اتفاقا تاریخ نشان داده که پروژه پذیرترین مردم دنیا، ایرانیان هستند.

تجربه موفق انقلاب که مرتب و منظم بدون تلفات و تخریب زیاد برنده شد موید همین مساله است به طوری که بسیاری از نظریه‌پردازان معتقدند انقلابی به این تمیزی نداشتیم. جنگ، نهضت سواد آموزی و نهضت آبادانی در روستاها از دیگر پروژه های مورد مثال هستند.

حسن زاده افزود: هر زمان انچه را که گفتیم و به آن عمل کردیم و اعتماد شهروندان را جلب کردیم مردم هم پای کار بودند.

او در پاسخ به این پرسش که بر اساس تجربه‌های تاریخی گویی ایرن برنامه گریز است و آیا این مساله چالش دهه پنجم انقلاب است؟ گفت: مسئولان باید به این مهم توجه کنند که برنامه در پستو نباید نوشته شود. در برنامه ۱۴۰۴ مشارکت با مردم وجود ندارد وسند چشم انداز در اتاق های در بسته تنظیم شده و از مردم پرسیده نشد که شما چه چیزی می خواهید . ما باید توجه کنیم که مسئولان همواره وکیل مردم هستند؛ نه ولی مردم.
به گفته او برنامه ریزان سند ۱۴۰۴ مردم را در برنامه ریزی ها محرم ندانستند. علیرغم رفاه امروز در مقایسه با دهه های ۴۰ و ۵۰ رضایتمندی وجود ندارد.

او دلیل این امر را هم این مساله دانست که برنامه ها برای مردم طراحی نشده است.

این دانش آموخته برنامه ریزی راهبردی تصریح کرد: طراحی ایران ۱۴۴۰ باید با مشارکت مردم باشد. حرف حضرت امام(ره) در پیام ۱۲ فروردین هم همین است. او گفت ۱۲ فروردین روز امامت امت است یعنی مردم باید امام باشند آنها جلو می روند و ما (مسئولان)پشت سر آنها هستیم.

او با بیان اینکه باید اندیشه مردمی‌سازی را مبتنی بر اسلام تئوریزه کرد، گفت: متاسفانه قرائت‌های ضعیف از اندیشه اسلامی حکومت به اندیشه اشتباه دیکتاتوری سالم وخیرخواه و مصلح رسیده است که نه آقا و نه امام راحل با آن موافق هستند. بر اساس اندیشه های درست باید ذوب در اسلام بود و نه ذوب در ولایت. ذوب در اسلام یعنی رشد تو و رشد من. در غیر این صورت اندیشه مردم سالاری در هیچ زمینه ای پیش نمی‌رود.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا