اسلایدر / مهمترین مطالبدرس گفتاریادداشت‌ها و مقالات شخصی

چرا جامعه به مرگ ها بی تفاوت شده؟

عده ای معتقدند بی تفاوتی جامعه به مرگ روحانیان حتی در سطوح بالای حوزوی و سیاسی ،نشانه اعتراض مردم و شکاف انها با اخوند جماعت و مقامات رسمی است . درباره این ادعا و چند و چون آن می توان وباید مفصل و‌بدون تعصب بحث کرد اما بحث من درباره این واکنش افکار عمومی بالاتر از این حرفهاست و بیشتر از انکه موضوعی سیاسی باشد کاملا جامعه شناختی است . اکثریت جامعه ایران نه تنها به فوت حضرات و اقایان علوی گرگانی(ره) و محمدی ری شهری آنچنان که برخی انتظار داشتند بی تفاوت بود به مرگ رضا براهنی روشنفکر و نویسنده نامدار هم واکنشی نشان نداد ‌جالب است بدانید حتی اکثریت نسل جدید هیچ کدام از این رفتگان را نمی شناسد.ماجرا پیچیده تر از این حرفهاست .
اکثریت جامعه ایرانی از تجلیل و توجه و عنایت به بزرگان و متفکران و روشنفکران و روحانیون و سیاسیون مایوس شده و عمر خود را تباه شده در نظرات و‌نظریات و ایدئولوژی های انها می داند و احساس بازیچه شدن در میدانی دارد که بازیگران اصلی آن همین جماعت بودند اما نتیجه ای حاصل نشده و آرمان‌های خود را بر باد رفته می ‌داند ودر عوض به کسانی روی اورده که دم و لحظه انها را شاد می کنند و اساسا حرف مهم ‌‌وجدی نمی زنند و ادعای بزرگی ندارند و حتی گاهی در منتهی الیه طیف ابتذال ‌وپوچی قراردارند ازسلبریتی ها گرفته تا شومن ها تا دلقک و تلخک ها.این وضعیت حاکی از افسردگی عمیق و یاس فراگیر در جامعه نسبت به اینده است نوعی تخدیر جمعی و بی تعلقی و دم غنیمتی . دیگر منابر و وعاظ ،مخاطب پرو‌پاقرصی ندارند و‌روشنفکران و نویسندگان و هنرمندان هم مخاطبی نمی یابند …این جامعه نیازمند یک برزخ است تا با رهایی از غم نان و معاش دوباره به موقعیت و وضعیت خود بیندیشید و شاید دوباره سخن ها را بشنود. واقعیات تلخ اجازه نمی دهد این مردم ارمان اندیش شوند و آن را سراب می دانند باید واقعیات شیرین به زندگی مردم بازگردد شاید دوباره به آرمان‌ها بیندیشند . من بر این باورم بدون ارمان زندگی ارزش زیستن ندارد .
#امیردبیریمهر #جامعهشناسی #ریشهری #براهنی #مرگ #ایران #ابتذال #هویت

@andishkadeye_kherad

در صورتی که محتوای این مطلب مورد پسند شما بود آن را همرسانی یا باز نشر کنید

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا