برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

چرایی ساخت استکان‌های کمر باریک‌ ناصرالدین شاهی

ک تهران شناس گفت: امیرکبیر معتقد بود که بلور باید در ایران ساخته شود اما انگلیسی‌ها تصویر ناصرالدین شاه را بر روی استکان‌های کمرباریک کشیدند تا کسی جرأت شکستن آنها را نداشته باشد. اینگونه بود که کارخانه بلور تعطیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، نصرالله حدادی تهران شناس و پژوهشگر با حضور در برنامه گفتاورد ملی شدن صنعت نفت در ایران یک گام بلند در جهت استقلال ملت دانست و گفت: در آن زمان جمال عبدالناصر به مصدق گفت که اگر ما هم مثل شما بر دارایی‌هایمان مسلط می‌شدیم وضعیت بهتری داشتیم؛ علت مخالفت دولت‌های بزرگ با این پدیده نیز همین مساله بود.
او درالفنون را سرآغاز مدارس نوین در ایران معرفی کرد و گفت: این مدرسه که در نزدیکی یکی از قدیمی‌ترین میادین تهران است در سال در سال ١٣٠٢ هجری شمسی ساخته شد در حالی که در ١٢٢٨سال امیرکبیر این بنا را پی‌ریزی کرد. این میدان ابتدا توپخانه، سپه و امروز به نام امام خمینی(ره) شهرت دارد.

او سیاست امیرکبیر برای راه‌اندازی مجموعه ای از کارخانه‌ها در تهران با عنوان دارالصنایع را ستودنی دانست و گفت: این کار برای قطع وابستگی تهران از کشورهای دیگر بود که متاسفانه دولت امیر مستعجل بود و عوامل داخلی و خارجی اجازه محقق شدن این سیاست‌ها را ندادند.

به گفته او دارالفنون به شکل امروزی، ده روز قبل از مرگ امیر افتتاح شد در حالی که امیرکبیر۴٠ روز قبل از مرگ از صدرات تسط ناصرالدین شاه قاجار عزل می‌شود.

او افزود: دارالفنون در سال ١٣٠٢ توسط نیکولاس مارکوف گرجستانی الاصل که از روسیه فرار کرده بود و ساکن ایران شده بود بازسازی می‌شود. او در قبرستان دولاب خاک شده است.

حدادی درباره تاریخچه استکان‌های کمرباریک با تصویر ناصرالدین شاه گفت: امیرکبیر معتقد بود که بلور باید در ایران ساخته شود. او تصمیم داشت دستور بدهد سرقلیان‌های یک ریالی در برابر سر قلیان‌های ١٢ تومانی انگلیسی و بلورهای روسی ساخته شود از همین رو در اقدامی نمادین، مستوفی الممالک این اقلام انگلیسی را شکست و مشابه قمی آن را خرید.

او افزود: اما انگلیسی‌ها تصویر ناصرالدین شاه را بر روی استکان‌های کمرباریک کشیدند و سرقلیان‌های مجانی را هم وارد کشور کردند تا کسی جرأت شکستن اینها را نداشته باشد در نتیجه کارخانه بلور جمع شد.

او با ارج گذاری بر سیاست‌های استقلال‌طلبانه امیرکبیر گفت: در آن زمان پارچه‌های شلوارها و لباس‌های محلی اقوام لُر توسط تاجری به نام حاج علی اکبر از انگلیس به ایران می‌آمد که نام شرکت دبیت بود و هنوز این نوع شلوار در میان اقوام لر و بختیاری به همین اسم خوانده می‌شود.

در ادامه مسیر استقلال‌طلبی امیرکبیر ، کارخانه بافندگی را در کرمان بنا کرد که شال کرمانی را بیرون می‌داد که در برابر شال کشمیر آن زمان که انگلیسی‌ها وارد می‌کردند کیفیت بسیار بالاتری داشت.

او آقاخان نوری صدراعظم ناصرالدین شاه بعد از امیرکبیر را یک انگلوفیل دانست و گفت: منزل او در محله بهارستان ( نظام الملک) در حال حاضر منزل تاریخی برای بازدید است. پس از کشتن امیرکبیر، همسر امیر را به زور به عقد پسر آقاخان نوری در می‌آورند و هفت سال در ظاهر در عقد نظام‌الملک است ولی به شوهر اول( امیرکبیر) وفادار می‌ماند.

به گفته حدادی این خانه بسیار دیدنی است. ساختمان اصلی این عمارت برقرار است و دارای تالار آیینه بسیار زیبایی است.

او افزود: تصاویری بر این آینه هست که در جامعه در میان عامه مقبول نیست و جزو صور قبیحه محسوب می شود.

علت این امر هم این است که میرزا آقاخان قصد داشت حواس میهمانان را پرت کند و بتواند نیت خود را به میهمانان القا کند و سند و امضا بگیرد . این عمارت در کوچه امام جمعه خویی قرار دارد.

برنامه گفتاورد به تهیه کنندگی ساناز باقری، سردبیری و اجرای کارشناسی امیر دبیری مهر در آستانه نوروز به معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی تهران در گفتگو با پژوهشگران و تهران شناسان می‌پردازد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا