اسلایدر / مهمترین مطالبدرس گفتاریادداشت‌ها و مقالات شخصی

بی اعتنایی به معیشت مردم ویژگی اهل دوزخ و جهنم است

یکی از آیات قران که چند بار در سوره های مختلف تکرار شده است این ایه است «ولا یحض علی طعام المسکین» …این ایه کسانی را توصیف می کند که دیگران را به اطعام مساکین دعوت نمی کنند.
توجه فرمایید نمی گوید کسانی که اطعام مساکین نمی کنند بلکه می گوید به اینکار دعوت نمی کنند. اما مهمتر اینکه خداوند متعال این ویژگی را صفت اهل جهنم می داند. در سوره مبارکه الحاقه که به توصیف قیامت می پردازد وقتی درباره اهل جهنم سخن می گوید اولین صفت جهنمی ها را این می داند که «لایومن بالله العظیم» و بلافاصله به بحث اطعام مساکین و معیشت نیازمندان توجه می دهد. این مساله نشان می دهد فقر و گرسنگی نیازمندان و فقرا و‌تهی دستان تا چه حد مورد خشم پروردگار متعال است و مسوولیت آن بر عهده انسان‌هایی است که هم خود برای رفع آن اقدام نمی کنند هم دیگران را به این مهم و واجب شرعی و فریضه ایمانی ترغیب و دعوت نمی کنند.
وقتی خداوند به اینها چنین دوزخی را وعده می دهد تکلیف کسانی که باعث و بانی فقر و‌گرسنگی و تنگنای معیشتی مردم هستند دیگر روشن است که می توان انها را جهنم سازان نامید که از سخیف ترین موجودات هستند .

خدایا از بی تفاوتی به درد و رنج دیگران بویژه نداری و‌گرسنگی و فقر که صفت اهل دوزخ است به تو پناه می بریم .

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا