برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

شیخ بهایی، تابناک‌ترین چهره عصر صفوی است

اصولی، پژوهشگر فلسفه علم و فن آوری با بیان اینکه شیخ بهایی تا پایان عمر رابطه تنگاتنگی با دربار صفویه داشته است، گفت علت این ارتباط، امکان ترویج شریعت و اصلاح امور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، ابراهیم اصولی پژوهشگر فلسفه علم و فن آوری از دانشگاه مالک اشتر با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران درباره شیخ بهایی گفت: جامعه ما نیازمند آشنایی با مفاخر ایران است. این معرفت برای شهروندان هویت و تشخّص می آورد. در عین حال که برای خواص (مهندسان و معماران و فلاسفه و …) هم دانستن تاریخ علم و دانش بخش بزرگی از آن دانش آنها است و صرف دانستن نظریات جدید برای آنها کفایت نمی‌کند.

اصولی یکی از زیباترین اماکن تاریخی جهان در اصفهان را مسجد امام دانست و افزود: برای بازدید از این بنا افراد از تمام دنیا می آیند. عظمت فعلیت شیخ بهایی تا این حد است.

او سید حسین نصر بهایی ملقب به شیخ بهایی را تابناک ترین چهره عصر صفوی دانست و افزود: او در کنار میرداماد، میرفندرسکی،… و ملاصدرا به علت جامعیت علم در عرصه عمل و تئوری این ویژگی را به خود اختصاص داده است. از شیخ بهایی ۹۵ کتاب از او باقی مانده است.

اصولی با بیان اینکه شیخ بهایی تا پایان عمر رابطه تنگاتنگی با دربار صفویه داشته است، گفت علت این ارتباط، امکان ترویج شریعت و اصلاح امور است. او چندین سال شیخ الاسلام بود ولی در پایان عمر به سلک قلندران و دراویش پیوست و درنهایت هم در بازگشت به یکی از سفرهای متعددش به مکه دار فانی را وداع گفت.

او افزود: شیخ بهایی در عرفان چندین رساله و کتاب دارد. در حوزه شعر و ادبیات هم کتاب هایی داشته است.

به گفته امیر دبیری مهر، مجری و تهیه کننده برنامه گفتاورد شیخ بهایی متولد بعلبک است. در کودکی از جبل عامل لبنان به ایران می‌آید ابتدا به قزوین پایتخت صفویان می‌رود بعد به اصفهان در زمان شاه عباس می رود. مزار او نیز در مشهد است.

شیخ بهائی، دانشمند مشهور قرن دهم و یازدهم هجری است که در بسیاری از علوم از جمله علوم فقه، فلسفه، منطق، ریاضیات و نجوم تبحر داشت و خدمات بسیاری در زمینه ترویج دین و مذهب شیعه در آن دوره انجام داد. یونسکو به پاس خدمات شیخ بهائی در علم ستاره‌شناسی سال ۲۰۰۹ را به نام او، سال «نجوم و شیخ بهایی» نام‌گذاری کرد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب‌سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره‌برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا