برنامه رادیوییویدیو و فیلم

ترور شهید سپهبد قرنی با هدف تضعیف ارتش انجام شد

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا با تاکید بر اینکه قاطعیت سپهبد قرنی نجات بخش سنندج شد گفت: چرا که اگر ضد انقلاب به پادگان‌ها دسترسی می‌یافت چه بسا کردستان از ایران جدا می‌شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، امیر سرتیپ دوم امیر فولادی رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران درباره شهید سپهبد سید محمد ولی قرنی گفت: او یکی از شهدای بزرگوار و مظلوم است که برای جامعه شناخته شده نیست.
او با بیان اینکه مسئولان فرهنگی برای معرفی او درجامعه کوتاهی کردند، تصریح کرد: من شخصا اعلام می‌کنم که برای این کوتاهی باید حلالیت بطلبیم.

سرتیپ دوم فولادی درباره پیشینه شهید قرنی گفت: او در زمان پهلوی اول در دالفنون و مدرسه نظام درس خواند، در مدرسه صاحب منصبی استخدام شد . همچنین در سال ۳۲ به مقام سرتیپ و در سال ۳۶ به مقام سرلشکری نائل می شود.

او شهید قرنی را به روایت اسناد تاریخی فردی اصیل، متعهد و متدین توصیف کرد و گفت: همه همرزمان و همکاران او قرنی را اهل طاعت و مطالعه می‌دانند که آثار مطهری و طباطبایی را مطالعه می‌کرده است. اهل انفاق، مسجد و بسیار ساده‌زیست بوده است.

فولادی با بیان اینکه شهید قرنی در مقام سرلشکری بوده و از این رو نباید هیچ کمبود مادی داشته باشد، گفت: ولی علیرغم این شرایط او از مال دنیا بهره ای نبرده بود تا جایی که خانواده اش زمان شهادتش خانه را برای پرداخت قرض‌ها می‌فروشند.

به گفته او شهید قرنی در نامه هایی که به وزارت آموزش و پرورش داشته به نظام آموزشی توصیه کرده بود که کتاب‌های مطهری و علامه طباطبایی را در مدارس آموزش دهند.

سرتیپ دوم فولادی درباره فراز و فرود زندگی حرفه ای شهید قرنی گفت: در آن زمان رئیس اطلاعات ارتش در غیاب ساواک، نزدیک‌ترین فرد به شاه بود و شهید قرنی به ریاست اطلاعات ارتش نائل شده بود. با این حال در دو سالی که این سمت را داشت متوجه فساد و ظلم شاهنشاهی شد که از رأس سرچشمه می گرفت بنابراین لیست اسامی ۵۰ نفر از ریشه های فساد را تهیه کرد و اجازه پاکسازی آنها را از شاه گرفت اما بر اساس اسناد، اطرافیان به شاه گفتند که قرنی همان بلایی را سر شاه خواهد آورد که مصدق! بنابراین درنتیجه این مساله قرنی استعفا داد.

او افزود: در ابتدا سفارت ایران در اسپانیا را به او پیشنهاد می‌دهند اما او قبول نمی‌کند و در نهایت قرنی را به جرم توطئه و کودتا علیه دربار محاکمه و به سه سال زندان محکوم می‌کنند. در نهایت نیز از ارتش اخراج می‌شود.

به گفته فولادی شهید قرنی در زندان با مبازران ارتباط می‌گیرد و سال۱۳۳۹ از زندان آزاد می‌شود. دوباره در ۵ دی ۱۳۴۲ در اثر فعالیت علیه رژیم طاغوت و تشکیل هسته‌های انقلابی بازداشت می‌شود و تا خاتمه رژیم پهلوی در مشهد تحت نظر شدید بوده است.

او افزود: پس از انقلاب نیز امام بلافاصله دوباره در ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ اولین انتصاب رییس ستاد مشترک ارتش را به نام شهید قرنی می‌زند. شهید قرنی تا ۵ فروردین ۱۳۵۸ در این پست می‌ماند ولی به علت اختلافات با دولت موقت از این پست می‌رود.

سرتیپ دوم فولادی با بیان اینکه شهید قرنی در اوائل انقلاب در برابر تجزیه طلب ها ایستادگی خوبی داشت گفت: علت این مساله اطلاعاتی است که پیش از فعالیت گروهک ها داشته است.

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا با بیان اینکه دولت موقت نظرش برای مذاکره و حل و فصل با گروهک ها بود، تصریح کرد: اما اینجا قاطعیت قرنی باعث نجات سنندج شد چرا که اگر ضد انقلاب به پادگان‌ها دسترسی می‌یافت چه بسا کردستان از ایران جدا می شد.

او علاقه مندان به تاریخ انقلاب را به مطالعه استعفانامه شهید قرنی خطاب به امام (ره) توصیه کرد.

به گفته او دوران حضور شهید قرنی در جمهوری اسلامی ۴۵ روز است و فاصله تا شهادتش حدود یک ماه است.

سرتیپ دوم فولادی در پاسخ به این پرسش که چرا گروه فرقان سپهبد قرنی را ترور کرد گفت: پشت صحنه این ترور، تضعیف ارتش بود. چرا که آنها می دانستند تا زمانی که شهید قرنی هست تجریه طلبان وگروهکهای منافق به اهدافشان نمی رسند.

شهید قرنی اولین شهید پس از انقلاب و اولین شهید سپهبد در ایران است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب‌سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره‌برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا