درس گفتاریادداشت‌ها و مقالات شخصی

رابطه بی عرضگی حاکمیت و افزایش قیمت مسکن

گرانی مسکن در یک کشور نشان دهنده خیلی بحرانهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی ست .
از نظر اقتصادی وقتی کسب و کار رونق ندارد و فکر و تلاش و ایده ارزش ندارد زمین و دیوار و سقف ارزش بیش از حد معمول پیدا می کند و سود سوداگری ملک از هر تولید و کارآفرینی ای بیشتر است . الان ببینید در ایران بیشترین واحد صنفی بنگاههای املاک هستند زیرا درامد باد اورده این بخش غیر قابل تصور است .
وقتی حوزه عمومی و زندگی بیرون از خانه امن و جذاب نیست حریم خانه جذابیت بیش از حد پیدا میکنه و خانه ها بخاطر شباهت بیشتر با پارک و بیابان و کوه ارزشمند تر می شوند .به اپشن های فروش خانه در ایران دقت کنید مانند دار و درخت و اب نما و چشم انداز .
وقتی آوار تورم هر روز بر سر ملتی خراب می شود تورم مسکن برای دارندگان املاک مازاد می تواند جبران مافات کند.
وقتی حکومت خودش بزرگترین مالک و ملاک و زمین دار باشد و همه نهادها با رانت و فساد در کار ساخت و ساز هستند چه انتظاری هست مسکن ارزان شود و قیمت معقول پیدا کند.دقت کنید درباره همه کالاها امار و اطلاعات موجود است جز ملک و زمین و‌مسکن .تا مبادا گنج پنهان دولت اشکار شود
و از همه بیشتر بحران سرمایه ‌و نبود امنیت که شهروندان را به این نتیجه می رساند که آهن و‌ اجر بیشتر از هرچیزی از اسیب و تعدی در امان است و بیشتر به آن می توان تکیه کرد. واقعیت اینهاست و
حرف‌هایی مانند افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن و بالا بودن تقاضا ‌و… این دست ادعاهای مثلا کارشناسی فقط برای فریب افکار عمومی از اصل ماجرا و ادامه استثمار طبقات ضعیف و توجیه استمرار محرومیت انها مطرح می شود.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا