درس گفتاریادداشت‌ها و مقالات شخصی

برند ملی ما چیست؟

امروزه در جهان همه کشورها برای خود برند ملی طراحی کرده اند تا تصویری خوشایند از کشورشان به جهان ارایه دهند و این تصویر مقدمه ی هر گونه سفر؛ سرمایه گذاری ؛ همکاری و خلاصه اعتبار کشور در صحنه بین المللی است… امروز ادعا و شعار و سخنرانی سیاستمداران برای مشاهده گران پشیزی ارزش ندارد … بلکه برند ملی کشورهاست که رتبه اعتبار آنها را مشخص می کند و همه سیاست ها و تصمیمات و راهبردهای ملی باید مقوم و سازنده برند ملی باشد. برند ملی انقدر مهم است که اکثر دولتها حتی جمهوری خودمختار تاتارستان و حتی برخی شهرهای کمتر شناخته شده مانند لیپتسک در جنوب مسکو برای توسعه و پیشرفت خود ؛ قراردادهای نیم تا یک میلیون دلاری برای طراحی برند ملی منعقد می کنند. برای مثال به برند چند کشور توجه کنید
امریکا: سرزمین فرصتها
گرجستان:رونق و ثبات
تایلند: بهترین مقصد سفر
المان: سرزمین ایده ها
پاراگوئه: اقتصاد حاصلخیز
لاهه: صلح و امنیت
برای مثال لاهه در هلند که مقر دیوان بین المللی کیفری است با همین برند و با جمعیت ۵۰۰ هزار نفری در سال ۲۰۲۱ توانسته فقط ۱۳۵ همایش بین المللی برگزار کند…و میلیاردها یورو جذب کند….
اینها را گفتم تا نکته مهمی را درباره کشورم ایران عرض کنم…چند سال قبل پیشنهاد دادم برای جمهوری اسلامی ایران هم باید برندی طراحی شود و همه سیاستها و تصمیمات در خدمت تحقق آن برند باشد…حتی عزل و نصب ها و موضع گیری هانباید مغایر ان باشد و همچنان بر این باورم …اما مقامات کشوری نفهمیدند من چه می گویم و در واقع شاید هم نمی خواستند به الزامات برندسازی تن بدهند.زیرا مثلا اگر ایران با برند «چهار راه تعاملات جهانی» نام بگیرد دیگر نمی شود امام جمعه مشهد مواضع شاذ اتخاذ کند و‌حکومت خودمختار تشکیل دهد یا نیروهای مسلح در امور  سیاسی داخلی دخالت کنند یا گشت ارشاد در شهر نقش آمر به معروف ایفا کند و غیره…. و همه باید خویشتندار و مصلحت سنج و ابرومند باشند…
این روزها که سرمایه های اجتماعی و اعتماد و اعتبار بین المللی به سرعت بر باد می رود بیشتر و بیشتر به درستی و حقانینچت ایده و دیدگاهی که مطرح کرده بودم  باور پیدا می کنم و البته می فهمم چرا با آن مخالفت شد… امیدوارم روزی حکمرانی در ایران به گونه ای شود که طراحی برند ملی را اغاز کنیم تا همه سیاست ها و تصمیمات و رفتارها و مواضع و حتی ظاهر و اطوار و شخصیت سیاست مداران در راستای برند ملی ایران باشد…

به نظر شما برند ملی ما امروز چیست و باید چه باشد؟ و فاصله موجود و مطلوب چقدر است و چرا؟ همه عاشقان ایران باید به این پرسش بیندیشند.
@tarjomaanweb

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا