اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

چه کسی یا نهادی پاسخگوی عملکرد لباس شخصی هاست؟



در وقایع سال ۸۸ یک بعد از ظهری در تقاطع خیابان ولی عصر و مطهری که راهی جلسه ای بودم صحنه ای دیدم که بسیار تعجب برانگیز و ناراحت کننده بود …یک پژوی پرشیا جلو اتوبوس شرکت واحد را گرفت و چند لباس شخصی مانند ادم رباهای حرفه ای وارد بخش زنانه شدند و با ضرب و شتم؛ زن نگون بختی را از بیرون کشیده و داخل پژو کرده و با خود بردند وقتی قصد اعتراض داشتم که شما کی هستید که اینچنین ابروی دین و نظام و انقلاب را ذبح می کنید یکی از آنها که چهره ای شبیه اراذل و اوباش داشت کلت از کمر کشید و با فحاشی همه را تهدید کرد که به کسی ربط نداره و اگر یک قدم جلو بیایید شلیک می کنم …البته این دفعه خطای بزرگی کرد زیرا کاملا به من ربط داشت .از قضا همان شب یا فردای ان روز با محسن رضایی و تعدادی از سرداران سپاهی مستقر در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت جلسه داشتم و اتفاق رخ داده را روایت کردم تلفنی هم به یکی از مسوولان دفتر رهبری اتفاق را بازگو کرده و پلاک ماشین و محل و ساعت وقوع را هم اعلام کردم و هر دو مقام متنفذ کشوری ضمن اعلام تاسف و تاثر قول دادند رسیدگی کنند .اما بعد از گذشت چند سال این روزها در فضای مجازی دوباره صحنه های مشابه دیده می شود و در میان تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود بیشتر از همه فیلمهایی که نشان می دهد چند مرد لباس شخصی با صورت پنهان شده بر سر زن یا دختری یا نوجوانی ریخته و ضمن ضرب و شتم او را مانند ادم رباها به زور داخل خودرو کرده و به جای نامعلومی منتقل می کنند موجب تشویش اذهان عمومی و تحریک عواطف و ایجاد نفرت در افکار عمومی می شود…ما نمی دانیم آن دختر یا زن مرتکب چه جرم مشهودی شده اما مهمتر اینکه نمی دانیم این لباس شخصی ها بطور دقیق از کدام نهاد ماموریت دارند تا چنین رفتاری کنند و چه کسی و مسوولی پاسخگوی رفتار آنها و تخلفات احتمالی انهاست؟ و اگر کسی از جمله خانواده این زنان قصد شکایت از انها داشتند باید به کدام نهاد مراجعه کنند؟
با شناختی که از ساختار امنیتی کشور دارم واحدی به نام لباس شخصی نداریم و وظیفه ی روی زمین مانده ای وجود ندارد که کادر شناسنامه دار اطلاعاتی و انتظامی و نظامی نتواند انجام دهد . از همه نگران کننده تر بهانه ای است که این تصاویر بدست رسانه های بیگانه برای شعله ورتر کردن خشم و نفرت عمومی می دهد ….و چهره ماموران قانون مدار و وظیفه شناس را خدشه دار می کند؟ سوال اخر ایا اینکه مقامات ارشد امنیتی و نظامی و انتظامی و قضایی این فیلم ها و تصاویر را دیده اند و اگر دیدند و نکات ناگفته ای در این خصوص وجود دارد حتما با روش صحیح به افکار عمومی منتقل شود تا رفع شبهه شود .مثلا شاید گفته شود این فیلم ها ساختگی است و مربوط به ایران نیست یا گفته شود این زنان تروریست و مسلح بودند یا اینکه تعداد این برخوردها به نسبت کل برخوردهای انجام شده ناچیز است یا اینکه با متخلفین برخورد شده یا اینکه اینها نفوذی های دشمن هستند که برای لکه دار کردن مامورین در تجمعات حضور می یابند و سلاحهای در اختیارشان هم اسباب بازی است!
…بهر حال مردم باید بدانند اینها کیستند و طبق کدام قانون به چنین رفتارهایی مبادرت می کنند و در قبال رفتار خود به کدام نهاد پاسخگو هستند؟ اگر این پرسشها پاسخ داده نشود دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و چه بسا لباس شخصی های دیگری در زمان دیگری با خانواده همین لباس شخصی ها چنین رفتاری کنند …و هر کسی به خود اجازه دهد به صرف داشتن اسلحه افرادی را بازداشت و به نقاطی منتقل کند…یقینا ادامه این روند نه تنها غیر شرعی و غیر اخلاقی و موجب وهن قانون است بلکه اقدامی مخل امنیت عمومی است و امید است رییس قوه قضاییه ؛ رییس ستاد کل نیروهای مسلح و شورای هماهنگی اطلاعات جلو استمرار آن را بگیرند .

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا