سخنرانی‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

یک نمونه دیگر از بی ربط گویی در تریبون عمومی: این بار حسن رحیم پورازغدی

یکی از مشکلات جدی در ایران وجود و حضور و میدان داری افرادی است که از دانش و فضل و آگاهی لازم برخوردار نیستند اما بواسطه تبلیغات حاکمیتی و امکانات فراوان اعطا شده به انها چنین القا می شود که اینها فضل و دانشی دارند تا نوجوانان و جوانان به اینها گرایش پیدا کرده و تفکر و ایدیولوژی رسمی و صاحبان قدرت از طریق انها منتقل شود..البته به این کار ایرادی نیست ایراد انجاست که این افراد بعد از مدتی دچار توهم همه چیز دانی می شوند و پای مبارک را از گلیم تخصص خود بلندتر می کنند. اظهار نظرهای صاحبان تربیون های عمومی درباره روابط بین الملل و سیاست خارجی از این نمونه هاست. در ایران کسانی در باره جهان و نظام بین الملل بطور قاطع سخنرانی می کنند که بعید می دانم حتی ده کتاب در این حوزه ها خوانده یا به ۱۰ کشور سفر مطالعاتی داشته باشند یا حتی یک زبان خارجی بدانند. مثال ها فراوان است و ذکر انها هفتاد مثنوی می خواهد.یک نمونه اقای حسن رحیم پورازغدی است که تصور می کند معجونی است متناسب از علی شریعتی و مرتضی مطهری…در حالی که نه اخلاص مطهری را دارد و نه شور شریعتی را . دانش او برای دوره های عقیدتی سربازان و آگاهی افزایی مداحان کافی است اما برای نسل جدید پرسشگر و اگاه حرف چندانی برای گفتن ندارد از این روی از گفتگو به شدت می هراسد و تک گویی و منبر داری را بر همه چیز ترجیح می دهد و البته تلویزیون هم «بفرموده» سه شبکه را در ساعات مشخص برای سخنرانی های او تدارک دیده است . امروز صبح شبکه یک سخنرانی ای از او را پخش می کرد که حسن اقا در موضع سیاست شناس!!!! افاضه فیض می فرمودند و درباره مراتب قدرت ایران در منطقه نظریه پردازی می کرد و در جایی در مقام تحقیر عربستان سعودی گفت عربستان کشور وابسته و عقب مانده ای است و اگر اب خوردن وارد نکند از تشنگی می میرند؟؟!!!!!

من بر این باورم اگر دشمن را هم خوب و درست نشناسیم در هماورد با آن در خدمت دشمن خواهیم بود…مانند پرت و پلا گویی ها در باره غرب که عمق جهالت درباره غرب را بازنمایی می کند .از این ادعای حسن اقا معلوم است میزان دانش و آگاهی او مانند اکثر اقایان چقدر درباره عربستان و منطقه و جهان محدود و پیش پا افتاده است . فقط برای اطلاع ایشان و همفکران او که توهم اگاهی دارند عرض می کنم

 

«هم اکنون عربستان سعودی بزرگترین آب شیرین کن های دنیا را در اختیار دارد و  بزرگترین آب شیرین کن جهان که با انرژی خورشیدی کار می کند به نام “الفجی” در کشور عربستان سعودی قرار دارد. این آب شیرین کن روزانه ۶۰ هزار تن آب دریا را شیرین می کند. آب شیرین کن راس الخیر روزانه آب مصرفی ۵/۳ میلیون نفر را در ریاض تامین می کند. آب شرین کن ربیع و ینبع در غرب و جنوب هر کدام به ترتیب روزانه ۶۰۰ و ۵۵۰ هزار متر مکعب آب را شیرین می کنند و آب شیرین کن شعیبا ظرفیت شیرین سازی روزانه ۲۵۰ هزار متر مکعب در روز را دارد. باید اضافه کرد این آب شیرین کن ها برای کشور عربستان سعودی به اندازه ای مثمر بوده که سعی دارد فاز دوم این آب شیرین کن ها را نیز راه اندازی کند، مثلا هم اکنون عربستان سعودی در حال راه اندازی فاز دوم آب شیرین کن شعیباست»

 

این مشت نمونه خروار است و نیاز به توضیح بیشتر ندارد با تحقیر دیگران و خود بزرگ بینی ایران قوی نمی شود برای قوی شدن جز بکارگیری دانش و تجربه و تعامل با جهان و میدان داری شایستگان و فرهیختگان راهی وجود ندارد .راهی که فعلا کنارگذاشته شده و تنها معیار و شاخص حضور در میدان قدرت و تصمیم فقط و فقط ارادت سالاری و وفا داری است. هر چه متملق تر عزیزتر و هر چه مستقل و ازاده تر در حاشیه تر….خلص و تمت

 

https://t.me/andishkadeye_kherad

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا