کتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

خمناله

محمود دولت آبادی در رمان «جای خالی سلوچ » واژه ای خلق می کند با عنوان خمناله یا خم ناله بر وزن خمیازه….غم و آه و ناله های ما مردم ایران در پی این همه جهل و قساوت و توهم و تورم که بجای باران بر سرمان فرود می اید..از این جنس است.. دولت ابادی می نویسد:

خمناله چیزی ؛ حالتی برای گشودن درد. باریکه راهی که آدم ناخوش برای عبور درد باز می گذارد. که درد اگر بماند؛ می ترکاند.خمناله. خمناله کشدار. از آنگونه که قلب ادمی را شخم می زند.چنان ناله ای که پنداری هزار سال عمر دارد.از رگ و ریشه مایه دارد.از مغز استخوان بر می آید.نه ؛ اصلا خود رگ و ریشه ؛ خود استخوان است.همان رگ و ریشه و استخوان است؛ خود جان. جان گرداگرد زبان پخش می شود چرخ می زند لای کوبش دندان ها در هم می شکند و قالبی می جوید تا مگر خواهشی بر اورد تا مگر مددی بطلبد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا