یادداشت‌ها و مقالات شخصی

این پنج ماه قیامت صغری بود و شرافت ها در کاسه ترازو

خیلی ها این روزها در آشکار و پنهان می پرسند
فرق ما که در این چند ماه نسبت به اتفاقات کشور بی تفاوت نبودیم و در حد فهم و درک و‌توان مان علیه ظلم و ستم و تحریف و دروغ و بی عدالتی عمل کردیم و از مظلومان و وجدان و شرافت و آزادگی و ایمان و صداقت دفاع کردیم و برای این انتخاب مان هزینه های زیادی دادیم با انهایی که مثل کبک سر در برف کردند و برای حفظ منافع خودشان در برابر ستمگران و شیفتگان تیغ و طلا و درفش و دروغ سکوت کردند چیست؟ می پرسند الان در ظاهر امر ما بازنده ایم زیرا چیزهایی را ازدست دادیم و عافیت طلبان ترسو برنده اند زیرا اگر چیزی به دست نیاوردند حداقل چیزی را از دست ندادند….در پاسخ باید گفت این رخدادها و رویداد های اجتماعی در رویکردی اسطوره ای و الهام گرفته از قرآن کریم فرصتهای کم نظیری است برای سنجش وزن و اعتبار و مقدار وجودی انسانها..از بالا که نگاه کنیم درک این دوره های تاریخی عین خوشبختی و سعادت است . این ادوار تاریخی سعادتی است برای اینکه بدانیم کجا ایستادیم؟ این گذران عمر با ما چه کرده ؟ چه موجودی ساخته ؟ این همه خور و خواب و خواندن و تلاش به چه موجودی منجر شده؟ چیزی از ایمان و وجدان و انسانیت در ما مانده یا خیر؟ بنابر این نگاه پست و حقیر بازاری و سود و زیان را کنار بگذارید…این چند ماه قیامت صغری بود اذا وقعت الواقعه بود….تا سویدای وجود و گوهر نهفته خودمان را بی پرده ببینیم…برنده و بازنده را اینجا باید دید. ضرر مالی و جانی و موقعیتی که ظاهر فریبنده و گمراه کننده ماجراست….همه ما در این چند ماه در برزخ بودیم…. اولیا و صالحین و صدیقین و شهدا همه را به انسانیت و مهر و ایمان و عدالت و ستم ستیزی و فریاد علیه ظلم و دروغ و ریا دعوت کردند و تنها برخی با انها همراه شدند و چه سعادتی بالاتر از اینکه در سمت درست تاریخ ایستادید . ظاهر و پوسته و قشر ایمان و باورها کنار رفت و چهره حقیقی تقوا خودنمایی کرد …شما که ساکت نبودید و نان به نرخ روز نخوردید و نهراسیدید در برابر همه رسولان خدا و اولیای الهی و آزادگان تاریخ رو سفید شدید و انانکه که شرافت خود را به چرب و شیرین دنیا فروختند بازنده های حقیقی بودند که این لکه ننگ وجودی را هیچگونه پاک نتوانند کرد.. بنابراین با سر بلندی و با افتخار و امید زندگی کنید همه عالم باید در حسرت یک دم آزادگی شما باشند…این احساس عمل به تکلیف انسانی و ایمانی و الهی و سربلندی در محضر وجدان را به همه جلال و جبروت پوشالی بی وجدان ها ندهید.
خوشا به حال انانکه همیشه برای پیش نهادن زاد و‌توشه سنگین در ترازوی الهی اماده اند و زندگی معنا دارو اصیل را به زندگی های پوشالی و تهی از معنا ترجیح داده اند.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا