برگزیده مطالب دیگرانیادداشت‌ها و مقالات شخصی

نگاهی به همه‌پرسی در چند کشور درباره مسایل مهم

رفراندوم یا همه پرسی اساسا برای اخذ رای مردم درباره مسایل مهم کشور که محل اختلاف است برگزار می شود و قبل از آن هم نخبگان و رسانه ها درباره ابعاد موضوعات مربوطه اطلاع رسانی و اگاهی بخشی می کنند . برای نمونه کشورهای اروپایی در دهه اخیر شاهد یک سلسله رفراندم درباره مسایل مهم شان بوده ونتایج انها نیز اراده مردم را منعکس کرد.

۱- برگزیت با حدود ۵۲ درصد

پادشاهی متحد بریتانیای کبیر شامل کشورهای انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا را برگزار کرد.
پس از یک روند انتخاباتی پر تنش، همه پرسی با میزان مشارکت ۷۲.۲ درصدی انجام شد. ۵۱.۹ درصد از آرا به خروج از اتحادیه اروپا موسوم به «برگزیت» رای موافق دادند و ۴۸.۱ درصد نیز مخالف آن بودند.

۲- اسکاتلند
همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا در سال ۲۰۱۴ پس از یک روند کمپین تبلیغاتی گسترده صورت گرفت. میزان مشارکت در این رفراندوم ۸۵.۵۹ درصد بوده و تنها ۴۴.۷ درصد رای به استقلال و ۵۵.۳ درصد از رای دهندگان نیز رای به ماندن در بریتانیا دادند.

۳-سوئیس
مردم سوئیس در سال ۲۰۱۴ به همه پرسی ای رای مثبت دادند که طبق آن مهاجرت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این کشور با محدودیت روبرو شد.
نتیجه این همه پرسی تنها با ۱۹ هزار و ۵۱۶ رای اختلاف رقم خود و براساس آن ۵۰.۳ درصد از شرکت کنندگان رای «آری» و ۴۹.۷ درصد رای «نه» را به صندوق‌ها انداختند.
دولت و بسیاری از احزاب دیگر کشور مخالف ایجاد محدودیت برای مهاجران بودند. اما مردم سوئیس با رای خود این طرح را به تصویب رساندند.
نتیجه همه پرسی حتی با توافقنامه گردش آزاد نیروی کار میان سوئیس و اتحادیه اروپا نیز در تضاد بود. همه ساله به طور متوسط ۴ رفراندوم در این کشور برگزار می شود.

۴-ایتالیا
ایتالیا نیز چند سال پیش شاهد همه پرسی تغییر کلی قانون اساسی این کشور بود. تغییرات ۴۷ ماده از قانون اساسی ایتالیا محدود کردن اختیارات سنای جمهوریت این کشور و سرعت بخشیدن به روند قانونگذاری در ایتالیا را پیش بینی می کرد.
این همه پرسی با مشارکت ۶۵.۴۷ درصدی مردم ایتالیا انجام و با رای «نه» از سوی ۵۹.۱۲ درصد مشارکت کنندگان به تصویب نرسید. ۴۰.۸۸ درصد رای دهندگان نیز به این همه پرسی رای «آری» دادند.

۵-دانمارک
مردم دانمارک در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۱۵ برای قوانین امور داخلی و دادگستری اتحادیه اروپا به پای صندوق همه پرسی رفتند.
در این رأی گیری که میزان مشارکت ۷۱.۹ درصد اعلام شده بود، علی رغم کمپین اکثر احزاب حاضر در پارلمان این کشور در راستای اخذ نتیجه «آری»، ۵۳.۱ درصد از مردم به این همه پرسی «نه» گفتند.

۶-سوئد
مردم سوئد نیز در ۲۰۱۳ در مورد ورود به منطقه یورو برای استفاده از واحد پول مشترک اتحادیه اروپا «یورو» به پای صندوق ها رفتند که در نتیجه آن ۵۶ درصد از شرکت کنندگان با این امر مخالفات کردند.

۷- در ترکیه هم در دو همه پرسی بسیاری ازاصول قانون اساسی به همه پرسی گذاشته شده است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا