اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

وطن فروشی در سخن ؛ نتیجه طبیعی اراده ساختاری برای حاشیه نشینی شایستگان

اظهارات یک مقام دولتی در خصوص اینکه برای پرداخت حقوق بازنشستگان چاره ای جز فروش خاک وطن از جمله خورستان و جزایر خلیج فارس نیست هر چند یک استعاره برای نشان دادن عمق یک بحران حاکمیتی است اما نشان می دهد گوینده چقدر نسبت به تاریخ ایران و عصبیت ایرانیان نسبت به تمامیت ارضی ایران بیگانه است و این مقام مشتی است نمونه خروار.
این دست مواضع و سخنان تنها بخش کوچکی از افکار نسنجیده و سطحی و ناشیانه مدیران حاکم بر کشور است که گاهی عیان و علنی می شود و از یک بحران بزرگ در مدیریت کشور خبر می دهد… بحرانی که نتیجه طبیعی بی اهمیت شدن دانش و فرهنگ و بینش در بررسی صلاحیت ها در انتصابات و انتخابات است که چند سال اخیر جنبه رسمی به خود گرفته و نتیجه ان را در مجلس و دولت کنونی می بینیم و دستگاههای بالادستی از شورای نگهبان تا نهادهای نظارتی و گزینشی و حراستی و …فقط به این توجه می کنند که فرد مورد نظر در فضای مجازی نظرات انتقادی نداشته باشد ظاهر الصلاح باشد بر خلاف مواضع مقامات عالی نظام حرفی نزده باشد در نماز جماعت شرکت کند و از این دست معیارهای نخ نما و کلیشه ای و دو پهلو. ولی این سنجه ای برای میزان دانش و شعور و فهم و وطن دوستی و سلامت نفس و اصالت افراد وجود ندارد نتیجه اینکه جوانان قدرت طلب و شهوت پرست بجای اینکه به دنبال دانش و تخصص و تعهد ملی و سلامت اخلاقی و روانی و مالی باشند و به تدریج مدارج ترقی را برای خدمت طی کنند با تظاهر به حزب اللهی بودن و شرکت در چند هیات و گعده سیاسی و مذهبی و ارتباط با چند اقا زاده و بدون داشتن هیچ صلاحیتی یک شبه نماینده مجلس و وزیر و معاون وزیر و مدیرکل و…شوند و از لحظه انتخاب یا انتصاب؛ با هر تصمیم و موضع گیری ای که می کنند تبری بر تنه درخت منافع ملی وارد می کنند و نه تنها بابت خطاها مواخذه نمی شوند بلکه بواسطه وفاداری و وابستگی به مقامات مورد الطاف و عنایت قرار می گیرند و نتیجه این فرایند می شود تورم ۶۰ درصدی و تحریم های ویرانگر و بیکاری جوانان و شیوع اسیب های اجتماعی و ترافیک و خودروی بی کیفیت و آلودگی هوا و هزاران مشکل لاینحل دیگر.
تعجب نکنید همه این مشکلات در همه جای جهان به سرپنجه تدبیر متخصصین دلسوز و سالم و میهن دوست و تحت حمایت قانون حل می شود نه ظاهر سازان کم مایه و بی سواد و متکی به مقامات .
بنابراین اگر جوانکی ناپخته برای پرداخت حقوق بازنشستگان از فروش وطن سخن می گوید تعحب نکنید در عمق ذهن این بیچاره نوری از تدبیر موج نمی زند که سخن دیگری بگوید. راه حل بازگشت به عقل و شعور و تدبیر و تجربه و دانش است همان راهی که دیگران رفتند و نتیجه گرفتند و ما سالهاست می خواهیم چرخی بسازیم که دایره نباشد حتی اگر مربع یا مستطیل باشد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا