اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

در آزاد سازی پولهای ایران از پول نقد خبری نیست اما همین هم غنیمت است

مدتی است در شبکه های اجتماعی سخن از آزاد سازی حدود هفت میلیارد دلار از طلبهای ایران از کره جنوبی مطرح شده و همین اخبار و حاشیه ها بر بازار ایران هم اثراتی داشته و بویژه بر قیمت دلار هم اثر گذاشته است.
در ابتدا باید از تحرک دستگاه دیپلماسی استیفای این طلبها تشکر کرد اما چند نکته در این خصوص وجود دارد که عبارتند از:

۱- این پول بصورت نقدی در اختیار ایران قرار نمی گیرد بلکه در یک بانک خارجی بلوکه می شود. امریکاییها یک بانک اروپایی را انتخاب کردند که با مخالفت تهران مواجه شد ایران هم یک بانک عمانی را برگزیدند که آمریکایی ها مخالفت کردند اما در نهایت بانک قطری انتخاب شد و سفر وزیر خارجه به دوحه و مسقط در همین چارچوب است. واقعیت این است که با نوع جدیدی از مدل پول در برابر غذا مواجه هستیم.

۲- این پول باید زودتر ازاد می شد و در ازای ان هم چند زندانی امریکایی و اروپایی آزاد می شدند اما بازداشت یک تبعه دیگر خارجی کار را متوقف و به تعویق انداخت. بهتر است نهادهای تصمیم گیر هماهنگ تر و هم افزا ترعمل کنند.

۳- در مذاکرات اخیر قرار شده آمریکایی ها در ازای همراهی ایران در مسایل هسته ای که نیازی به ذکر جزییات آن در اینجا نیست امکان فروش نفت تا یک میلیون بشکه را فراهم کنند .

۴- سعید ایروانی سفیر ایران در سازمان ملل در پیشرفتهای مذاکرات ایران و امریکا و گشایش های اخیر نقش بسیار مهمی ایفا کرده است که قابل تقدیر است. نقشی فراتر از سفیران سابق ایران مانند روانچی و… این نشان می دهد موفقیت در دیپلماسی ربطی به جناح بندی های سیاسی ندارد. دانش و تجربه و شجاعت می خواهد.

۵- امیدوارم دستگاه دیپلماسی و نظام تصمیم گیر در کشور به این استراتژی های کوتاه مدت بسنده نکرده با تغییرات اساسی در سیاست خارجی ضمن رفع تحریم ها امکان مبادلات مالی و افزایش تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی را فراهم کنند تا مشکلات کشور کاهش یابد. ظاهراً بخشی از حاکمیت به این واقعیت رسیدند که نمی توان در نظام بین الملل ساز ناکوک زد و از منافع روابط بین المللی هم بهره مند شد و همچنین بدون تنش زدایی در صحنه بین الملل نمی توان مدیریت کارامد داخلی داشت.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا