کتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

دعوت به اغاز دور جدید روشنگری به نفع اسلام

 در پی حوادث تروریستی در فرانسه و توهین برخی به مقدسات اسلامی به این بهانه ،پیام حضرت ایت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به جوانان اروپایی و امریکایی در باره اسلام و چهره ای که از این دین به انها ارایه می شود و طرح چند پرسش اساسی در این خصوص ، رویدادی مهم در تحولات فکری و اندیشه ای محسوب می شود که ضروری است قدری در این خصوص درنگ و تامل کنیم .


اگر به فحوا و محتوای نامه کوتاه اما دقیق ایت الله خامنه ای توجه کنیم ملاحظه می شود که این نامه همانند هر نامه هوشمندانه و هدفمندی دارای ۷ بخش متمایز است که عبارتند از :
مخاطبان ، موضوع ، چند پرسش اصلی و فرعی ، درخواست ها و مطالبات ،هشدار ها و ملاحظات ، ارایه راهکار و در نهایت نتیجه گیری .
مخاطب این نامه تاریخی جوانان اروپایی و امریکای شمالی هستند نه عموم مردم و حتی سیاست مداران این مناطق و موضوع نامه نیز حقیقتی است به نام دین اسلام بویژه تصویری که از اسلام در این مناطق ارایه می شود . اما وقتی به پرسشهای اصلی مطرح شده در این نامه توجه می کنیم نکته کلیدی در این نامه هویدا می شود و آن اینکه نویسنده این نامه در مقام یک سیاست مدار و عالی ترین مقام جمهوری اسلامی ایران مبادرت به نگارش این نامه ننموده است بلکه ایت الله خامنه ای در این نامه در مقام یک مصلح بزرگ و قدیمی و باسابقه در جریانات فکری و اندیشه ای و کسی که در نیم قرن اخیر همواره دغدغه روشنگری و روشن بینی در جوامع داشته است ظاهر شده است و با تشخیص خلا و کمبودی اساسی در رابطه جوانان غربی و دین اسلام به نامه نگاری مبادرت ورزیده اند .ایت الله خامنه ای با سابقه طولانی همدلی و هم سخنی و هم نشینی با روشنگران و رهبران جریانهای فکری و اجتماعی در جهان اسلام و جهان سوم به ظرافت خواسته ها و مطالبات نسل های جدید را می شناسد و فروپاشی دیوارهای ساختگی ارباب قدرت و ثروت که برای ایجاد مانع بر سر راه این خواسته ها ست را ضروری ترین اقدام می داند . کسانی که با سابقه و فعالیتهای علمی و اجتماعی و فرهنگی ایت الله خامنه ای در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و ارتباطات گسترده ایشان با روشنفکران و هنرمندان و فعالان فرهنگی و اجتماعی اشنا هستند به خوبی دغدغه های وسیع و جدی ایشان را در این حوزه ها می شناسند از این رو نامه اخیر را نه یک موضع گیری مقطعی و گذرا بلکه نقطه اغازی بر جریان جدید روشنگری به نفع اسلام در سطح جهانی می دانند. ایت الله خامنه ای که علاقه و اشراف مثال زدنی و دقیقی به تاریخ تحولات جهان بویژه در قرون ۱۹ و ۲۰ دارند در این نامه مهم نیز با اشاره به سابقه طولانی ” هراس افکنی ” در غرب با اهداف و مطامع سیاسی که توام با رفتارهای غیر صادقانه و مزورانه با دیگر ملتها و فرهنگها بوده است به طرح سوالات مهی پرداخته اند مانند اینکه :
چرا امروز دولتهای غربی مانع از شکل گیری اگاهی عمومی در غرب درباره اسلام می شوند ؟
چرا سیاست قدیمی هراس‌افکنی و نفرت‌پراکنی، این‌بار با شدّتی بی‌سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟
چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟
مگر چه معانی و ارزشهایی در اسلام، مزاحم برنامه‌ی قدرتهای بزرگ است و چه منافعی در سایه‌ی تصویرسازی غلط از اسلام، تأمین میگردد؟
طرح پرسشهای مذکور درباره انگیزه های سیاه نمایی علیه اسلام همان نقطه اغاز دور جدیدی ازروشنگری است که ضروری است با بحث و گفتگو ها ی شفاهی و کتبی فراگیر برای پاسخ به انها منجر به شکل گیری گفتمان حقیقت طلب در غرب بویژه نزد جوانان دانشجو و محقق و اندیشمند غربی گرددو در این میان رسانه ها ی مستقل و ازاد و جویای حقیقت نقشی بی مثال و تعیین کننده دارند. رسانه های وظیفه دارند فضای مناسب و مساعد را برای طرح پرسشهای مذکور و دریافت پاسخهای گوناگون را فراهم سازند و صرفا در چنین فضایی است که می تواند درستی را از نادرستی و جهل را از علم و هدایت را ازضلالت متمایز ساخت .
شواهد غیر قابل انکاری نشان می دهد شوق فراوانی در غرب نسبت به شناخت اسلام وجود دارد و همین شوق موجب نگرانی دشمنان اسلام شده به گونه ای که انها برای ایجاد انحراف در این شناخت به ساختن و پرورش دادن کاریکاتورهایی مانند داعش و القاعده و طالبان از اسلام دست زده اند . حال که چنین عزم و شوقی در غرب برای شناخت دین اسلام وجود دارد مساله مهم و کلیدی این است که روش کسب این شناخت صحیح از اسلام چیست و چگونه می توان در غرب به اسلام شناسی پرداخت ؟ ایت الله خامنه ای با شناخت دقیقی که از انحرافات فراوان در معرفی اسلام در سده های اخیر افراطی های بومی و دسیسه گران بین المللی وجود داشته راهکار معین و مشخصی را پیش روی جوانان غربی نهاده است و آن شناخت بی واسطه و مستقیم از اسلام از طریق منابع اصیل و ماخذ دست اول یعنی قران و زندگی پیامبر خدا (ص) است . زیرا این طریق است که می توان بدون پیش داوری و با گذر ازسد های عاطفی و مرزهای ساختگی به شناخت صحیحی از اسلام دست یافت
در مقام نتیجه گیری می توان گفت تجربه های گذشته بویژه در ۳۰ سال اخیر بویژه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد تلاش برای ارایه تصویری ساختگی و غیر واقعی از دین اسلام با ترفندها و روش های و عوامل و ابزارهای فریبنده گوناگونی ابعاد جدیدی یافته است و مخالفان شکل گیری دوباره تمدن اسلامی در این مبارزه و مقابله به همه شیوه های هنری و فکری و نرم افزاری و سخت افزاری متوسل شده اند و دوستداران اسلام نیز با جوع به تجارب گذشته دریافته اند مصاف امروز با دشمنان اسلام مصاف سلاح و تفنگ و پول و ثروت نیست بلکه مصاف و هماوردی گفتمان ها و قرائت ها و تصویر سازی ها و اندیشه ها ست و اگر می خواهیم بار دیگر اسلام و مسلمانان را در عزت مطلوب ببینیم و بنشانیم باید به ترویج و تصحیح این برداشت ها بپردازیم. و این مهم جز با اندیشه ورزی ، تعقل ، قلم فرسایی و دیالوگ میسر نخواهد بود . نقطه اغاز دور جدید روشنگری در باره اسلام از همینجا اغاز می شود.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام خدمت استاد محترم ؛ متاسفانه طی سالهای گذشته چهره ای از اسلام توسط غرب به ملت هایشان نشان داده شده است که در تضاد با اسلام حقیقی میباشد.لذا با توجه به اینکه سیاستمداران غربی در اجرای این برنامه اهداف خاص خود را دنبال می کنند یکی از گروه های بسیار تاثیرگذار و جویای حقیقت در آن جوامع قشر جوان است که مقام معظم رهبری نیزبا درک شرایط و شناخت کامل نسبت به وقایع و تاریخ ؛ از طریق نگارش این نامه تلنگری را در جوانان اروپایی و آمریکایی ایجاد خواهد کرد تا ضمن تفکر درباره مواضع و عملکرد سیاستمداران خود در گذشته و حال ، احساس مسئولیت بیشتری نسبت به وقایع درحال وقوع در جهان داشته باشند.
    انشاءا… خداوند ایشان را سلامت و موید بدارد و مسئولین نظام ج.ا.ا را و دستگاههایی را که مسئول معرفی و گسترش آرمان ها و سیاست های انقلاب اسلامی هستند را در انجام درست مسئولیت ها وپیگیری ماموریتهایشان یاری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا