یادداشت‌ها و مقالات شخصی

دغدغه جوانان سبک زندگی است

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی “بازرگان نیوز”،یک کارشناس و پژوهشگر رسانه معتقد است که گام اول در برقراری ارتباط با جوانان اینست نگاه از بالا به پایین نداشته باشیم و یک نوع ارتباط برابر را با جوانان در رسانه برقرار کنیم.

دکتر امیر دبیری مهر،کارشناس رسانه  در برنامه زنده مثبت ۱۷ شبکه یک سیما در خصوص شکل رابطه متقابل فرزندان و پدر و مادر گفت:«ما باید رابطه برابر داشته باشیم و در علوم ارتباطی هم توصیه شده است که باید رفیق فرزندان باشیم.»

دبیری مهر افزود:برخی می گویند نسل جوان آگاهی کافی ندارد و پخته نیست،آیا قرار است ما همراه آنها باشیم یا آنها با ما باشند.این منطق صفر و صدی درست نیست.باید با جوان همراه بود.باید ارتباط شانه به شانه داشت نه ارتباط دنباله رویی.ما با هم زندگی می کنیم و نمی توانیم اقشار رو از جامعه جدا کنیم.

وی با ارائه یک تئوری در رسانه گفت:اما در رسانه ما سه ضلع داریم به نام “میل”، “نیاز” و “مصلحت”.

این پژوهشگر فرهنگی افزود:«جوان ما یکسری امیال دارد که باید به آنها توجه داشت.اما نباید صرفا به امیال جوان ها توجه کرد در برنامه سازی.چون ما با یک برآیندی از جوانان مواجه هستیم که گاها خودشان هم با هم ناسازگار هستند.باید معدل این امیال را در نظر گرفت.ما می یبینیم که دو برادر حتی خیلی با هم متفاوت هستند.من فکر می کنم بیشترین دغدغه جوانان ما سبک زندگی شان هستند که موضوع فرهنگی اقتصادی است.این نیازمند اینست که رسانه به آن خیلی توجه کند.»

وی در بیان یکی دیگر از ویژگی های برنامه سازی برای جوانان گفت:بحث نیازها را داریم که در کنار امیال خیلی مهم است.ما باید عنصر نشاط را مورد توجه قرار بدهیم.برنامه های کسل کننده نمی تواند جوان را جذب کند.بعد از مساله نشاط و هیجان معقول باید به مساله امید بخشی خیلی توجه کرد.ما به اندازه کافی فضاهایی داریم که جوانان ما را مایوس می کند،اما ما در رسانه نباید بنزین به این آتش بریزد.باید امید بخش باشیم.

دبیری مهر آخرین ویژگی عناصر برنامه سازی برای جوانان را آگاهی بخشی دانست و گفت:سومین عنصر هم عنصر آگاهی بخشی است و باید رسانه توان آگاهی بخشی را داشته باشد و در دستور کار خود قرار دهد.

منبع :http://www.bazargannews.com/detail/News/388374/8

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا