مصاحبه و گفتگویادداشت‌ها و مقالات شخصی

منطق ازاد اندیشی در ایران امروز

 

بعد از چند برنامه گفت وگو با صاحب نظرا ن در باره مبانی و الزامات نظری ازاد اندیشی و نقش و تاثیر ان در فرایند تولید فکر و همچنین نقد اجمالی کرسی های ازاد اندیشی،  جا دارد با نگاهی مساله شناسانه و مسئولانه به وضع ازاد اندیشی در ایران بپردازیم .

در این خصوص سنت انتقادی در ایران همیشه با نادیده گرفتن فرصت ها و زمینه های اندیشه ورزی در فضای کشور صرفا به موانع و محدودیتهای بیرونی می نگرد و آن را علت العلل ضعف های فکری و اندیشه ای در سپهر  معرفتی ایران زمین از دیرباز تا امروز می داند در حالی که روی دیگر سکه ازاد اندیشی به توانمندیها و اهداف متفکران و صاحب نظران  باز می گردد که قاعدتا  مسئولیت اندیشه ورزی و تولید فکر و نظر را برعهده دارند . این بعد ماجرا اغلب مغفول و در حاشیه علل بیرونی نادیده گرفته می شود وگویی با رفع موانع بیرونی ازا د اندیشی همه فاصله های تاریخی تفکرو نظریه پردازی ما با دیگرا ن پر خواهد شد .

بنا بر این در گفتگوی امشب و دراخرین برنامه اختصاص یافته به ازاد اندیشی به این پرسش مهم می پردازیم که ایا متفکران و صاحبنظران ایرانی منطق ازاد اندیشی معطوف به افزایش و ارتقای قدرت ملی را می دانند ؟ یا صرفا به نفس ازاد اندیشی بعنوان کنشی روشنفکرمابانه می اندیشند فارغ از اینکه به چه نتایجی  منتهی می شود؟و چه اثراتی بر جامعه باقی می گذارد ؟ به عبارت دیگر اندیشمندان ایرانی به فرض وجود فضای مناسب بیرونی مانند ازادی بیان و پس از بیان ، شرایط و توانمندیهای لازم برای بهره برداری از ظرفیت ازاد اندیشی را دارند؟ ایا مساله شناسی ، رویکرد نقادی ، توان نظریه پردازی و دغدغه حل مسائل و بحران های ملی با نگرشی جهانی در متفکران ایرانی وجود دارد؟  پرسش پیامکی برنامه نیز در همین راستا این پرسش را پیش روی شما مخاطبان فرهیخته می نهد که مرز و محدوده ازاد اندیشی در ایران امروزکجاست ؟

۱- نامحدود است ۲- امنیت و منافع ملی است   ۳- اعتقادات و باورهای عمومی است .

امید است بتوانیم در این گفت و گو راهی به سوی رهایی از تنگناهای رنج اور زیست ایرانیان بیابیم .

 

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا