یادداشت‌ها و مقالات شخصی

ضرورت دوری از سیاست زدگی و توجه به کار فرهنگی و فکری

وارسی و مطالعه تاریخ ایران و اسیب شناسی مسئولانه و دلسوزانه تاریخ معاصر و سالهای پس از انقلاب نشان می دهد کارهای فرهنگی و علمی و فکری و اندیشه ای هر چند فاقد هیجانات روزمره است اما ماندگار و ماناست برخلاف سیاست ورزی به معنای عرفی نه عقلانی ان که جذاب و هیجانی است اما گذرا و پرحاشیه است . به نظر می رسد در سالهای پس از انقلاب هم وجه سیاسی و روزمره بر دیگر شئون فرهنگی و اجتماعی و فکری غلبه کرده و نتیجه ان شکل گیری شکاف فرهنگی ، فقر علمی ، ادبیات دگر اندیش و نوعی فرمالیسم در همه حوزه ها شده به گونه ای که بارها رهبری معظم انقلاب هم از ان به درستی گلایه کرده کرده اند و راه ان نق و نقد نظری نیست بلکه باید کنشگرانه و هوشمندانه و مسئولانه وارد عمل شد و انجمن علمی و غیر انتفاعی و غیردولتی اندیشه و قلم با چنین نگاهی وارد این راه شده است .اعضای این انجمن از دو ویژگی برخوردارند از یک سو  اهل فکر و قلم و اندیشه و نظر هستند از سوی دیگر اهل برج عاج نشینی و انزوا و انتراعیات نیستند و باور دارند فکر و نظریه و اندیشه باید رنج انسانها را کاهش داد و عزت و اقتدار ایران اسلامی را بیفزاید وگرنه ملعبه ای ذهنی است . از این رو در انجمن گروههای علمی را در ۱۰ رشته سامان دادیم که عبارتند از :
اندیشه – فقه و حقوق – تاریخ – سیاست – جامعه شناسی و ارتباطات – روابط بین الملل –توسعه – هنر – مطالعات دفاعی و امنیت ملی – روان شناسی و علوم رفتاری
که این گروهها در قالب سخنرانی های علمی و پروزه های پژوهشی فعالیت می کنند و نتایج کارهایشان هم از طریق رسانه ها و هم از طریق اثار مکتوب در اختیار جامعه و حاکمیت قرار خواهد گرفت .
انجمن به دلایل مذکور سیاسی نیست و کار سیاسی معطوف به کسب قدرت نمی کند . نه از این جهت که سیاست را مذموم می داند بلکه کار سیاسی را در اولویت ندانسته و سهم ان را در تامین منافع ملی و افزایش اقتدار کشور کمترین می داند . انچه از گذشته برای این خاک و بوم مانده ایمان و علم و عمل صالح در قالب فرهنگ و هنر و اندیشه بوده است نه برج و کاخ و عمارت .. افتخار ما فردوسی و حافظ و سعدی و سنایی و خیام هستند نه سلطان محمود و شاه شجاع …

با چنین رویکردی با انجمن اندیشه و قلم همراه خواهیم بود و نیازمند رفع نواقص و مشکلات احتمالی هستیم .بدیهی  است افرادی در همه کارهای جمعی انگیزه  های متفاوتی دارند که منطبق با اهداف گروه نیست که باید هم با حساسیت رصد و اصلاح شود و هم  با عملکرد صحیح  گروه برایند کارها سازنده و موثر تلقی شود..

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا